پس از فروپاشی شوروی این منطقه، محلی برای اهداف جاهلانه آمریکا شد؛ با همه این تاریخ دردناک، وضعیت کنونی حکایت از آن دارد که منطقه ما هنوز روی آرامش به خود ندیده و در همه تحولات پای آمریکا و غرب در میان بوده است.» وزیر دفاع ادامه داد: «در شرایط کنونی، منطقه شرایط حساسی دارد؛ ‌البته در منطقه با ثبات فاصله چندانی نداریم ‌و مردم منطقه ما برنده و پیروز واقعی این جریان خواهند بود. نظم جدید در غرب آسیا تفاوت جدی با نظم بازیگران قبلی خواهد داشت و نظم جدید استکبارستیز و بومی خواهد بود.»

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «نظم غربی و حاکم کردن دیکتاتورها به پایان رسیده است» تاکید کرد: «مقاومت ملت‌های ایران، سوریه، عراق و یمن و شکست طرح تجزیه منطقه نشان‌دهنده این است که غرب دیگر محور امنیت‌سازی در منطقه نیست. امروز دوران هژمونی و تسلط غرب به پایان رسیده است و آنها باید به خواست ملت‌های منطقه تن دهند.»

حاتمی گفت: «در صورت تداوم دنیای استکبار بر روند گذشته، جز اخراج آنها از غرب آسیا، نتیجه دیگری نخواهد داشت. پیام روشن ما به دوستان و همسایگان آن است که زمان همکاری مشترک برای رفع مشکلات منطقه فرا رسیده و صلح و ثبات حق همه ملت‌های منطقه است.» او افزود: «هیات حاکمه آمریکا در یک بن‌بست گیر افتاده است و حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه نیست و با این دیدگاه به تجارت امنیت روی آورده است؛ همه شاهد بودند آمریکایی‌ها عراق را در مقابل داعش تنها گذاشتند، اما جمهوری اسلامی عراق را بدون چشمداشت کمک کرد و این کمک یک برادر به برادر دیگر بود.»

وزیر دفاع با بیان اینکه «ما در منطقه برای کمک به برادران سوری به دعوت دولت‌شان شتافتیم و تا ریشه‌کنی تروریسم کنارشان می‌مانیم»، اظهار کرد: «برخی هم‌پیمانان آمریکا در منطقه که به او دل‌خوش کرده‌اند بدانند خروج آمریکا از تعهدات بین‌المللی خود این پیام را دارد که شما را هم در لحظات حساس کنار می‌گذارند. آمریکا بازیگری خودشیفته و غیرقابل اعتماد است و تصمیماتش یک‌جانبه است.» وزیر دفاع ادامه داد: «آمریکا در برجام با قلدری به تعهداتش پشت کرد؛ این رویداد نمونه‌ای برای جهان از بد عهدی آمریکا بود ‌و امروز آنها اعتبار خود در جهان را از دست داده‌اند. آنها درخصوص توانمندی دفاعی ایران با سیاست‌های دوگانه و مزورانه حرف می‌زنند. به واقع کدام منطقی می‌پذیرد که در برابر اظهارات کسانی که عادت به تهدید  و کشتار دارند ساکت باشیم. آیا باید در برابر کسی که به زیرساخت‌های سایبری ما حمله می‌کند آرام نشست؟ پاسخ ما به آنان و حامیانشان این است که الان زمان مناسبی برای آزمودن اراده ما نیست.» حاتمی در پایان تاکید کرد: «کشورهای منطقه با همکاری و هماهنگی می‌توانند امنیت و ثبات را به غرب آسیا برگردانند. راهبرد نظامی ایران، بازدارندگی فعال است و به‌دنبال رقابت تسلیحاتی با هیچ کشوری نیستیم. الگوی پیشنهادی ما برای کشورهای منطقه همکاری و هماهنگی براساس اصول اسلام است و کشورهای مرتجع با دامن زدن به اختلافات و ایجاد آشوب نمی‌توانند امنیت خود را تامین کنند.»