به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، این لایحه بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بررسی تجربیات پیشین در ایران و سایر کشورها و استفاده از فناوری‌های جدید در اجرای انتخابات تهیه و تدوین شده است که از جمله آنها می‌توان به اخذ و شمارش الکترونیکی آرا، امکان ثبت‌نام قبل از انتخابات از رای‌دهندگان، شفاف‌سازی منابع هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها، امکان رأی دادن به فهرست‌های انتخاباتی به‌صورت یکجا و تعیین شرایط قابل‌راستی‌آزمایی برای امکان ثبت‌نام داوطلبان اشاره کرد.

حسن روحانی دیروز در جلسه هیات‌دولت گفت که این لایحه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این لایحه اجرا و نظارت به‌خوبی تفکیک شده است، گفت: نقش احزاب پررنگ شده است و اگر همینطور که هست به تصویب برسد، آنها می‌توانند در انتخابات حضوری چشمگیر داشته باشند و در برخی از مناطق مردم می‌توانند به لیست احزاب رأی بدهند. روحانی با بیان اینکه در این لایحه به‌خوبی مشخص شده که زمان نظارت از چه مرحله‌ای آغاز شده و چه زمانی به پایان می‌رسد، تاکید کرد: راجع‌به احراز صلاحیت‌ها نکات روشنی در این لایحه آمده است که می‌تواند به نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، پایان دهد. رئیس‌جمهور افزود: در این لایحه شفافیت مسایل مالی در تبلیغات و نحوه تبلیغات هم برای حفظ حقوق افراد مشخص شده تا مردم اعتمادشان نسبت به انتخابات بیشتر شود.

تدوین لایحه شفافیت

حسن روحانی همچنین با اشاره به اینکه تدوین لایحه شفافیت در دستور کار قرار دارد که به زودی بررسی آن در هیات دولت انجام خواهد شد، گفت: همه باید بدانند که حساب مالی مسوولان و نهادهای مختلف چگونه و به چه میزان است. روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه بودجه با شفافیتی که انجام شده، مردم می‌دانند که هر بخش چه میزان پول دریافت کرده و چقدر خدمت به انجام رسانده است، گفت: بهترین ناظر برای امور کشور مردم هستند و بهترین راه برای مبارزه با فسادهایی که در جامعه وجود دارد، نظارت مردم است و نظارت مردم با شفافیت انجام می‌شود. رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم در زمینه‌های گوناگون از جمله بخش سلامت و خدمات اداری باید بدانند و ببینند که چه اقداماتی صورت می‌گیرد، فسادها برای این صورت می‌گیرد که مردم ناچارند در ادارات برای انجام کارشان پله‌ها را بالا و پایین رفته و در نهایت نیز انجام کارشان به امروز و فردا موکول می‌شود.

روحانی تصریح کرد: اگر همه چیز از طریق دیجیتال و دولت الکترونیک انجام شود، بسیاری از مفاسد از بین خواهد رفت.