صندوق آرا تضمین حفظ نظام است عکس: President.ir

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در تهران ضمن حضور در راهپیمایی، در یک سخنرانی در میدان آزادی تهران حضور گسترده مردم در سراسر ایران اسلامی را به معنای نقش بر آب شدن نقشه‌های یکساله دشمنان توصیف کرد. رئیس‌جمهور صندوق آرا را تضمین حفظ نظام بیان کرد و گفت: هر کس هر نوع تغییر می‌خواهد پای صندوق آرا به‌دنبال تحقق آن است.

روحانی افزود: پای صندوق آرا است که مردم نظرات، ایده و راه‌شان را در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده و فرد مورد نظر را در مجلس، در ریاست‌جمهوری و خبرگان و شوراها برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. حواسمان باشد، صندوق رأی و انتخابات یکی از نعمت‌های بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. اگر این صندوق نبود، اگر صف طولانی در انتخابات نبود، دشمن می‌توانست توطئه‌های مختلفی را علیه کشور طراحی کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت انتخابات و صندوق آرا اظهار کرد: از سوی دیگر آنچه باعث شده است روز‌به‌روز مردم به‌رغم فشارهای دشمن با نشاط بیشتر، مسیر و آرمان خود را ادامه دهند، آن است که هر دو سال یکبار پای صندوق رای می‌شتابند و افراد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه برای تقویت قدرت دفاعی و ساختن انواع موشک‌های ضدزره، پدافند هوایی، زمین به دریا و دریا به دریا، هوا به هوا و زمین به زمین از کسی اجازه نگرفته‌ و نخواهیم گرفت، گفت: راهمان را و قدرت‌نظامی‌مان را ادامه می‌دهیم و نزد ملت ایران به صراحت می‌گویم که قدرت نظامی ایران در طول این ۴۰ سال و به‌ویژه در ۵ سال اخیر برای همه جهانیان شگفت‌آور است. رئیس‌جمهور ادامه داد: در این ۴۰ سال پیشرفت در صنایع دفاعی، نظامی، موشک‌ها، جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها، ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها، تانک‌ها و نفربرها و سلاح انفرادی و هر آنچه نیروهای مسلح از سلاح و مهمات و بالاتر از آن نیاز دارند و شهامت نیروهای مسلح و انگیزه و تدبیر و نقشه آنها همه جهانیان را شگفت زده کرده است.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در ۵ سال اخیر وقتی ایران اراده کرد، به ملت‌های عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن کمک کند، جهانیان دیدند که دشمنان در برابر قدرت‌ ملت‌های منطقه و حمایت‌های ایران به پیروزی دست نیافتند و امروز ناچارند با اعتراف به شکست‌های ۲۰ ساله مداخلات خودشان در ایران کم کم از منطقه خارج شوند و ملت‌های منطقه بتوانند با آزادی راه خود را ادامه دهند. رئیس‌جمهور حفظ تمامیت ارضی و حراست از ایران عزیز را اولین دستاورد انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یک میلی‌متر از خاک و آب‌های این سرزمین به دشمن واگذار نشد و ملت ایران در برابر توطئه‌ها پیروز شد.

روحانی با بیان اینکه دومین دستاورد بزرگ این انقلاب که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم، تغییر نظام مشروعیت در این کشور بود، گفت: نظام مشروعیت در گذشته بر این مبنا بود که فردی براساس اینکه فرزند کدام پدر و از کدام طایفه و قبیله است می‌توانست شاه باشد و بعد هم فرزند او بود که این نظام بر هیچ مبنای عقلی، شرعی و دموکراسی منطبق نبود. رئیس‌جمهور افزود: دستاورد جمهوری اسلامی ایران این بود که نظام مشروعیت را بر مبنای اسلام و جمهوریت قرار داد و امروز تمام مسوولان جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس‌جمهور، اعضای مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراها همه و همه با رأی مردم و با صندوق آرا مسند مسوولیت را به عهده می‌گیرند.

روحانی تاکید کرد: همه باید حواسمان جمع باشد که اگر در این ۴۰ سال در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شدیم، به‌خاطر اسلام و جمهوریت بود؛ اسلامیت و جمهوریت ما را حراست و حفاظت کرد. روحانی با بیان اینکه اساس انقلاب این بود که فضیلت جای رذیلت و اخلاق جای ابتذال بنشیند، اضافه کرد: ایمان و معنویت، اساس انقلاب و قدرت و توان دیروز و امروز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. اگر ایمان نبود، انقلاب، انقلاب اسلامی نبود، انقلاب ایرانی و ملی بود و آن وقت حتما این انقلاب در برابر انواع توطئه‌ها نمی‌توانست مقاومت کند. اسلامیت نظام تایید این نظام است و توانسته کشور و نظام را در برابر انواع خطرات حفظ کند.

دموکراسی به معنای واقعی کلمه

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در جامعه یک دموکراسی و مردم‌سالاری به معنای واقعی کلمه وجود دارد. نظام جمهوری اسلامی آن نظام و رژیمی نیست که بگوید یک حزب و آن رستاخیز و هر کس خواهان آن نیست گذرنامه بگیرد و از ایران خارج شود. احزاب، روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌ها در این کشور آزاد هستند و همه مسوولان، مسوولان اجرایی، مسوولان نظارتی باید با سعه‌صدر با انتخابات برخورد کنند. هرچه سعه‌صدر بیشتر باشد و راه را برای حضور همه افکار، احزاب و جناح‌ها آماده‌تر کنیم، نظام مستحکم‌تر خواهد بود. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تصویب لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: در لایحه قانون جدید انتخابات به این نکات توجه شده و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، شاهد انتخابات‌ پرشورتری در آینده باشیم.

قدرت دیپلماسی

روحانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: تنها کشوری هستیم که بدون آنکه در برابر دشمن سر فرود بیاوریم، از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج شدیم و این قدرت ملت ایران و دیپلماسی ماست. رئیس‌جمهور ادامه داد: تنها کشوری هستیم که حق هسته‌ای‌مان در سازمان ملل و در شورای امنیت تصویب شده و این به معنای پیشرفت ملت ایران است.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه محیط‌زیست، قدم‌هایی را برداشتیم که اگر برنمی‌داشتیم، امروز با مصیبت بزرگی مواجه بودیم؛ اگر دریاچه ارومیه احیا نشده بود ۱۴ میلیون نفر در غرب کشور امروز آواره بودند و صنعت، کشاورزی و زندگی آنان مختل شده بود. روحانی با بیان اینکه امروز نقش ایران در منطقه از همیشه تاریخ بیشتر است، گفت: هر کشور و ابرقدرتی هر سخنی می‌خواهد بگوید؛ اگر امنیت می‌خواهند، ایران تنها کشوری است که می‌تواند به کمک ملت‌های منطقه بشتابد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: بدون ایران هیچ‌گونه طرحی در این منطقه قابل اجرا نخواهد بود؛ این را استکبار جهانی، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بدانند که این پیروزی از آن ملت ایران خواهد بود.

ادامه تعامل سازنده با جهان

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به سیاست شفافیت ادامه می‌دهیم، تا با فساد مبارزه کنیم. حمایت از اقشار مستضعف را ادامه خواهیم داد. تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد و جایگاه ایران را مرتفع‌تر خواهیم کرد. فضای کسب‌و‌کار را بهتر از گذشته آماده می‌کنیم و خصوصی سازی بنگاه‌های دولتی را ادامه می‌دهیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌زودی مردم شاهد خواهند بود که دولت الکترونیک رفاه فراوانی را برای آنها ایجاد خواهد کرد. بحران آب و محیط‌زیست را کنترل خواهیم کرد. فعالیت نهادهای مالی از جمله بانک‌ها را تنظیم خواهیم کرد، همان‌طور که مؤسسات اعتباری غیرمجازی که اموال مردم را تاراج کرده بودند به‌طور کلی پرونده آنها بسته شد و همه آنها جمع شدند. این مسیر و راه آینده است که ادامه می‌دهیم.

اعتدال به جای افراط

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نخواهیم گذاشت آمریکا پیروز شود. آمریکا دی‌ماه پارسال اعلام کرد که ایران را به زمین می‌زنم که نشد. در اردیبهشت، مرداد و ۱۳ آبان و در کریسمس و عید سال مسیحی امسال اعلام کرد که ایران را به زانو در‌می‌آورد که نشد. قول داده بود ۲۲ بهمن همه سران فاسد رژیم آمریکا در تهران باشند که آن هم نشد. هرچه گفتند نشد و نخواهد شد.

روحانی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زندگی روزمره مردم خاطرنشان کرد: هرچند که مردم ما امروز با مشکلاتی مواجه هستند، اما با کمک هم این مشکلات را پشت‌سر خواهیم گذاشت؛ زیرا وضع آمریکا به مراتب بدتر از آن چیزی است که خودشان فکر می‌کردند و وضع منطقه ما بسیار بهتر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کردند. رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه جایگاه ایران روز‌به‌روز والاتر و بالاتر خواهد بود و ما از مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: آرمان امروز ما همان آرمان ۴۰ سال پیش است.

روحانی تاکید کرد: اگر ۴۰ سال قبل آرمان ما این بود که در برابر استبداد، آزادی، در برابر استعمار و وابستگی حاکمیت ملی، در برابر ابتذال، فضیلت را جایگزین کنیم و در برابر تبعیض، عدالت را و در برابر غربگرایی و شرق‌گرایی، هویت اسلامی و ایرانی را مستقر کنیم، امید را جای یأس بنشانیم و اعتدال را جای افراط و تفریط قرار دهیم، امروز هم همان راه و همان آرمان مسیر و راه ماست و بی‌تردید ما در این راه موفق و پیروز خواهیم بود. رئیس‌جمهور همچنین در پیامی از حضور حماسی مردم در مراسم یوم الله ۲۲ بهمن قدردانی کرد. در پایان راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال قطعنامه پایانی این راهپیمایی سراسری در هشت بند قرائت شد. تقویت روزافزون بنیه دفاعی ـ موشکی و راهبردهای بازدارندگی ایران اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی، از بندهای مهم این قطعنامه بود.

 

08-01