دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا، در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان تصریح کرد: «به‌دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات هستیم. طالبان به‌دنبال این هستند که بتوانند با دولت این کشور به مصالحه برسند. جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل نیات عدم سلطه‌گری و صلح‌طلبی می‌خواهد به دولت افغانستان کمک کند تا به یک فرمول برای صلح و ثبات برسند.» دریابان شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، اولین بار، روز پنجم دی ماه از گفت‌و‌گو با گروه طالبان خبر داد و تاکید کرد که این گفت‌و‌گو‌ها با اطلاع دولت افغانستان بوده ‌است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه هم روز دوشنبه هفته پیش، دهم دی‌ماه، از سفر هیات طالبان به تهران و مذاکره با این گروه با هدف «یافتن راهکار و مساعدت برای پیشبرد روند صلح» افغانستان خبر داده است، مذاکراتی که گروه طالبان نیز آن را تایید کرد. به گفته قاسمی این مذاکرات روز یکشنبه، نهم دی‌ماه در تهران برگزار شده و به گفته قاسمی، ریاست هیات ایرانی را عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور‌خارجه بر‌عهده داشته ‌است.  همچنین عباس عراقچی در چارچوب رایزنی‌های خود درباره موضوع افغانستان، روز شنبه، ۱۵ دی به کابل سفر کرد و با اشرف غنی رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی وزیرخارجه حکومت وحدت ملی و ادریس زمان معاون وزارت خارجه افغانستان دیدار کرد. هدف از سفر عراقچی به کابل «گفت‌وگو با مقامات افغانستان پیرامون مذاکرات صلح این کشور» اعلام شده‌ بود.

جاگیر شدن داعش در افغانستان

سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه دفاع ملی هم صبح دیروز در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا در سخنانی درباره حضور داعش در افغانستان گفت: «امروز داعش درحال جاگیر شدن در افغانستان و حضور در آسیای میانه است.»  سخنان هشدارآمیز سردار وحیدی پس از آن بیان می‌شود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز یکشنبه، ۱۶ دی ماه، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با «ایلنا» از داعش به‌عنوان فتنه‌ای خطرناک نام برد. سخنگوی طالبان در پاسخ به این پرسش که «آیا داعش در افغانستان که آن را «ولایت خراسان» نامیده، فعال است و آیا این افراد از خارج وارد افغانستان شده‌اند یا آنها را باید عناصر جدا شده از طالبان دانست» گفت: «صراحتا باید بگویم که افغان‌ها با باورهای داعش مشکل دارند و ما تفکر داعش را یک فتنه خطرناک برای منطقه می‌دانیم.» او ادامه داد: «طالبان به‌خوبی می‌داند که این عناصر از طریق هماهنگی برخی سرویس‌های اطلاعاتی و سرپل‌های آنها در داخل افغانستان به خاک ما منتقل شده‌اند اما به هر ترتیب اجازه نمی‌دهیم فتنه داعش در افغانستان ادامه پیدا کند و آنها را در افغانستان دفن می‌کنیم.»  به باور تحلیلگران مسائل غرب آسیا، مبارزه با حضور داعش در افغانستان، یکی از اهداف مذاکرات ایران و طالبان است.امیر سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع هم که دیروز به همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا رفته بود درباره مذاکره ایران با طالبان گفت: «مذاکره ایران و طالبان از روی خیرخواهی و با هماهنگی دولت افغانستان به منظور بازگشت صلح و ثبات به این کشور است.»

چالش امنیتی برای ایران نیستیم

سخنان مقامات بلندپایه نظامی-امنیتی ایران درباره مذاکره با طالبان در شرایطی بیان می‌شود که به‌نظر می‌رسد گروه طالبان نیز در رویکرد خود در قبال تهران تجدید‌نظر اساسی کرده است.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گویی که با «ایلنا» انجام داد، تاکید کرد که این گروه یک چالش امنیتی برای ایران به‌شمار نمی‌رود. او درباره تحلیل‌هایی که طالبان را یک تهدید امنیتی برای ایران می‌داند نیز گفت: «به هیچ‌وجه این تحلیل‌ها صحت ندارد. ایران کشور همسایه و برادر ما به‌حساب می‌آید. امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی هم به ما اعتماد کامل داشته باشد. از جهتی دیگر ما امنیت کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم و حتی از نظر شرعی حاضر نیستیم کوچک‌ترین ضرر و آسیب از جانب ما متوجه همسایگانمان شود.» مجاهد در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره رویکرد این گروه در قبال شیعیان نیز تاکید کرد که «‌شیعیان بخشی از ملت افغانستان هستند و ما آنها را برادر خود می‌دانیم. ممکن است اختلاف‌ها در جای‌جای افغانستان و سراسر دنیا وجود داشته باشد اما باید از هرگونه اختلاف دوری کرد. ملت افغان، یک ملت یکدست خواهد بود.»

هدف طالبان از مذاکره با ایران 

سخنگوی طالبان در ادامه با تاکید بر تماس‌ها با کشورهای مختلف با هدف مبارزه با «حضور اشغالگران آمریکایی» گفت: «‌نیروهای ایالات‌متحده آمریکا در افغانستان حضور دارند و این تنها به معنای وجود تهدید در افغانستان نیست، بلکه حضور آمریکا در افغانستان همسایگان ما را هم تهدید می‌کند و موجودیت آمریکایی‌ها باعث به‌وجود آمدن اختلاف در منطقه شده‌است و پیام حضور آنها در طی ۱۷ سال اخیر هیچ رنگ و بویی از صلح نمی‌دهد. از این جهت ما برای خودمان این حق را محفوظ می‌دانیم که برای برچیده شدن بساط اشغالگران آمریکایی دست به هرگونه تماس با دیگر کشورها بزنیم که جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان یکی از مقصدهای ما برای تبادل‌نظر و مباحثه در مورد مسائل سیاسی افغانستان است.»