نگرانی روحانی ازکاهش منابع آبی عكس: president.ir

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه با برخی اقدامات بی‌رویه و نابجا به طبیعت ظلم شده است، ‌گفت: بی‌تردید هر کس به طبیعت ظلم کند، طبیعت واکنش نشان داده و نسبت به آن گذشت نمی‌کند و بخشی از قهر و غضبی که از آن نام برده می‌شود، مربوط به برخورد نادرست با طبیعت است. روحانی مشکل آب را یکی از مسائلی خواند که به امنیت مردم ارتباط دارد. وی با تاکید بر اینکه باید شرایط مساعد را برای کشورمان مهیا سازیم، گفت: اگر چه در زمین کشاورزی و آب محدودیت داریم؛ اما توانمندی فکری ایرانیان و علم و طراحی‌های جوانان عزیزمان، نامحدود است که با این توانمندی می‌توانیم آثار دو محدودیت قبلی را کاهش دهیم. او با بیان اینکه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهره‌وری آب مورد حمایت دولت است، گفت: باید برای کاهش مصرف آب تلاش کنیم و در زمینه آب کشاورزی نیز با استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه‌ای، هم کیفیت تولید محصولات و هم میزان تولید را افزایش دهیم.

امنیت مواد غذایی

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه «در برابر دست‌های پینه‌بسته کشاورزان تعظیم می‌کنیم و قدردان تلاش‌های آنها هستیم»، گفت: کشاورز باید قادر به تامین زندگی خود باشد و وزیر جهاد کشاورزی، دلسوز، پیگیر و متعهد به حقوق کشاورزان است. روحانی با اشاره به اینکه بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورز قرار دارد، اظهار کرد: وقتی کلمه امنیت به‌کار برده می‌شود، معمولا نیروهای نظامی و انتظامی به اذهان عمومی متبادر می‌شود و این در حالی است که بخش بزرگی از تامین امنیت به دست کشاورزان عزیز است. بی‌تردید اگر مردم برای تامین خوراک و غذای خود دغدغه خاطر داشته باشند، امنیتی نیز وجود نخواهد داشت. رئیس‌جمهور تصریح کرد: بخش بزرگی از آرامش و امنیت خاطر مردم در سایه تامین مواد غذایی مورد نیاز حاصل می‌شود و امروز مسوولیت تامین امنیت به‌واسطه تغییر شرایط زندگی در مرکزیتی به نام دولت و وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شده است که مسوولیت بسیار سخت و سنگینی محسوب می‌شود.

روحانی تاکید کرد: کشاورزان و همه کسانی که مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری زندگی و حیات و کالری مورد نیاز مردم را تامین می‌کنند، بزرگ‌ترین امنیت را برای کشور می‌آفرینند و در کشورمان هر کدام از وزارتخانه‌ها بخشی از تامین آرامش و آسودگی خاطر مردم را برعهده دارند که اگر خللی در کار آنها وجود داشته باشد زنجیره تولید و آرامش خاطر مردم به هم می‌ریزد. او با بیان اینکه دولت در مقابل کشاورزی که مسوولیت تامین امنیت غذایی مردم را برعهده دارد، وظیفه دارد که امنیت خود کشاورز را تامین کند، اظهار کرد: بدون تردید اگر کشاورز برای تولید و فروش محصول خود امنیت خاطر نداشته باشد، نمی‌تواند برای جامعه و مردم امنیت بیافریند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشاورزان با مشکلاتی ناشی از بارش شدید یا کم‌آبی، آفت‌ها، گرمازدگی و سرمازدگی شدید مواجه هستند، تصریح کرد: باید در همه این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا امنیت کشاورزان تامین شود.

شوخی روحانی با برجام

روحانی حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع را از وظایف بسیار مهم دولت و مردم عنوان کرد و افزود: با از بین رفتن مراتع، خاک هم از بین می‌رود و نباید اجازه دهیم که با کشت نادرست و استفاده از سموم و کودهای غیر استاندارد و اضافه و حتی آب اضافه، خاک از بین برود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سلامت مردم یک اصل مهم برای ما است، گفت: محصولات کشاورزی را باید سالم و با کیفیت تولید و در اختیار مردم قرار دهید و در مسیر تولید محصولات کشاورزی حفاظت از آب و خاک ضرورت دارد. همچنین براساس آنچه جماران گزارش داد، رئیس‌جمهور با نقل‌قول از محمود حجتی در خصوص واردات سموم کشاورزی غیرمضر پس از برجام به شوخی گفت: البته الان جرات نداریم اسم برجام را بیاوریم چون یک عده ناراحت می‌شوند.

روحانی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی تاکید کرد: بسیاری از مردم و حتی تحصیل‌کردگان تصور می‌کنند که کشورمان در تامین تکنولوژی‌های بزرگ و های‌تک، با مشکل مواجه است در حالی که بعضا در بخش علوفه، ذرت و نهاده‌های دامی دچار گرفتاری و مشکل هستیم و سالانه حجم زیادی از این محصولات را وارد می‌کنیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید در حوزه غذا و تامین مواد غذایی روی پای خود بایستیم و نیازمندی‌های خود در این حوزه را از سفره و مزرعه ایران تولید کنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم وجود ارتباط بین دانشگاه و تولید در همه عرصه‌ها گفت: دانشگاه باید کاملا به بخش کشاورزی متصل باشد و با توجه به اینکه در بخش زمین کشاورزی و آب با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، بتوانیم با ابتکارات علمی و استفاده از فناوری‌های نو بهره‌وری را افزایش دهیم.

مقابله با پدیده قاچاق دام

روحانی در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه در بحث دام و طیور با مشکل قاچاق مواجه هستیم، حرکت به سمت خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی و دامی را ضروری خواند.

او گفت: باید با جدیت با بحث قاچاق دام در کشور مقابله کرده و این مشکل را حل کنیم.

قاچاق با ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس‌جمهور همچنین قاچاق کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود را رانت‌خواری، سوء استفاده و خیانت به کشور دانست و گفت: متاسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسوول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.

امنیت کشاورزان

او متعادل کردن بازار و تنظیم و برنامه‌ریزی تولید محصولات را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید با بیمه، کشاورزی و تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود را تضمین کنیم و کشاورز باید احساس کند، بیمه امنیت او را حفظ می‌کند. رئیس‌جمهور شعار «امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما» را سرلوحه اقدامات و تلاش‌ها در این حوزه دانست و گفت: برای خوداتکایی کشور در تولید محصولات کشاورزی این شعار محوری ما است.

دستاوردهای بخش کشاورزی

روحانی در ادامه سخنان خود از دست‌اندرکاران و مسوولان به‌خاطر خودکفایی در تولید گندم سپاسگزاری کرد و گفت:‌ با تلاش‌های انجام شده، بحمدالله چند سالی است که در تولید گندم خودکفا هستیم و در حالی که در مقطعی ایران حتی دومین کشور واردکننده گندم بود، امروز روی پای خود ایستاده و گندم مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گذشته نیز در یک سال به خودکفایی در گندم دست یافتیم اما این خودکفایی ادامه نیافت، گفت: ادامه این خودکفایی در سال‌های آینده بسیار مهم است که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی درزمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور طی سال‌های گذشته انجام گرفته است، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۲ میلیون تن افزایش یافته؛ یعنی ما با۲۵ میلیون تن افزایش تولید در محصولات کشاورزی مواجه بوده‌ایم که سالانه حدود ۵ میلیون تن است و این کار بسیار مهمی است.

روحانی با بیان اینکه اگر تلاش و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشتر شود می‌توان این رقم را به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش داد، گفت: در استان‌های خوزستان و ایلام در این چند سال نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار و در سیستان و بلوچستان ۴۶ هزار هکتار زمین با کانال‌کشی و زهکشی برای کشت با آبیاری نوین آماده شده و آیا این کار مهمی نیست؟ مردم باید از این اقدامات مطلع شوند و رسانه‌ها و صدا و سیما باید این اقدامات را به اطلاع مردم برسانند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات خوب انجام شده از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور باید اطلاع‌رسانی شود، گفت: افزایش ۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی طی ۵ سال گذشته، آماده‌سازی ۳۰۰ هزار هکتار زمین در استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان، افزایش دوبرابری کشت گلخانه‌ای از ۸ به ۱۵ هزار هکتار، افزایش تولید آبزیان و افزایش تولید چغندر که به خودکفایی در تولید شکر در سال‌های آینده منجر خواهد شد، اقدامات مهمی است که انجام شده است.

دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی

رئیس‌جمهور همچنین دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی در همه حوزه‌ها و از جمله بخش کشاورزی تحول ایجاد کرده و موجب رونق کارها شده است؛ هرچند عده‌ای به حق یا ناحق درمورد فضای مجازی ناراحت هستند، اما امروزه همه کارها با تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام می‌شود.

حذف واسطه‌ها

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حذف واسطه‌ها از چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی گفت: سال‌هاست که بحث قطع دست واسطه‌ها از این چرخه مطرح می‌شود و متاسفانه همچنان عده‌ای دلال که موجب نگرانی مردم، کشاورزان و تولیدکنندگان هستند، سود اصلی را از تولید محصولات نصیب خود می‌کنند. روحانی تاکید کرد: حرکت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان و علمی می‌تواند رابطه بین کشاورز، تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه‌ها و دلالان را کاهش دهد.