به گزارش تابناک، این خبر به نقل از کانال ۲ تلویزیون اسرائیل اعلام می‌کرد، ایران قرارداد هسته‌ای خود را با قدرت‌های جهانی کنار گذاشته و بلافاصله اقدام به اخراج بازرسان آژانس از این کشور خواهد کرد. در پی اعلام این خبر، سردرگمی ناگهانی در کل سالن حکمفرما شد و شرکت‌کنندگان ـ که حدود چند صد تن و اغلب مقامات فعلی و سابق از کشورهایی از جمله فرانسه، ایالات‌متحده آمریکا و روسیه بودند ـ تلفن‌های خود را در جست‌وجوی تایید و کشف صحت این خبر جست‌وجو کردند.

حدود ۲۵ دقیقه طول کشید تا همه متوجه شوند، این خبر جعلی بوده و اعضای هیات برگزاری کنفرانس از جعلی بودن آن خبر داشتند. برگزارکنندگان این نشست در تل‌آویو ـ که با حمایت سفارت آمریکا و شرکت لاکهید مارتین بوده است ـ گفتند که این کار برای سرگرم کردن شرکت‌کنندگان و البته به فکر فرو بردن آنها بوده است.

به گفته دو مقام خارجی که در آنجا حضور داشتند، در اواخر روز چهارشنبه، در یک محفل خصوصی برای دیپلمات‌ها، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای ضربه زدن به اقدامات سازمانی که دهه‌ها در خط مقدم امنیت هسته‌ای بوده است را به باد انتقاد گرفت. به گفته این دو مقام، این دیپلمات حرفه‌ای ژاپنی بدون نام بردن از اسرائیل و آمریکا به این نکته به وضوح اشاره کرده که این کشورها منبع خشم او هستند. براساس وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو گفته: «استقلال آژانس نباید تضعیف شود. اگر تلاشی برای خرده‌فرمایش یا فشار بر آژانس در راه بازرسی‌ها و تاییدات هسته‌ای وارد شود، این کار منفی و بسیار مضر خواهد بود.»