تشریح سیاست امنیتی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ عکس: AFP

ظریف دیروز (یکشنبه) بعد از سخنرانی ابتدایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوال مجری این نشست و در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تاکید کرد: «آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی و تسلیحات روسی به ما حمله می‌شد؛ زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچک‌ترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.» او پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

او در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به‌صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سوال‌کننده، گفت: «آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟» وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه شورای امنیت از ایران خواسته است که فعالیت موشکی نداشته باشد، تاکید کرد: «این شورا به ایران اعلام کرده موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند.»

اقدام خوشایند لودریان انجام نمی‌دهیم

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیرخارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: «هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به‌خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند دچار رنج و آزار هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل و ما را محاکمه کنند.» این دیپلمات ایرانی در مورد برخی گزارش‌ها از جمله گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در تلاش هستند که در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: «ما درحال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند.»

هزینه تسلیحاتی شورای همکاری ۷ برابر ایران

ظریف در ادامه ابهام‌زدایی از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با طرح این پرسش که چه کسی مسوول ناامن کردن منطقه است، گفت: «ایالات‌متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم‌ بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچ‌کس تاکنون از آن کشور پرسیده است که منطقه چه کسی؟ و فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش ایالات‌متحده ۱۰ هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معاملات تسلیحاتی دوشیده است. براساس برآورد محافظه‌کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به تنهایی در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد که ۷ برابر ایران است.» او گفت: «بنابراین، چه کسی واقعا ناامنی را به منطقه صادر می‌کند و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بی‌شماری که برای وحشت یمن به کار رفته‌اند؟ یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضدداعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟» وزیرخارجه ادامه داد: «آیا این ایران است که تهدید به نابودی دیگران می‌کند یا نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگو که آشکارا کشور من را تهدید کرده است، آن هم زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ای‌اش ایستاده است؟ اینجا هیچ تئاتری - از جمله آن نمایش که پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است - نمی‌تواند حقیقت را مشوه کند.»

مضحکه‌ای که پنس مجددا تکرار کرد

او اضافه کرد: روز شنبه در همین مونیخ، پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا این مضحکه را مجددا تکرار و گردنکشانه عنوان کرد که اروپا باید به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود، تعهدات برجامی‌اش را نقض کند. اتهامات نفرت‌آمیز وی به ایران، به‌ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی‌ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است.»

اشتغال ذهنی وسواس‌گونه

ظریف همچنین به وسواس فکری آمریکا اشاره کرد و گفت: «ایالات‌متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه‌ای بر ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.» وی افزود: «مشوه (زشت روی) کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط ۷ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ سیاستی که دولت‌های اقماری آمریکا خود را پشت آن مخفی کرده‌اند. آمریکا بسیار پیش‌تر از این باید این بیماری بدخیم خود را مداوا می‌کرد، چراکه امروز تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین‌المللی شده است.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: این تمرکز بیمارگونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران هزینه‌های زیادی را بر بقیه و به‌ویژه منطقه که برای ۴۰ سال از پیامدهای ناشی از اصرار آمریکا بر انتخابات‌های غلط آن آسیب دیده، تحمیل کرده است. ظریف ادامه داد: آمریکا مبتنی بر این تمرکز بیمارگونه و وسواس روان‌پریشانه خودش، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده و همه به بهانه «مهار ایران» انجام شده است.

احتمال مذاکره با آمریکا؟

وزیر امورخارجه در ادامه پاسخگویی به سوالات مجری کنفرانس مونیخ در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه شاید هدف آمریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تاکید کرد: «اگر آنها به‌دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به‌دنبال ایران در جا‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آنها بودند که تصمیم گرفتند مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم.» این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه ما سیگنال‌های متفاوتی را از آمریکایی‌ها می‌شنویم، تصریح کرد: «پمپئو برای مذاکره با ایران ۱۲ شرط گذاشته است، آنها می‌خواهند که ما تسلیم شویم، کاری که ما نمی‌کنیم.» او در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به مذاکرات طولانی که بین ایران و گروه ۱+۵ جهت حصول برجام صورت گرفت، اظهار کرد: در این مذاکرات خانم موگرینی و اشتون حضور داشتند. آنها خود می‌گفتند که هیچ چیزی بهتر از این توافق وجود ندارد، ولی این آمریکایی‌ها بودند که از این توافق خارج شدند. به نظرم برجام بهترین چیزی بود که گروه ۱+۵ به‌دست آورد.»

تاثیر فشارها بر اقتصاد ایران

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این سوال که به‌نظر می‌رسد که فشارهای آمریکا روی اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده و ایران چطور می‌خواهد در برابر این فشارها ایستادگی کند و از طرف دیگر برخی از دیپلمات‌ها در ایران گفته‌اند که بدون آمریکا حفظ برجام سخت است، تاکید کرد: «برای ما خیلی مهم است که مردم‌مان را راضی نگه داریم و مردم ما شاد باشند. ما در راستای تحقق این موضوع در حال تلاش هستیم.» ظریف گفت: «آن‌چه در ایران رخ می‌دهد احتیاج به صبوری استراتژیک دارد.»

افزایش خطر جنگ در منطقه

وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ عنوان کرد: اسرائیل. ظریف پیش‌تر نیز در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، به آمریکا و متحدانش درباره آغاز جنگ با ایران هشدار داد، اما گفت جنگ‌طلبی با ایران، دیدگاهی فراگیر در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیست و فقط عده‌ای آن را دنبال می‌کنند. ظریف گفت: «من نمی‌گویم دولت ترامپ [به‌دنبال جنگ با ایران است]. می‌گویم که عده‌ای به‌دنبال رقم زدن همان سناریو هستند و باورم این است که شکست خواهند خورد.» ظریف به‌‌رغم ابراز امیدواری از اینکه «نوعی عقلانیت حاکم خواهد شد» هشدار داد «[جنگ‌طلب‌ها] متوجه خواهند شد که وارد شدن به جنگ با ایران، در حکم خودکشی خواهد بود.»

آیا این حقوق بشری است که می‌خواهید؟

ظریف در بخش دیگری از جلسه پرسش و پاسخ عنوان کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاران شما با وجود قتل خاشقجی همچنان به عربستان سعودی می‌روند، نمی‌توانید ادعا کنید که دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران شما در ایران حقوق‌بشر است... عربستان سعودی از مهم‌ترین حامیان قطعنامه حقوق‌بشری علیه ایران بود، آیا این حقوق بشری است که شما می‌خواهید؟

اینستکس کمتر از تعهدات اروپا

ظریف در بخش دیگری از این نشست به موضوع کانال مالی اروپا برای ایران پرداخت و ادامه داد: در جبهه دیگر نیز اجرای کامل برجام از سوی ایران که به‌رغم خروج آمریکا ادامه یافته است، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا کرده است. اما ایران نمی‌تواند به تنهایی هزینه‌های دستاوردهای جهانی مثل برجام را بپردازد؛ اروپا نیز لازم است سرمایه‌گذاری کند. بسیاری در دنیا و به‌ویژه در این قاره به‌گونه‌ای زیبا در مورد چندجانبه‌گرایی صحبت می‌کنند. اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است.

امروزه بر یک قایق سواریم

ظریف در پایان افزود: «به‌رغم سخنرانی جاهلانه شنیده شده طی روزهای گذشته توسط مقامات آمریکایی، من مایل هستم به شما یادآوری کنم که ما ایرانی‌ها وارثان یک تمدن بزرگ هستیم. تمامیت بشریت امروزه بر یک قایق سوار است یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم یا با هم غرق می‌شویم. او در پایان گفت: شاعر شناخته شده ما سعدی این حقیقت را ۹۰۰ سال قبل این گونه بیان کرده است: بنی آدم اعضا یک پیکرند /  که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به‌درد آورد روزگار /  دگر عضوها را نماند قرار.

 

02-01