محکومیت‌جهانی ترور مرزبانان وداع با شهدای حادثه تروریستی زاهدان/ عکس: تسنیم

رئیس‌جمهوری همچنین روز پنج‌شنبه پیش از ترک تهران به مقصد روسیه، برخی همسایگان را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فراخواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود، اجازه ندهند تروریست‌ها با سوء‌استفاده از خاک این کشورها، علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.رئیس‌جمهور در عین حال تصریح کرد: اگر این روند بخواهد ادامه یابد و آنها نتوانند جلوی تروریست‌ها را بگیرند، از لحاظ قانونی و مقررات بین‌المللی روشن است که ما حقوقی داریم و در زمان لازم حقوق خودمان را استیفا می‌کنیم.همچنین شورای امنیت سازمان ملل، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سفیران، نمایندگان کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و برخی مقام‌های جهان نیز عملیات تروریستی سیستان و بلوچستان را محکوم و با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند.در حمله تروریستی چهارشنبه شب به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان ۲۷ تن به شهادت رسیدند و ۱۳ تن دیگر نیز زخمی شدند. در حال حاضر پنج مجروح حمله تروریستی محور زاهدان- خاش در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) در زاهدان تحت درمان قرار دارند. هفت نفر از مجروحان دیگر این حادثه برای پیگیری ادامه روند درمانی به بیمارستانی در اصفهان، شهرستان محل سکونت خانواده‌هایشان منتقل شدند. این جنایت تروریستی به وسیله یک دستگاه وانت مملو از مواد منجره در جاده خاش - زاهدان محدوده روستای چانعلی رخ داد. گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل» مسوولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است. براساس گزارش‌ها اتوبوس منفجرشده متعلق به سپاه لشکر مقدس ۱۴ امام حسین (ع) استان اصفهان بود.

هشدار نسبت به مجازات عاملان

در همین حال وزیر اطلاعات و فرماندهان نظامی کشور در پیام‌های جداگانه‌ای نسبت به مجازات عاملان این حادثه هشدار داده‌اند. در همین راستا، سید محمودعلوی وزیر اطلاعات با صدور پیام تسلیتی در پی شهادت تعدادی از پاسداران در عملیات تروریستی چهارشنبه گذشته، تاکید کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج) انتقامی سخت و کوبنده از طراحان، عاملان و حامیان این جنایت هولناک خواهند گرفت.سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیز در پیامی با محکومیت جنایت تروریستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، از حقوق خود برای برخورد با تبعات ناشی از کوتاهی همسایگان در رفع خلأهای امنیتی و تهدیدات مرزی استفاده و نسبت به مجازات تروریست‌ها و سایر تهدیدگران امنیت کشور اقدام خواهند کرد.سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیامی ضمن محکومیت شدید این جنایت تروریستی گفت: اطمینان می‌دهیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راسخ‌تر و مصصم‌تر از گذشته در ادامه راه و آرمان شهیدان والامقام ضمن صیانت از امنیت و مرزهای میهن عزیزمان انتقام خون این شهیدان مظلوم را از دشمنان خبیث و وابسته به اردوگاه استکبار جهانی خواهد گرفت. فرمانده سپاه همچنین در این پیام از دولت پاکستان و نهادهای امنیتی و ارتش این کشور خواست تا عرصه را بر تروریست‌های تکفیری و مزدور دشمنان دو ملت، تنگ و با برخورد قاطع با آنها امکان هرگونه اقدام ضد‌امنیتی و مخاطره‌انگیز را از آنان سلب کند. دریادار پاسدار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: عاملان حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان جواب محکمی از پاسداران انقلاب اسلامی دریافت خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: جواب ما در هر جایی که صحنه پاسداری از انقلاب اسلامی و در جغرافیای انقلاب اسلامی است، خواهد بود. سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز اظهار کرد: بی‌تردید همرزمان این شهدا و جانبازان فداکار در نیروی زمینی سپاه انتقام سختی از عاملان و حامیان این جنایت ضدبشری خواهند گرفت و آنها باید منتظر تنبیهی سخت و پشیمان‌کننده باشند.

دستور برخورد با عاملان حادثه

ازسوی دیگر محمد جعفر منتظری، دادستان‌کل کشور در پیامی ضمن محکومیت حادثه تروریستی در جاده خاش -زاهدان، از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با عوامل این حادثه برخورد کند. آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه هم گفت: از مسوولان دستگاه قضایی استان اکیدا می‌خواهم، با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی در اسرع وقت نسبت به شناسایی عاملان این حادثه جنایتکارانه اقدام کنند و آنان را به‌سزای اعمال ننگین خود برسانند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در مکالمه تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، خواستار تلاش و به‌کارگیری همه توان برای شناسایی و برخورد با مسببان این حمله تروریستی شد. ازسوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نشست ویژه این کمیسیون در هفته جاری در پی حادثه تروریستی زاهدان خبر داد.

توییت‌های ظریف و عراقچی

در ادامه واکنش‌های داخلی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود با اشاره به همزمانی سیرک ورشو و حمله تروریستی در شرق ایران نوشت: «آیا اتفاقی است که درست همزمان با شروع سیرک ورشو ایران مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد؟ مخصوصا اینکه در همان روز هم‌کیشان این تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو (این سیرک را) تشویق و با روبات‌های توییتری حمایت می‌کنند؟! ظاهرا قرار است آمریکا همیشه انتخاب‌های اشتباه ولی انتظار نتایج متفاوت داشته باشد.»همچنین عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: حمله تروریستی زاهدان چهره عریان تروریسم و گواه دیگری بر این است که ایران قربانی تروریسم است. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به کنفرانس ورشو نوشت: حامیان و اربابان (تروریسم) اکنون در کنفرانس ورشو نشسته‌اند که هدفی موسوم به مبارزه با تروریسم در خاورمیانه را دنبال می‌کند! آیا آنها جرات این را خواهند داشت که وعده متوقف کردن حمایت از تروریست‌ها را بدهند؟

جزئیات حادثه تروریستی

در همین حال احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایسنا» جزئیات حمله انتحاری به اتوبوس نیروهای سپاه را تشریح کرد و گفت: در این حادثه تعدادی از نیروهای مدافع وطن در حالی که پس از اتمام ماموریت در حال رفتن به مرخصی بودند از جانب گروهک‌های معاند مورد هجمه قرار گرفتند.وی ادامه داد: در این حادثه خودرویی در محور خاش- زاهدان حوالی ۶۵ کیلومتری زاهدان در مسیر اتوبوس حامل رزمندگان اسلام قرار داشت که زمانی که اتوبوس قصد سبقت گرفتن از این خودرو حامل مواد منفجره را داشته، خودرو از سمت شاگرد به اتوبوس برخورد کرده و انفجار انتحاری صورت می‌گیرد.

واکنش‌های بین‌المللی

اما حادثه تروریستی چهارشنبه شب خاش با واکنش شدید جامعه جهانی روبه‌رو شد. به‌دنبال این حادثه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک در بیانیه‌ای حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرد و از همه کشورها خواست برای پاسخگو کردن عوامل و حامیان آنها با دولت ایران همکاری کنند. همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد حمله تروریستی در سیستان و بلوچستان را محکوم و به خانواده‌های جان‌باختگان و دولت ایران تسلیت گفت.سخنگوی اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای، وقوع جنایت تروریستی در سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و اعلام کرد: هیچ توجیهی برای چنین اقدام تروریستی ظالمانه‌ای وجود ندارد. آلیستر برت، معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلستان، سفارت سوئیس در تهران، سفارت لیبی در تهران، وزارت خارجه سوریه، وزرات خارجه لبنان، سفارت هلند در تهران، سفارت فرانسه در تهران، سفارت ترکیه در تهران، سفارت هند در تهران، اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دانیل اورتگا» رئیس‌جمهوری و «روساریو موریو» معاون رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت، محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، هلنا سانگلند سفیر سوئد در ایران، سفارت اسپانیا در تهران، طی‌ پیام‌ها و رشته توییت‌هایی جداگانه ضمن محکومیت عملیات تروریستی سیستان و بلوچستان، با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند.در ادامه واکنش‌ها، طوایف خاش، حادثه تروریستی حمله به اتوبوس نیروهای سپاه را محکوم کردند. مقامات ایران نیز ازجمله رئیس قوه‌قضائیه، آیت‌الله مکارم شیرازی، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، منصورغلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری، فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون امید مجلس، حزب اعتدال و توسعه و ‌حزب مردم‌سالاری نیز در پیام‌هایی حادثه تروریستی چهارشنبه شب را محکوم کردند.

۲ روز عزای عمومی در اصفهان

پیکر شهدای این حادثه تروریستی روز پنج‌شنبه از زاهدان به فرودگاه بدر سپاه در اصفهان منتقل شد و خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان صبح روز گذشته با پیکر ۲۷ شهید این حادثه وداع کردند.در همین حال عباس رضایی، استاندار اصفهان روز پنج‌شنبه در پی شهادت جمعی از شهدای مدافعان حریم امنیت در زاهدان روزهای شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن (امروز و فردا) را در این خطه عزای عمومی اعلام کرد.