رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر صحت آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران اعلام کرد قانون جدید آمار در کمیسیون تخصصی آمار به تایید نهایی رسیده است و برای تصویب به دولت و سپس به مجلس تقدیم خواهد شد. پارسا با اشاره به اینکه تضعیف غیرکارشناسانه آمارهای رسمی، تردیدآفرینی مبتنی بر بدبینی، اغراض سیاسی، ناآگاهی از روش‌های تولید آمار و تفسیرهای غلط از اعداد، مسائلی است که نظام آماری کشور را تهدید می‌کند، افزود: نقدهای عالمانه و بی‌رحمانه قابل پذیرش است اما نقدهای بدبینانه و از روی غرض قابل پذیرش نیست. علاوه براین او از همه ارگان‌ها و دانشگاه‌ها درخواست کرد به‌جای شک کردن به صحت آمار‌های این مرکز رو در رو با کارشناسان این مرکز به بحث بنشینند تا شک‌ها برطرف شود. پارسا با تاکید بر اینکه محاسبات انجام شده در مرکز آمار کشور درست و دقیق بوده و صحت آن قابل تایید همگان است، افزود: در دنیا به دلیل اینکه مرکز آمار نقش سیاست‌گذاری و سیاسی در کشورها ندارد و در مناقشه‌های سیاسی بی‌طرف است مرجع انتشار آمار بوده، در نتیجه در ایران نیز باید این مرکز مرجع جمع‌آوری و انتشار آمار کشور باشد و اگر نهادهای دیگر نیز آمار منتشر می‌کنند این کار موازی‌کاری است.

دستاورد ۴۰ ساله انقلاب از نگاه آمار

در ادامه این نشست، سید‌حسین پیمان سخنگو و مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران با ارائه آمار سال‌های ۵۶ و ۹۶ به مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران طی ۴۰ سال اخیر پرداخت. آمار ارائه شده توسط مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران براساس طرح هزینه درآمد خانوار انجام شده در سال ۵۶ بوده است. سخنگوی مرکز آمار ایران با تاکید بر دستاوردهای ۴۰ سال اخیر در حوزه کشاورزی گفت: میزان تولید محصولات اصلی باغی قبل از انقلاب ۸۳۰ تن بوده که این رقم در سال ۹۶ به ۸/ ۳ میلیون تن رسیده است. او در ادامه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب ۴۲ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود داشته در حالی که در سال ۹۶ به ۷/ ۵۵ میلیون رأس رسیده است، ادامه داد: پیش از انقلاب ۲۴۷ هزار تن تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی داشتیم که این رقم در سال ۹۶ به ۴۲۹ هزار تن رسید. مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران تصریح کرد: ۹/ ۱۶درصد از خانوارهای شهری در سال ۵۶ از اتومبیل شخصی استفاده می‌کردند که این رقم در سال ۹۶ به ۵۶ درصد رسیده است. او تاکید کرد که این ارقام در حوزه روستایی متفاوت بوده؛ به‌طوری‌که در سال ۵۶، معادل ۴/ ۱ درصد خانوارها از اتومبیل شخصی استفاده می‌کردند که این عدد در سال ۹۶ به ۶/ ۲۹ درصد افزایش یافته است. پیمان افزود: پیش از انقلاب استفاده خانوارهای شهری و روستایی از تلویزیون ۲/ ۵۲ درصد و ۲/ ۳ درصد بوده است در حالی که در سال ۹۶، معادل ۹۸ درصد از خانوارهای شهری و ۹۶ درصد از خانوارهای روستایی از تلویزیون رنگی استفاده کرده‌اند. در واقع در سال ۵۶ تعداد تلویزیون رنگی در پرسشنامه آورده نشده و تنها در مورد تلویزیون از افراد سوال شده است که آمار نشان می‌دهد ۲/ ۵۲ درصد از خانوارهای شهری و ۲/ ۳ درصد از خانوارهای روستایی دارای تلویزیون بوده‌اند، اما نوع تلویزیون از لحاظ رنگی یا سیاه و سفید بودن آن مشخص نیست.  

مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران اظهار کرد: در سال ۹۶، معادل ۶/ ۹۵ درصد خانوارهای شهری و ۹/ ۸۴ درصد خانوارهای روستایی از تلفن همراه استفاده می‌کردند. همچنین ۸/ ۳۷ درصد خانوارهای شهری و ۶/ ۱۲ درصد خانوارهای روستایی از کامپیوتر استفاده می‌کردند که این اعداد در سالنامه آماری سال ۵۸ که آمار سال ۵۶ در آن منتشر شده است، صفر بوده است. او به میزان بهره‌مندی از برق نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۵۶، معادل ۹۲ درصد از خانوارهای شهری و ۱۶ درصد از خانوارهای روستایی به برق دسترسی داشتند که این اعداد در سال ۹۶ به ۱۰۰ درصد رسید. پیمان ادامه داد: شرایط استفاده از گاز لوله‌کشی نیز که در سال ۵۶ برای خانوارهای شهری و روستایی وجود نداشت؛ در سال ۹۶، معادل ۷/ ۹۴ درصد خانوارهای شهری و ۸/ ۶۴ درصد خانوارهای روستایی مجهز به گاز لوله‌کشی بودند. مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران تصریح کرد: در سال ۹۶، معادل ۷/ ۵۳ درصد خانوارهای شهری و ۳/ ۲۳درصد خانوارهای روستایی از اینترنت استفاده کرده‌اند. به گفته پیمان، در سال ۹۶، معادل۵/ ۴۳درصد خانوارهای شهری و ۱۳/ ۱ درصد خانوارهای روستایی به شبکه عمومی فاضلاب متصل بوده‌اند که این اعداد در سال ۵۶ صفر بود. او به بخش راه آهن نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۵۸،به میزان ۵ هزار و ۸۱۰ کیلومتر راه آهن داشتیم که این عدد در سال ۹۵ به ۱۰ هزار و ۴۷۵ کیلومتر رسید. همچنین در سال ۵۸،به میزان ۶۳ هزار کیلومتر جاده داشتیم که این عدد در سال ۹۵ به ۲۱۵ هزار و ۵۶۰ کیلومتر رسید.

شفاف‌سازی از آمارهای اقتصادی    

جواد حسین‌زاده، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در ادامه نشست خبری با تشریح مفاهیم اقتصادی تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه، تاکید کرد که برای سیاست‌گذاری کلان اقتصادی در کشورهایی که تورم بالا و پر نوسان دارند، نیاز است که از تورم سالانه که متوسط تورم نقطه به نقطه در طول یک سال است، استفاده شود. حسین‌زاده با تاکید بر اینکه مفهوم گرانی با تورم متفاوت است به این نکته اشاره کرد که مردم قیمت‌ها را ملاک قرار می‌دهند و در نتیجه فکر می‌کنند آمارهای منتشر شده دقیق نیستند در حالی که مرکز آمار با بررسی و میانگین‌گیری از ۴۷۵ قلم کالا در بیش از هزار و صد بنگاه اقتصادی شاخص تورم را محاسبه می‌کند و این گونه محاسبه کاملا دقیق و بر مبنای میانگین ارقام به‌دست آماده است. او در ادامه صحبت‌های خود قیمت گوشت قرمز گوسفندی را مثال زد و افزود: در دی ماه امسال هزار و صد مغازه توزیع گوشت در شهر‌های مختلف کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و آمارهای به‌دست آمده نشان می‌دهد که گوشت از کیلویی ۴۹ هزار تومان تا ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. در نتیجه متوسط قیمت گوشت گوسفند ۷۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با دی سال قبل ۷۰ درصد رشد قیمتی داشته است. معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار با اعلام اینکه تورم نقطه‌ای در دی امسال ۶/ ۳۹ درصد بوده است، افزود: تورم برای کالا‌های خوراکی ۵/ ۵۷ درصد، غیرخوراکی ‌۳۲ درصد و برای کالا‌های بادوام ۸۲ درصد بوده است. او با اشاره به اینکه اثر افزایش قیمت دلار در آمارها مستتر است، گفت: می‌توان اثر افزایش قیمت دلار را در تورم کالاهای بادوام که عمدتا وارداتی هستند مشاهده کرد.

 

06-01