دو روایت از نشست پرتنش دیپلمات‌های ایران و اروپا

دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با رویترز درحالی این ادعا را مطرح کرده‌اند که خبری از انتشار جزئیات کامل این دیدار نیست. این درحالی است که طبق شنیده‌های موثق «انتخاب»، جلسه مذکور آنچنان که اروپایی‌ها گفته‌اند، پیش نرفته و ماجرا به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده بود. شنیده‌های «انتخاب» حکایت از آن دارد که در جلسه مذکور، طرف‌های اروپایی بدون آنکه موضوع جلسه را عنوان کنند، به وزارت‌خارجه آمده و شروع به بیان موضوعات امنیتی کردند.

در این بین، یکی از دیپلمات‌های اروپایی کاغذی بیرون آورد تا بیانیه‌ای از طرف‌ جمع بخواند. در این لحظه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه با قاطعیت حرف طرف مقابل را قطع کرد و گفت: «فکر می‌کردیم آمده‌اید تا از کم‌کاری‌های خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریست‌هایی که در اروپا پناه داده‌اید، توضیح دهید و عذرخواهی کنید.» عراقچی سپس اجازه نداد آنها سخنان خود را ادامه دهند و اعلام کرد که «دیدار تمام است.» او سپس از جلسه خارج شد، در را محکم بست و رفت. در این بین، دیپلمات‌های اروپایی خواهش کردند که یادداشت خود را تحویل مقام‌های ایرانی دهند، اما از طرف ایرانی، هیچ‌کس آن را تحویل نگرفت و سرانجام اروپایی‌ها نیز رفتند.

طرح تحریمی اروپا علیه ایران

همزمان خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره نشست پر‌تنش میان دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی خبر داد که اتحادیه اروپا طرحی را برای اعمال تحریم علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی و مسائل دیگر تهیه و آماده کرده‌ است. به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز روز جمعه جزئیات تازه‌ای از دیداری که حدود ۱۰ روز پیش در تهران میان دیپلمات‌های اروپایی و ایرانی برگزار شده ارائه کرد و با توجه به قصد این کشورها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت مواضع آنها به سمت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده است. خبرگزاری رویترز روز گذشته جزئیات دیگری به خبر قبلی خود اضافه کرد.

براساس جزئیات تازه رویترز، یک دیپلمات اروپایی درباره روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران گفت: نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از فاز اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده است. ما فکر می‌کردیم که می‌توان در حوزه‌های مختلف با ایران وارد مذاکره شد.

رویترز با اشاره به اجرایی نشدن وعده اروپا درباره ساز و کار ویژه مالی(SPV) که قرار بود بعد از خروج آمریکا از برجام برای تسهیل مقابله با تحریم‌ها ایجاد شود گزارش داد؛ ایران معتقد است که اروپا قادر نیست ادامه برجام را تضمین کند و کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که (از وعده‌های خود) پا پس کشیده‌اند.

رویترز براساس اسنادی که مشاهده کرده گزارش داد، ماه مارس سال ۲۰۱۸ کشورهای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای متقاعد کردن «دونالد ترامپ» به ماندن در توافق هسته‌ای، پیشنهاد توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت‌ها و گروه‌های تجاری که در برنامه موشکی ایران دخیل هستند، را به واشنگتن ارائه کرده بودند. سه دیپلمات اروپایی می‌گویند که اقدامات و تدابیر مشابه پیشنهاد قبلی اکنون آماده است. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه گفت: ما ترجیح می‌دهیم که این اقدامات(تحریم) را اتخاذ نکنیم اما نیاز است که آنها(ایران) تلاش برای کشتن افراد را در قلمرو ما متوقف کنند و در سه سال گذشته نیز آنها برنامه موشکی خود را توسعه داده‌اند. پلیس دانمارک آبان‌ماه سال‌جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. ایران قویا این ادعا را تکذیب کرده است. دولت فرانسه نیز پیش از دانمارک چنین ادعایی را مطرح کرده بود.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید که همه ۲۸ عضو اتحادیه اروپا با اتخاذ این تدابیر موافق هستند. چهار دیپلمات اروپایی در این زمینه گفته‌اند که «فدریکا موگرینی»، که از بانیان اصلی برجام است، نگران این مساله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای بینجامد.

براساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم‌سابقه قصد دارند روز ۲۱ ژانویه (دوشنبه اول بهمن) یک بیانیه مشترک درباره مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایش‌های موشکی صادر کنند. اما دیپلمات‌ها می‌گویند که موگرینی به‌دنبال این است که اول سازوکار مالی ویژه ایجاد شود. با این حال یک مقام اتحادیه اروپا هرگونه شکاف بین موگرینی و دولت‌های اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته، بیانیه به محض اینکه سازوکار مالی راه بیفتد منتشر خواهد شد.

رویترز به نقل از همین دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که کشورهای اروپای شرقی به‌دلیل تهدید روسیه و دریافت تضمین‌های امنیتی ممکن است بیشتر به سمت آمریکا متمایل شوند. این دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند که برگزاری نشست ضدایرانی به میزبانی لهستان می‌تواند منجر به شکاف بین کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی شود.

رویترز در ادامه نوشت، فدریکا موگرینی در این نشست حضور نخواهد یافت و هنوز مشخص نیست که فرانسه، انگلیس و آلمان در چه سطحی در این نشست شرکت کنند. یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می‌گوید حضور در این نشست خطرهایی دارد. درحالی‌که ما فکر نمی‌کنیم ایران از برجام خارج شود، اما نیاز هم نداریم که آنها را به سمت عمیق‌تر شدن یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه هل دهیم.