هشدار به میزبان نشست ضد ایرانی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۲۱ دی‌ماه در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه، با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، از تشکیل یک نشست بین‌المللی برای بررسی اوضاع خاورمیانه سخن گفت و بعدا گزارش شد که دولت لهستان میزبانی این نشست را قبول کرده است. عراقچی با رد این نظر که جمهوری اسلامی عامل بی‌ثباتی و خشونت در منطقه خاورمیانه است، اسرائیل و «اشغالگری رژیم صهیونیستی» را منشأ بحران خاورمیانه توصیف کرد و گفت: «تا زمانی که مردم فلسطین به حقوق مشروع خود نرسند، منطقه روی آرامش به خود نخواهد دید.»  معاون وزیر خارجه ایران گفته است: «اینکه چنین موضوع مهمی در دستور کار کنفرانس قرار نگرفته، نشان‌دهنده یک‌سویه بودن این کنفرانس است و معلوم است که آمریکا اهداف دیگری را از برگزاری آن دنبال می‌کند.» او آمریکا را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانست و گفت: «مشکل دیگر منطقه، سیاست‌های ماجراجویانه دولت آمریکاست و درحالی‌که آمریکا درصدد نابودی برجام به‌عنوان تنها محصول دیپلماسی و مذاکره در این منطقه حساس است چگونه می‌تواند ادعا کند که در پی حل مشکلات این منطقه است؟»

عراقچی گفت دلایلی که دولت لهستان در مورد میزبانی این کنفرانس مطرح کرده «غیرقابل قبول است» و افزود که «دولت لهستان باید نیات واقعی آمریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد.» دولت لهستان نیز متعاقبا گفته است که در مورد میزبانی یا شرکت در کنفرانس‌های مختلف خود تصمیم‌گیری می‌کند. معاون وزیر خارجه لهستان در پاسخ به انتقادات ایران گفته که دولت او به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند و افزود که «در این کنفرانس، پیشبرد صلح و امنیت خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه این نشست علیه کشور خاصی ازجمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.» او گفت که هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس، کمک به حل مشکلات منطقه است و دولت لهستان اجازه نخواهد داد تا اقدامی علیه ایران صورت گیرد.

پیش از این هم مقامات جمهوری اسلامی از لهستان به‌دلیل میزبانی این کنفرانس انتقاد کرده و آن را مغایر سابقه دوستی بین دو ملت ایران و لهستان دانسته بودند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران پناهندگی چند هزار لهستانی به کشور ایران در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کرد و از اینکه لهستان این موضوع را نادیده گرفته است ابراز تاسف کرد. «وال‌استریت‌ژورنال» نیز روز پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که در مورد مشارکت وزرای‌خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد و مشخص نیست قرار است این نشست چه چشم‌اندازی را برای آینده خاورمیانه ترسیم کند.  «فایننشال‌تایمز» نیز گزارش داده که فرانسه هم احتمالا در سطحی پایین‌تر از وزیرخارجه در نشست ورشو شرکت می‌کند. آلمان و انگلیس هم برای حضور در این نشست تصمیم نگرفته‌اند. قرار است وزرای‌خارجه اتحادیه اروپا سیاست واحد خود در قبال ایران و همچنین جزئیات سازوکار موسوم به کانال ویژه پرداخت مالی برای تسهیل تجارت با ایران را نهایی کنند. «فدریکا موگرینی» نیز روز دوشنبه تایید کرد که در نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» که قرار است در لهستان برگزار شود، شرکت نمی‌کند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه نیز در اظهاراتی گفت که مسکو دعوتنامه حضور در این کنفرانس را دریافت کرده اما معتقد است این نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌ای را حل کند. همزمان اما وزیرخارجه لهستان گفت که مسکو دعوت این کشور را برای شرکت در کنفرانس ضدایرانی ورشو رد کرده است و نمی‌توان به موفقیت‌آمیز بودن این نشست امیدوار بود.