رای اعتماد به کلیات لایحه بودجه 98 عكس: خانه ملت

هرچند اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در جلسه صبح دیروز کلیات لایحه را به تصویب رساندند و باید در جلسه عصر بررسی جزئیات را آغاز می‌کردند اما بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۳۹۸ به دلیل آماده نبودن پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی به صبح امروز دوشنبه موکول شد. 

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تلفیق هر روز باید در دو نوبت صبح و عصر لایحه بودجه سالانه را بررسی کند.

تلاش برای انضباط و شفافیت 

با این همه دیروز علی اصغر یوسف‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ با اشاره به اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به نقل از او گفت: دولت برای ایجاد اشتغال، مهار تورم، کاهش خط فقر، انضباط، شفافیت و توجه به استان‌ها در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور تلاش کرده است. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاع 30 دقیقه‌ای نوبخت از لایحه بودجه 98 در جلسه صبح دیروز کمیسیون تلفیق گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه بیان کرد که حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۸ به امور رفاهی و ۷۰ هزار میلیارد تومان به امور پژوهش اختصاص یافته است. نوبخت همچنین در مورد اهداف سه‌گانه اشتغال، مهار تورم و کاهش فقر مطلق توضیحاتی ارائه داد و پس از او طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، چهار نماینده به‌عنوان موافق و چهار نماینده نیز به‌عنوان مخالف بودجه سال ۹۸ اظهارات خود را مطرح کردند.

براساس آنچه یوسف‌نژاد به «ایرنا» گفت، مخالفان بر این باور بودند که این لایحه با قوانین بالادستی تطابقی ندارد و درآمدها واقعی نیست. او همچنین گفت که موافقان به این موضوع تاکید داشتند که لایحه بودجه به ایجاد اشتغال و کاهش فقر مطلق، مهار تورم توجه ویژه‌ای داشته است. 

افزایش هزینه‌های جاری 

همچنین روز گذشته محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس بودجه ۹۸ در توضیح بررسی کلیات این لایحه در جلسه این کمیسیون، با اشاره به دو سقفی بودن بودجه ۹۸ توضیح داد: دولت بودجه را در دو سطح تقدیم مجلس کرد، سطح اول ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و در سطح دوم با پیش‌بینی برخی از ارقام که اگر آنها تحقق پیدا کند، ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این بودجه اضافه می‌شود و در مجموع ۴۴۷ هزار میلیارد تومان می‌شود.

مفتح همچنین از افزایش ۹ درصدی هزینه‌های جاری کشور براساس لایحه بودجه ۹۸ نسبت به بودجه ۹۷ خبر داد. او دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور هزینه‌های جاری معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد می‌یابد. سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره رشد هزینه‌های دولت در بودجه ۹۸، به موضوع افزایش حقوق و دستمزد اشاره کرد که براساس لایحه نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. 

بودجه عمرانی بدون تغییر

مفتح همچنین با اشاره به بودجه عمرانی در لایحه سال ۹۸ کل کشور، رقم آن را ۶۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که دولت در پیش‌بینی این رقم برای سال ۹۸، دقیقا رقم بودجه عمرانی ۹۷ را پیش‌بینی کرده و این رقم نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است. او همچنین از کاهش حدود ۱۹ درصدی بودجه بخش تملک مالی خبر داد و گفت: بودجه بخش تملک مالی نیز در این لایحه ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه ۹۷ حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس همچنین گفت: اعداد بزرگ بودجه متعلق به حقوق و دستمزد است که ۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، در حوزه رفاه اجتماعی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان و در حوزه بازپرداخت اوراق امور مالی ۲/ ۱۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از بودجه ۹۷ بتوانیم پرداخت در سال ۹۸ داشته باشیم.

او همچنین گفت: براساس بودجه ۹۸، درآمدهای دولت در حوزه درآمد مالیاتی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. او درباره درآمد حاصل از صادرات نفت نیز گفت که براساس بودجه ۹۸، با وجود موانع موجود در این زمینه، به‌طور میانگین ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده و قیمت هر بشکه نفت هم ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآوری کرد: همچنین قیمت ارز برای کالاهای اساسی چهار هزار و ۲۰۰ تومان و برای بقیه کالاها هشت هزار تومان در نظر گرفته شده که متوسط آن پنج هزار و ۵۰۰ تومان است. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه این کمیسیون در بررسی‌های خود تلاش می‌کند به این اطمینان برسد که این اعداد در سال ۹۸ قابلیت تحقق داشته باشد، گفت: به همین دلیل در فرآیند رسیدگی به لایحه بودجه وقت زیادی را برای بررسی کلیات قرار دادیم و نماینده دولت به‌طور کامل لایحه، اعداد، ارقام و اهداف و درآمدها و هزینه‌ها و همچنین استدلال‌های پشتیبان را تشریح کرد. 

او همچنین گفت: ما به‌دنبال این هستیم جهت گیری بودجه و مشکلات احتمالی سال آینده، ‌چگونگی افزایش حقوق کارمندان و چگونگی حمایت از افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به‌صورت دقیق بررسی کنیم،‌ همچنین دیگر هدف‌گذاری در اسناد بالادستی در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود و بعد از آن به رای می‌گذاریم و سپس وارد جزئیات می‌شویم.

او ابراز امیدواری کرد با بررسی جامع و کامل این لایحه گزارشی را به صحن علنی تقدیم شود که در تصویر کاملی از وضع اقتصادی کشور در سال آینده را ارائه کند. 

مفتح در ادامه به بدهی‌های دولت اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نکات مهم در بودجه بدهی‌هایی است که برای دولت ایجاد شده است.

ما در قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرده‌ایم که گزارش سالانه بدهی‌ها و مطالبات دولت را بعد از تایید سازمان حسابرسی به مجلس ارائه کنند. 

او گفت: برهمین اساس این گزارش ارائه شد و براساس آن بدهی دولت در ۲۹ اسفند ۹۶، ۸/ ۲۸۲ هزار میلیارد تومان است و مطالبات در دولت در این تاریخ ۱۳۹ هزار میلیارد تومان است که بدهی خالص دولت ۱۴۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که این رقم بزرگی نیست. 

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه بدهی دولت در سه سطح طبقه‌بندی شده است، گفت: بدهی به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ۶۰ هزار میلیارد تومان،‌ موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی ۴/ ۶۹ هزار میلیارد تومان و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۱/ ۸۶ هزار میلیارد تومان است. 

مفتح افزود: طبق این گزارش بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۳/ ۶۹ هزار میلیارد تومان، بدهی به اشخاص دارنده اوراق بدهی (سررسید نشده) ۸/ ۵۵ هزار میلیارد تومان، بدهی به بانک‌ها ۷/ ۴۹ هزار میلیارد تومان و بدهی به بانک مرکزی ۴/ ۴۲ هزار میلیارد تومان است. 

وی ادامه داد: تصوری که وجود داشت این بود که دولت بدهی فراوانی دارد اما این طور نیست و اعداد نشان می‌دهد که این بدهی در محدوده قابل‌قبولی است. 

مفتح یادآور شد: از سال ۹۲ تا ۹۷، معادل ‌۱۳۶ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر شده است که در لایحه بودجه سال ۹۸ هم میزان اوراق بهادار ۷۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که طبق برنامه ششم میزان اوراق بهادار باید حداکثر ۵/ ۴۴ هزار میلیارد تومان باشد. 

این نماینده مردم در دولت دهم گفت: دولت برای تسویه اوراق در سال ۹۸ اعداد و ارقامی را در بودجه پیش‌بینی کرده است تا بدهی دولت افزایش پیدا نکند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تلفیق دوهفته فرصت دارد این لایحه را بررسی کند. البته این زمان تا دوهفته دیگر نیز قابل تمدید است و احتمال می‌رود همانند سال‌های گذشته بررسی لایحه بودجه ۹۸ نیز سه هفته به طول انجامد.