به گزارش «ایسنا»، علی لاریجانی ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، رفتار آمریکا با خبرنگار پرس تی‌وی را سبعانه (وحشیانه) دانست و گفت: برخورد غیرقانونی با این خبرنگار نشانگر آن است که آمریکا «حقوق بشر» را برای دیگران می‌سراید و خود به سبک دولت‌های پیرو خود در برخوردِ با خاشقجی، ملتزم است. رئیس مجلس افزود: این هم نمونه دیگری از سیاست‌ورزی دروغین در صحنه بین‌المللی است که خشونت حکمرانی خود را در لفافه الفاظ فریبکارانه مخفی می‌کند. نماینده مردم قم در مجلس همچنین با تسلیت به خانواده‌های جانباختگان سقوط هواپیما در فرودگاه فتح خطاب به اعضای کمیسیون عمران، گفت: لازم است رسیدگی به مساله سقوط و علت‌یابی آن را به‌طور جدی دنبال کرده و برای پیشگیری از این حادثه، پیشنهادهای لازم را با دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنید.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان با تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند. مجلسی‌ها پس از استماع گزارش کمیسیون کشاورزی درباره دلایل تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، با ۱۱۷ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر، با آن موافقت کردند. در همین رابطه جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تشریح دلایل درخواست تحقیق و تفحص گفت: موضوع انجام این تحقیق و تفحص در دو محور بررسی تخلفات گسترده در امر جذب و به کارگیری ناظران تولیدات کشاورزی و واردات و صادرات محصولات کشاورزی و دامی با ارز دولتی پیشنهاد شده است که با اکثریت آرا در کمیسیون به تصویب رسید. موضوع آن است که در مجلس هشتم، قانون جذب ناظران کشاورزی تصویب و قرار شد کلیه ناظران کشاورزی که در سطح کشور فعال بودند و حدود ۹ هزار نفر می‌شدند، توسط وزارتخانه جهاد کشاورزی جذب شوند، این در حالی است که بعد از تصویب این قانون تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از ناظران که بالای ۳۰ ماه سابقه دارند، هنوز توسط این وزارتخانه جذب نشده‌اند، ضمن اینکه در این مورد اختلاف آماری وجود دارد که همین امر یکی از دلایل انجام این تحقیق و تفحص است.

انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است

همچنین در جلسه علنی دیروز، نمایندگان مجلس موادی از لایحه حفاظت از خاک را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. براساس ماده ۲۱ این لایحه انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات‌های تعزیری درجه پنج قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. در ماده ۳ این لایحه نیز تصریح شد که هر گونه بهره‌برداری از خاک باید با رعایت معیارها و شاخص‌های فنی بهره‌برداری پایدار از خاک انجام پذیرد.

بررسی طرح «استانی شدن انتخابات»؛ سه‌شنبه در صحن

خبر دیگر از مجلس آنکه محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که طرح استانی شدن انتخابات روز سه‌شنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.