بررسی دو شوری

البته با درخواست کمیسیون شوراهای مجلس که مرجع بررسی این طرح است، بررسی این طرح به صورت دوشوری صورت می‌گیرد، به این معنا که با دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، این طرح به مدت یک هفته به کمیسیون شوراها بازمی‌گردد تا برخی مواد آن ضمن بررسی بیشتر تکمیل شده و پس از اصلاح برای تصویب جزئیات به صحن علنی بیاید. البته دولتی‌ها نیز از متقاضیان بررسی دوباره طرح در کمیسیون شوراها بودند تا نظرات و پیشنهادهای تکمیلی برای درنظر گرفتن ملزومات اجرایی و بودجه‌ای طرح در کمیسیون مورد توجه قرار گیرد.

یکی از اصلاحات مواد این طرح، براساس آنچه هفته گذشته سیده‌فاطمه حسینی، نماینده تهران در حساب توییتری خود خبر داده بود، موضوع افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس است. او نوشته بود که بنابر آنچه در کمیسیون شوراها مطرح شد، اگر طرح استانی شدن انتخابات دو شوری شود، ماده‌ای برای تعریف مکانیزمی جهت افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس به این طرح افزوده می‌شود.

موافقت دولت

دولتی‌ها نیز با طرح استانی شدن انتخابات موافق‌اند. علاوه‌بر آنکه دیروز در صحن علنی مجلس، سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور به‌عنوان نماینده دولت، موافقت دولت با این طرح را اعلام کرد. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هم در حاشیه جلسه هیات‌وزیران بر این موضوع صحه گذاشت. او با اشاره به بحث و بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در جلسه دولت، گفت: در این جلسه پس از بحث و بررسی رای‌گیری انجام شد و دولت با طرح نمایندگان محترم مبنی بر استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در صحن علنی مجلس به‌عنوان نماینده دولت درباره موافقت هیات‌وزیران با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: موافقت هیات‌وزیران با کلیات طرح منوط به آن است که موضوعات مختلف از حیث ملزومات اجرایی و بودجه‌ای طرح در کمیسیون دیده شود. همچنین نظرات نمایندگان مخالف و نکات آنها هم لحاظ شود. 

دفاع مدافعان طرح

مدافعان تصویب و اجرایی شدن این طرح، استانی شدن انتخابات را موجب افزایش ظرفیت و کارکرد مجلس و ارتقای سطح دموکراسی می‌دانند و به باور آنان یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این طرح شکل‌گیری و تقویت احزاب و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است؛ طرحی که به باور موافقان، با دادن جایگاه ملی به مجلس، نگاه منطقه‌ای، قومی و قبیله‌ای را می‌زداید و راه رشد و توسعه را هموار می‌کند.

عبدالله رضیان، نماینده مردم قائمشهر به‌عنوان یکی از موافقان طرح، افزایش مشارکت گروه‌های سیاسی را از دیگر مزایای استانی شدن انتخابات خواند و گفت: باید ساختار حزبی و پاسخگویی در انتخابات مجلس مستقر شود. رضیان ادامه داد: امروز بیشتر ظرفیت نمایندگان برای حل مشکلات حوزه‌های انتخابیه صرف می‌شود و در صورتی که این طرح به تصویب برسد، کسانی وارد جریان انتخابات می‌شوند که شأنیت و جایگاه بالاتری دارند و هر راه گم کرده‌ای هوس مجلس نمی‌کند.

دلایل مخالفان

با این حال، مخالفان بر این باورند که نمایندگان باید نمایندگان مردم باشند نه نمایندگان احزاب. به باور این گروه از نمایندگان در صورت استانی شدن انتخابات، حلقه ارتباط مردم و حاکمیت قطع می‌شود. آنها همچنین عقیده دارند که استانی شدن انتخابات هزینه‌های انتخاباتی را به‌شدت افزایش می‌دهد و از سوی دیگر نیز بخش مهمی از توسعه مناطق محروم که ناشی از همت نمایندگان است، با استانی‌شدن انتخابات، با بی‌توجهی مواجه می‌شود. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون شوراها تنها یک هفته زمان دارد تا طرح استانی شدن انتخابات را در شور دوم اصلاح و تکمیل کند و پس از آن، بررسی جزئیات در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.