بر این اساس سیدعباس صالحی سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.شهاب نادری، نماینده پاوه و ثلاث باباجانی در جریان سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور با بیان اینکه کتاب حاصل زندگی فرهیختگان کشور است، گفت:‌ در حال حاضر شاهد انتشار کتاب‌های غیرقانونی و فروش آن هستیم که این روند کل فرهنگ را نابود می‌کند. آقای وزیر آیا از حال و روز و وضعیت نشر خبر دارید. آیا تا به امروز به خیابان انقلاب رفته‌اید و اوضاع دزدی‌ها و قاچاق فرهنگ را در بساط دستفروش‌ها دیده‌اید. خبر دارید که واحدهای بدون نظارت توسط سودجویان آن هم در شهرهای بزرگ و حتی پایتخت، کتاب‌های ممنوعه را منتشر کرده و آثار ادبی را به‌صورت قاچاق به فروش می‌رسانند.

تشکیل کارگروه صیانت از نشر

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال از تشکیل کارگروه صیانت از نشر که متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه صنفی نشر، قوه قضائیه و نیروی انتظامی است خبر داد و گفت: این چهار نهاد در کنار یکدیگر در دو ماه اخیر اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند. صالحی با اشاره به مساله قاچاق کتاب هم گفت: قاچاق کتاب یکی از مسائل مهم و اساسی است که در سال‌های اخیر در کشور گسترش یافته و دغدغه قابل‌توجهی است.

صالحی در ادامه تصریح کرد:‌ از نیمه آبان ماه تا به امروز یک محموله قاچاق یک میلیونی کتاب کشف و ضبط شده است. فرصت‌هایی که قاچاق کتاب از مولفان و ناشران می‌گیرد فرصت‌های تلخ و جبران‌ناپذیری است. سرمایه مالی، معنوی و اجتماعی اهالی نشر و کتاب با قاچاق به تاراج می‌رود. اقدامی که این کارگروه در کشف محموله قاچاق کتاب و ضبط آن انجام داده است هشداری به تمام فعالان این عرصه می‌دهد که این بازار دیگر برای قاچاقچیان امن و سودآور نیست. ان‌شاءالله این مسیر با نگاه تشدید و پیگیری مجازات از سوی قوه‌قضائیه دنبال شده و فرصت برای قاچاق را به حداقل می‌رساند.صالحی افزود: مجلس شورای اسلامی با تسریع در تصویب لایحه مالکیت فکری بخش ادبی و هنری می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. تنها قانونی که در این زمینه موجود است قانون مولفین و مصنفین است که مربوط به سال ۶۸ است. اکنون دولت لایحه مالکیت فکری بخش ادبی و هنری را به مجلس تقدیم کرده که مسیر خوبی را در کمیسیون حقوقی و قضایی طی کرده است. امیدواریم هر چه سریع‌تر این لایحه به تصویب مجلس برسد و به ما کمک کند.وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس درباره عدم‌شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت‌: مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت در وقف است و بر همین اساس به‌صورت جدی شفافیت در نظام اسنادی اوقاف، قراردادها، پرداخت‌ها و نظام نیات دنبال می‌شود. صالحی افزود: ما برای شفافیت در نظام وقف مسیرهای جدی را دنبال می‌کنیم که اولین موضوع در راستای دولت الکترونیک است. بر این اساس دیگر مراجعات حضوری همچون گذشته کم شده یا حداقلی است و اقدامات به‌صورت کاغذی صورت نمی‌گیرد،‌ بلکه سامانه‌های فعالی به وجود آمده است که ارتباطی بین واقفان با سازمان اوقاف شکل گرفته است.