ازسوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس درجلسه علنی مجلس، از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی خواست حادثه تروریستی استان سیستان و بلوچستان را رسیدگی کنند و گفت: دولت پاکستان باید پاسخگوی این اقدام باشد که از سرزمین آنها گروهک تروریستی عملیات را طراحی و اجرا کرده است. لاریجانی یادآور شد: با همه احترامی که برای دولت همسایه پاکستان قائلیم این‌گونه رفتارها سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش می‌کند. لاریجانی همچنین گفت: حادثه تروریستی سیستان در شورای عالی امنیت ملی در حال پیگیری است و با متخلفان برخورد می‌شود. همزمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه خبر داد.

به گفته قاسمی، رفعت مسعود سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شده و دراین ملاقات ضمن اشاره به افزایش اقدامات تروریستی از داخل خاک پاکستان، از جمله حادثه تروریستی اخیر در جاده خاش - زاهدان، اعتراض کشورمان ابلاغ شد.در ادامه از دولت پاکستان خواسته شده تا اقدامات سریع و لازم برای شناسایی و دستگیری عوامل جنایت تروریستی جاده خاش - زاهدان را انجام دهد.به گزارش «ایسنا» سفیر پاکستان نیز در این دیدار اعلام کرد که موضوع اعتراض کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.

به دنبال این اعتراض، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف حادثه تروریستی اخیر در شرق کشور را شدیدا محکوم کردو از اعزام یک هیات‌ تخصصی برای گفت‌وگو با مقامات کشورمان درباره حادثه تروریستی اخیر خبر داد. او همچنین تاکید کرد پاکستان آماده مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی است.

سپاه پاسداران هم روز گذشته در پیامی بر عزم خود در صیانت از سپر امنیت، شرف و حیثیت مردم ایران اسلامی تاکید و اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم رویای باطل و تعبیرناشدنی دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی و حامیان تروریست‌های تکفیری آرامش جامعه را خدشه دار و به مخاطره اندازد. درپی حمله تروریستی ۲۴ بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان به اتوبوس حامل جمعی از پرسنل سپاه پاسداران، ۲۷ نفر شهید و ۱۳ نفرنیززخمی شدند. گروه جیش‌العدل مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا وبسیاری از کشورها این حمله تروریستی را به شدت محکوم کردند.

به دنبال این حمله تروریستی حسن روحانی درسخنانی بدون آنکه نامی ازکشور خاصی ببرد، برخی همسایگان را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فرا خواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود، اجازه ندهند تروریست‌ها با سوء‌استفاده از خاک این کشورها،علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.درهمین راستا او روز گذشته درجریان سفرش به هرمزگان و درجمع مردم بندرلنگه، با اشاره به حادثه تروریستی روز چهارشنبه گذشته در زاهدان، خاطر نشان کرد: تروریست‌هایی که به هیچ عنوان معیارهای انسانی مد نظر آنها نیست در یک اقدام تروریستی جمعی از مرزبانان کشور که برای دفاع از امنیت کشور و مرزها تلاش می‌کردند را به شهادت رساندند. اما باید بدانند که ملت ما بی‌تردید انتقام خون این شهیدان عزیز را خواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم و نخواهیم گذاشت مزدوران جنایتکاری که سلاح و منابع مالی آنها را بیگانگان تامین می‌کنند، پاسداران عزیز و مرزداران غیور ما را به شهادت برسانند و بتوانند از دست انتقام الهی و مردم مؤمن ایران فرار کنند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: آنهایی که سبعانه به پاسداران و مرزبانان ما حمله کرده و آنها را به شهادت رساندند باید بدانند که این کار خصمانه و سبعانه، ما را در مبارزه با تروریسم، بیشتر تشویق می‌کند و ما برای دستیابی به این هدف به تلاش خود خواهیم افزود و نخواهیم گذاشت تروریست‌هایی که سلاح و پولشان را از جاهای دیگر تأمین می‌کنند، در منطقه ما فعالیت کنند و دست به اقدامات تروریستی بزنند. درکناررئیس‌جمهوری، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، علاوه بر پاکستان، به امارات و عربستان نسبت به آنچه حمایت‌های مخفی آنها از گروه‌های تروریستی توصیف کرد هشدار داد و گفت: صبر جمهوری اسلامی ایران به سرآمده است. اوهمچنین از رئیس‌جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی خواست تا جمهوری اسلامی دیگر ملاحظات قبلی را انجام ندهد و برای انتقام خون این افراد مستقیم وارد عمل شود.

هشدارفرمانده سپاه به عربستان درشرایطی صورت گرفته که بر‌اساس گزارش‌ها قرار است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در جریان سفر به پاکستان توافق ۱۰ میلیارد دلاری کمک به توسعه بخش انرژی پاکستان را امضا کند.روز گذشته نیز محمدابراهیم رضایی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ ملی درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، بااشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی این حادثه گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده این حمله تروریستی با حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات انجام شده و مواد منفجره استفاده شده در این حادثه از خاک پاکستان وارد کشور شده است. در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی، مسوولان امنیتی و سپاه، مجمع نمایندگان استان اصفهان عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و استاندار سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

تجهیز صدها تروریست انتحاری در مرزهای کشور

 ازسوی دیگر روز گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس، با بیان اینکه اقدامات صیانتی از مرزهای کشور باید بیشتر شود، گفت: الان صدها تروریست انتحاری در مرزها بسیج و تجهیز شده‌اند و هر لحظه ممکن است اقدامات تروریستی مانند حادثه زاهدان رخ دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، او با تاکید بر لزوم توجه به امنیت مرزها، گفت: موضوع تروریسم انتحاری به یک راهبرد ایذایی علیه ایران در شرق کشور تبدیل شده است یعنی راهبردی که با هدف اذیت و آزار یک کشور و ایجاد مشغله ذهنی برای مردم و سیاست‌مداران این کشور شکل می‌گیرد. وی تصریح کرد: هماهنگی‌هایی بین دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی لازم است انجام شود، اگر بخشی از کشور منطقه قرمز اعلام می‌شود باید اقدامات صیانتی بیشتری در آنجا صورت گیرد، وظیفه ما این است به الزامات دفاعی بیشتر رسیدگی کنیم تا به صیانت از مرزها کمک بیشتری شود. به گزارش «ایسنا» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین گفت: قطعا بخشی از حادثه تروریستی در زاهدان در قالب جاسوسی اطلاعاتی بوده و افرادی که این کار را کرده‌اند، از نفوذ استفاده کرده‌اند. ایران پیش از این نیز بارها در موارد مشابه از پاکستان برای برخورد نکردن با گروه‌های مسلح انتقاد کرده است.