مرکز آمار ایران، گزارش اقلام خوراکی در دی‌ماه را منتشر کرد. این گزارش در یک جدول متوسط قیمت جاری و درصد تغییرات برخی از کالاهای مهم مناطق شهری را منتشر کرده است. این جدول شامل ۲۴ کالای خوراکی است که در این جدول قیمت جاری هر کالا با توجه به واحد مبادله‌ای آن منتشر شده است. همچنین در بخشی از این گزارش، متوسط بیشترین و کمترین قیمت کالا در هر استان مورد بررسی قرار گرفته است.

صدرنشینان افزایش ماهانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمتی ماهانه مربوط به سه کالای مرغ ماشینی، پیاز و گوشت گوسفند بوده است. آمارها نشان می‌دهد در دی‌ماه سال جاری متوسط قیمت هر کیلو مرغ ماشینی در مناطق شهری ایران به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. این رقم نسبت به ماه قبل افزایش ۶/ ۱۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین قیمت این کالای پرمصرف در سبد خانوارها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد کرده است. متوسط قیمت هر کیلو مرغ ماشینی در دی‌ماه سال قبل به میزان ۷ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شده بود. این روزها بحث کمبود عرضه مرغ و افزایش تقاضا برای خرید آن به گوش می‌رسد و این موضوع باعث شده در هفته‌های گذشته نیز صادرات مرغ ممنوع شود. از سوی دیگر، عرضه مرغ ارزان قیمت در برخی مناطق شهری باعث شده که صف‌های طولانی برای خرید آن شکل گیرد. این موضوع باعث شده که قیمت مرغ نیز چند نرخی شود و سیاست‌گذار نیز برای تک نرخی کردن قیمت آن، سعی می‌کند سیاست‌های عرضه بیشتر را در پیش گیرد.

پیاز دومین کالایی است که در بین این ۲۴ کالای مورد بررسی در دی‌ماه بیشترین رشد ماهانه را ثبت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پیاز در دی‌ماه به میزان ۶/ ۱۳ درصد رشد کرده است. همچنین رشد سالانه این کالا نیز ۳۵ درصد ثبت شده است. متوسط قیمت هر کیلو پیاز در دی‌ماه سال جاری حدود ۳ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰۰ تومان گران‌تر شده است.

در دی‌ماه نسبت به آذر گوشت گوسفند افزایش قیمت ۱/ ۹ درصدی را ثبت کرده و با معیار بیشترین رشد قیمتی یک ماهه در رتبه سوم قرار گرفته است. متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در مناطق شهری در دی‌ماه ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۱ درصدی را ثبت کرده است. در دی‌ماه سال قبل متوسط قیمت گوشت گوسفند ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان بود. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت دو کالای جانشین یعنی گوشت قرمز و گوشت مرغ در دی‌ماه افزایش قابل توجهی را ثبت کرده است و توزیع گوشت ارزان قیمت نیز نتوانسته سطح قیمتی این دو کالا را کنترل کند. این افزایش قیمت در قیمت آزاد گوشت مرغ و گوشت قرمز، تقاضا را به سمت تهیه گوشت ارزان‌قیمت وارداتی تغییر داده است.

بیشترین افت قیمت ماهانه

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سه کالای گوجه فرنگی، تخم‌مرغ و پرتقال محصول داخل نیز در بازه ماهانه بیشترین افت قیمت را ثبت کرده‌اند.

بهای هر کیلو گوجه فرنگی در دی‌ماه سال جاری به سطح ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده که این رقم نسبت به آذر ماه سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافته است. اگر چه این کاهش باعث نشده که تورم سالانه این کالا سطح پایینی را تجربه کند و قیمت گوجه فرنگی نسبت به دی‌ماه سال قبل ۶۲ درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد با گذر از فصل سرما، عرضه این کالا بیشتر شده و قیمت آن در ماه‌های آتی نزولی شود.

در دی‌ماه بهای تخم‌مرغ ماشینی نیز نسبت به ماه قبل افت ۵/ ۷ درصدی را ثبت کرده است. بهای هر کیلو تخم‌مرغ ماشینی در دی‌ماه سال جاری به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، این رقم در دی‌ماه سال قبل به میزان ۸ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شده بود که نشان می‌دهد قیمت تخم‌مرغ در بازه سالانه به میزان ۳۶ درصد رشد کرده است. در تازه‌ترین اظهارنظر مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از کاهش قیمت تخم‌مرغ و مرغ خبر داد و در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرده است که عرضه گسترده این محصولات پروتئینی با نرخ تنظیم بازاری و دولتی عامل کاهش قیمت آنها در بازار بوده که همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته او، یکی از دلایل ارزانی تخم‌مرغ در بازار این است که طی هفته‌های گذشته، شرکت پشتیبانی امور دام در حال عرضه گسترده تخم‌مرغ تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار و از محل واردات و تولید داخلی است و این عرضه همچنان ادامه دارد.

پرتقال محصول داخل نیز در دی‌ماه نسبت به ماه قبل ۵ درصد کاهش قیمت داشته است. متوسط قیمت هر کیلو پرتقال محصول داخل در دی‌ماه سال جاری ۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۳۷ درصد را ثبت کرده است. عدس، رب گوجه فرنگی و برنج خارجی درجه یک نیز در دی‌ماه با کاهش قیمت روبه‌رو بودند، اما این کاهش قیمت طی یک ماه قابل توجه نبوده است.

بیشترین تورم سالانه

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که رب گوجه فرنگی، موز و سیب درختی زرد دارای بیشترین تورم سالانه در دی‌ماه سال جاری بودند. رشد قیمتی یکساله رب گوجه فرنگی به میزان ۲۳۸ درصد بوده است. بر اساس آمار این گزارش، در دی‌ماه سال قبل قیمت هر کیلو رب گوجه فرنگی ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که این رقم در دی‌ماه سال جاری به حدود ۱۸ هزار و۹۰۰ تومان رسیده است. همچنین موز نیز طی یک سال منتهی به دی‌ماه سال جاری ۱۳۰ درصد گران شده است. قیمت هر کیلو موز در دی‌ماه سال قبل ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که این رقم در دی‌ماه سال جاری به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. قیمت این کالا عموما تحت تاثیر نوسانات دلار است و همبستگی بالایی با آن دارد. در یک سال اخیر، سیب درختی زرد نیز افزایش ۱۱۶ درصدی را ثبت کرده و قیمت هر کیلو از آن طی یک سال از ۳ هزار و ۷۸۰ تومان به ۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. در سایر کالاها تورم سالانه مواد خوراکی دو رقمی ثبت شده است.

 

06-02