جنگ توییتری ترامپ و ظریف

ازسوی دیگر کاخ سفید در صفحه توییتری خود ویدئویی منتشر کرد که در آن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در ادعاهایی بی‌اساس یک بار دیگر اتهام حمایت از تروریسم در منطقه و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای علیه ایران را تکرار کرد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به بزرگداشت ملی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ادعایی خصمانه و تهدیدآمیز خطاب به مقامات ایران گفت که «سالگردهای زیادی برای جشن گرفتن باقی نمانده است». او نیز همچون ترامپ انقلاب اسلامی ایران را «چهل سال شکست» توصیف کرد.

در همین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با انتشار ویدئویی در صفحه توییتری خود ادعاهایی تکراری علیه ایران مطرح کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با انتشار ویدئویی در صفحه توییترش نوشت: اگر حکومت ایران مرتکب اشتباه شود و سعی در نابودی تل‌آویو و حیفا داشته باشد، «این آخرین سالگرد انقلابی خواهد بود که جشن می‌گیرند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم روز دوشنبه ۱۵ بهمن در توییتر خود همچون ترامپ و بولتون از ۴۰ سال به گفته او بدعهدی مقامات ایران به زبان فارسی انتقاد کرده بود. او پیش از این هم به زبان فارسی در توییت‌هایی در رابطه با مسائل مختلف ایران اظهارنظر کرده بود.

در کنار اعلام این مواضع ازسوی مقامات آمریکا، بخش فارسی حساب رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ظرف روزهای گذشته با انتشار چند پست توییتری به اعلام موضع درباره چهلمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی پرداخته بود.

پاسخ ظریف

به‌دنبال انتشار این توییت‌ها و فیلم‌ها در فضای مجازی، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به‌صورت توییتری پاسخی صریح و قاطع به دونالد ترامپ داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «۴۰ سال شکست از پذیرش این واقعیت که ایرانی‌ها هرگز تسلیم نخواهند شد. ۴۰ سال شکست از انطباق سیاست ایالات‌متحده با واقعیت. ۴۰ سال شکست در بی‌ثبات‌سازی ایران از طریق خون‌ریزی و هزینه کردن از خزانه مردم آمریکا؛ بعد از ۴۰ سال انتخاب‌های غلط، وقت آن است که رئیس‌جمهور آمریکا در سیاست شکست‌خورده ایالات‌متحده [نسبت به ایران] بازنگری کند.»

جنگ‌های مجازی

این اولین بار نیست که مقامات ایران و آمریکا در فضای مجازی به جنگ توییتری با یکدیگر می‌پردازند. به‌عبارتی اگر تا همین چند سال پیش لفاظی‌های مقامات کشورها علیه یکدیگر به نوعی به جنگ لفظی تعبیر می‌شد حالا این لفاظی‌ها به دنیای مجازی کشیده شده است.

تیرماه سال‌جاری نیز به‌دنبال سخنان حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مبنی‌بر اینکه «آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است.» و «جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است. ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی به آن واکنش نشان داد و نوشت: «هرگز و هرگز ایالات‌متحده را تهدید نکن وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده ‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم.»

به‌دنبال آن محمدجواد ظریف هشدار اخیر ترامپ را «رجزخوانی» توصیف کردو در اکانت شخصی خود در توییتر نوشت: «دنیا چند ماه پیش رجزخوانی‌های شدیدتری را شنید و ایرانی‌ها هم -نمونه‌های متمدنانه‌تر آن را- برای ۴۰ سال شنیده‌اند. تمدن ما هزاران سال قدمت دارد و سقوط امپراتوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراتوری خودمان را که عمرش بیشتر از عمر برخی کشورها بود. مواظب باشید.»

آبان‌ماه سال‌جاری هم انتشار گزارشی در نشریه نیوزویک درخصوص اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در یک مصاحبه گفته بود« اگر رهبران ایران می‌خواهند که مردم این کشور غذا داشته باشند، باید یک تصمیم بگیرند» یک بار دیگر منجر به جنگی توییتری میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ایران و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شد.

به‌دنبال انتشار این گزارش پمپئو گزارش نیوزویک را ساختگی توصیف کرد و نوشت: شرم بر نیوزویک که به ظریف کمک کرد تا دروغ‌پراکنی کند. حقیقت این است که آمریکا هرگز غذا و دارو را تحریم نکرده و چنین کاری نمی‌کند. این کالاها و تراکنش‌های مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی هستند.

ظریف نیز در واکنش به گزارش نیوزویک در پیامی توییتری این صحبت‌های مایک پمپئو را «جنایت علیه بشریت» خواند.

وی در پیام خود نوشت: «ما فراموش نخواهیم کرد. وزیر امور خارجه مایک پمپئو در اقدامی از روی استیصال برای اعمال هوا و هوس‌های آمریکایی علیه ایران، به‌طور آشکار مردم ایران را تهدید به گرسنگی دادن، که یک جنایت علیه بشریت است، می‌کند. وی نیز همانند پیشینیانش خواهد فهمید که به‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نه‌ تنها بدون قربانی کردن تمامیتش دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.»

او در توییتی دیگر نوشت: «مایک پمپئو این جسارت را دارد که تهدید به جنایت ضدبشری علیه شهروندان عادی ایرانی کند و پس از آن رسانه‌ها را به‌خاطر نقل حرف‌های خودش مورد هجمه قرار می‌دهد. او باید یا حرف‌هایی را که خودش می‌زند قبول داشته باشد یا حرف‌هایی را که آمریکا می‌گوید رد کند. هر دو با هم ممکن نیست.»

البته همه جنگ‌های توییتری به محمدجواد ظریف و مقامات آمریکایی خلاصه نمی‌شود. خردادماه سال‌جاری پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی اوپک را به دست داشتن در افزایش قیمت نفت متهم کرد، حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک بلافاصله به توییت ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد: «شما نمی‌توانید تحریم‌هایی را علیه ۲ عضو موسس اوپک وضع کنید و همچنان اوپک را بابت نوسانات قیمت نفت مورد سرزنش قرار دهید.»