لزوم توجه جدی به فاکتور اقتصاد در عراق و سوریه

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس توضیح داد: بازیگران عرصه اقتصادی با بازیگران عرصه سیاسی و نظامی متفاوت هستند، مثلا کشورهایی مانند ترکیه و عربستان که از متهمان در عراق و سوریه هستند، صاحب نقش و جایگاه شده‌اند و نیروهای آنها در دل دستگاه‌های حکومتی صاحب منصب می‌شوند. فلاحت‌پیشه تصریح کرد: اگر حلقه اقتصادی از دست برود، هر آنچه ما در عرصه‌های سیاسی و نظامی جانفشانی کردیم عملا از دست می‌رود و به تاریخ می‌پیوندد.

بررسی بودجه وزارت‌خارجه

بررسی بودجه نیروی انتظامی و وزارتخانه‌های اطلاعات و امورخارجه در سال ۹۸ هفته آینده در دستور کار این کمیسیون قرار دارد. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: یکشنبه هفته آینده بودجه نیروی انتظامی با حضور سردار اشتری و روز سه‌شنبه بودجه سایر دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون امنیت ملی مجلس از جمله وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات بررسی خواهد شد. او به حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسوولیت شورای توسعه‌ای شرق و غرب بر عهده وزیر کشور است، قرار است موضوع توسعه شرق در دستور کار این کمیسیون باشد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: پس از این جلسه، اعضای کمیسیون به کرمان خواهند رفت و آسیب‌های مرتبط با این استان از جمله مواد مخدر و پناهندگان افغان را بررسی خواهند کرد.

کمیته آب

فلاحت‌پیشه همچنین به سفر کمیته آب مجلس به استان‌های مرکزی در هفته آینده اشاره کرد و گفت: سفری به چند استان مرکزی از جمله اصفهان انجام خواهد شد که مسوولیت این سفر بر عهده اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد خواهد بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این سفر اعضای کمیته را همراهی می‌کند. او در ادامه درباره سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به مرز ایران و عراق هم گفت: عراق نقش و جایگاه مهمی در مناسبات خارجی ما دارد و جدا از مسائل راهبردی و عقیدتی، به لحاظ اقتصادی، تجاری و توریسم مذهبی برای ما دارای اهمیت است.

لزوم بازگشایی مرز خسروی

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب به بازدید از مرز خسروی اشاره کرد و گفت: این مرز تقریبا بسته است و فقط تجار ایرانی و عراقی می‌توانند در این مرز تردد کنند، اما عملا مرزی نیست که استعداد ظرفیت تبادل یک و نیم میلیون مسافر در سال را کماکان اجرایی کند. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه اعضای کمیسیون به‌صورت زمینی این مسیر را تا عتبات‌عالیات و بغداد بازدید کردند، تاکید کرد: این مسیر، مسیر امنی است و پاکسازی آن به‌صورت کامل انجام شده و هر چند مدت یک‌بار هم این پاکسازی دوباره صورت می‌گیرد. او تاکید کرد: از آنجا که مردم در دو طرف مرز با یکدیگر قرابت و نزدیکی دارند بنابراین منتظر بازگشایی مرز هستند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: شرکت‌های تجاری مشترکی اعم از شیعه، سنی و کرد وجود دارند که وابسته به مسیر عتبات عالیات است.

چرایی تغییرات در عربستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مقامات سعودی در سراشیبی انفعال افتاده‌اند، گفت: تغییر وزیرخارجه عربستان از آن جهت صورت گرفته که ولیعهد سعودی به‌دنبال دور کردن انتقادات از عملکردش است. حال اینکه روزبه‌روز عملکرد ولیعهد عربستان بیشتر از قبل زیر سوال می‌رود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به تغییر وزیرخارجه عربستان گفت: مقامات سعودی در سراشیبی انفعال افتاده‌اند. 

تمامی تحولات اخیر در حوزه یمن و بعد از آن قتل خاشقجی به مولفه‌های ثبات، امنیت و شأن سیاسی عربستان ضربه زد که این موارد به عملکرد ولیعهد بر می‌گردد. بنابراین ولیعهد با چیدن مهره‌های جدید شطرنج تلاش می‌کند که خود را از محل انتقادات دور کند. او افزود: وزیرخارجه جدید عربستان از جمله کسانی است که قبلا مغضوب شده بود که با شرایط جدید، ولیعهد عربستان تلاش می‌کند نیروهای اطراف خود را از حوزه سلطنتی و از میان کسانی که قبلا مغضوب شده بودند جذب کند. حال اینکه روزبه‌روز عملکرد ولیعهد عربستان بیش از گذشته زیرسوال می‌رود و دنیا نگران است که صدام دیگری از راه برسد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «عادل الجبیر وزیرخارجه سابق عربستان نتوانست سیاست‌های منفی ولیعهد را توجیه کند» گفت: وزیرخارجه جدید عربستان هم قبلا در حوزه دیگری کار کرده است و تلاقی با ما نداشته که بخواهیم در مورد آن موضع‌گیری کنیم. فلاحت‌پیشه در عین حال اظهار کرد:‌ البته تمامی این افراد بازیگران دستگاه سعودی هستند که سعودی‌ها برای پیشبرد سیاست خارجی‌شان به نسل جدید تکنوکرات‌ها روی آورده‌اند که جزء خاندان موروثی نبودند. الجبیر جزء این دسته بود اکنون سعودی‌ها به سمت خاندان موروثی بازگشته‌اند و تلاش می‌کنند قضایا را خاندانی کنند.