به گزارش «ایسنا»، فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه ٣ نفر از عوامل تیم تروریستی از منطقه سیستان و بلوچستان بودند، تصریح کرد: دو نفر از آنها دستگیر شده‌اند و یک نفر هم متواری است که ان‌شاءالله به‌زودی دستگیر خواهد شد. عصر روز چهارشنبه هفته گذشته در یک عملیات تروریستی به یک اتوبوس حامل جمعی از پرسنل سپاه پاسداران، ۲۷ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند. به‌دنبال آن روز دوشنبه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از دستگیری عوامل حمله اخیر به اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران و متلاشی شدن چندین خانه تیمی متعلق به آنها خبر داد. ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا رحیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: در طول چند هفته قبل از حادثه تروریستی خاش، مراجع امنیتی دولت در استان، ۱۶ هشدار رسمی مبنی‌بر احتمال وقوع اقدامات تروریستی به شورای تامین استان سیستان و بلوچستان ارائه داده بودند.

بررسی در شورای‌عالی امنیت ملی

همزمان روز گذشته سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی در جاده خاش - زاهدان که در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه برگزار شد، با تاکید بر اینکه این اقدام تروریست‌ها را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت، گفت: قطعا روی این مساله برنامه‌ریزی خواهیم کرد؛ این انتظار ملت است. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در این زمینه هم‌افزایی بین دستگاه‌های موثر در امنیت وجود دارد؛ از لحظه این اتفاق، عملیات‌ها و بررسی‌ها در شورای‌عالی امنیت ملی آغاز شده است تا پاسخی قاطع بدهیم.

همچنین به گزارش «ایرنا»، وی افزود: ما عملا با چندین سرویس اطلاعاتی متخاصم مواجه هستیم که دست به دست هم داده‌اند، تا امنیت جمهوری اسلامی را به چالش بکشانند. وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: با تلاش وزارت اطلاعات، پس از مطالعه روی بقایای خودرویی که دست به انتحار زده بود و شناسایی افراد مرتبط با خودرو، سرانجام افرادی که با تیم تروریستی ارتباط داشتند شناسایی شدند. وزیر اطلاعات افزود: این اطلاعات در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سپاه به دستگیری افراد اقدام کرد.

هلاکت ۱۰ تروریست در مقابل هر شهید سپاه

عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران هم درحاشیه این مراسم، با اشاره به دستگیری عاملان حمله تروریستی خاش-زاهدان توسط سپاه در روز گذشته، با تاکید بر اینکه این اقدام، اولین ضربه سپاه به عاملان حادثه تروریستی هفته قبل بود، گفت: انتقام از عوامل تروریستی به موقع انجام خواهد شد و ما قرار گذاشته‌ایم که در مقابل هر شهید ما، ۱۰ نفر از آنها به هلاکت برسند.

ازسوی دیگر سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان تاکید کرد: قطعا انتقام شهدایمان را می‌گیریم. در همین راستا روز گذشته سرلشکر محمد باقری در دیدار با آیت‌الله جعفر سبحانی با تاکید بر انتقام سخت از تروریست‌ها گفت: مذاکراتی با پاکستان درخصوص جلوگیری از حوادث تروریستی انجام شده که امیدواریم بتوانیم مانع از چنین حرکت‌های تروریستی باشیم.

هشدار به عربستان

پیش از این وزارت خارجه روز یکشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) سفیر پاکستان در تهران را در واکنش به حمله به اتوبوس سپاه پاسداران احضار کرد و رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس نیز به این کشور در مورد خدشه به سطح همکاری میان دو کشور، در صورت برخورد نکردن با گروه‌های تروریستی در خاک این کشور هشدار دادند.

در کنار این هشدارها، مقامات ایران از زمان بروز این حادثه تروریستی علاوه‌بر هشدار به پاکستان، برنقش عربستان درچنین حوادثی تاکید کرده‌اند. همچنین سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران روز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: امارات و عربستان بدانند که ایران از حمایت‌های مخفی آنها از گروه‌های تروریستی آگاه است و صبر جمهوری اسلامی ایران به سرآمده است. روز دوشنبه نیز سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در توییتی به «تروریست‌هایی که با پول و سلاح عربستان و امارات در پاکستان لانه کرده‌اند» هشدار داد. همچنین روز گذشته سردارحسین سلامی جانشین فرمانده سپاه گفت: رزمندگان سپاه در مقابل مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های عرب مرتجع منطقه ایستاده‌اند و کار آنها، کار ساده‌ای نیست و امروز عربستان قلب شرارت در منطقه و جهان است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: ما دشمنان‌مان را می‌شکنیم و تصمیم گرفته‌ایم این کار را بکنیم و برای آن برنامه داریم. آل‌سعود بداند، ماندنی نیست و دشمن بداند ما او را رها نمی‌کنیم.

این سخنان در شرایطی ازسوی مقامات ایران مطرح می‌شود که روز دوشنبه عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، اتهامات مقام‌های ایران درباره دخالت کشورش در حمله اخیر به اتوبوس سپاه پاسداران را رد کرده و در مقابل، ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» خوانده بود. در چنین شرایطی محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه سفرش به به پاکستان را آغاز کرده و قرار است دو کشور روابط اقتصادی‌شان را بیش از گذشته گسترش دهند.

نیروهای خارجی به‌دنبال تخریب روابط

در همین حال «رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه شنیع تروریستی در جاده خاش - زاهدان گفت: نیروهای خارجی به‌دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند. ما نباید اجازه دهیم آنها موفق شوند. سفیر پاکستان در تهران با بیان اینکه هر جا به هم شک کرده و به یکدیگر اتهام‌زنی کنیم کار تروریست‌ها راحت می‌شود، افزود: هر دو کشور باید با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند تا جای تروریست‌ها را تنگ کنیم و ما می‌توانیم با توسعه روابط اقتصادی در این مسیر گام برداریم.

وی در مورد سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به ایران نیز گفت: چند روز پیش می‌خواستیم برنامه‌ای برای سفر آقای عمران خان به ایران داشته باشیم، ولی متاسفانه برنامه ایشان شلوغ شد و نتوانست این سفر را انجام دهد ولی مطمئن باشید که آقای عمران خان می‌خواهند به کشور زیبای شما تشریف بیاورند و با رئیس‌جمهور شما ملاقات ‌کنند. ایشان این خواسته را دارند که به ایران سفر کنند و به‌زودی به ایران خواهند آمد.