مجلسی‌ها دیروز در بررسی یکی از بندهای درآمدی تبصره ۶ دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به‌صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند. بر این اساس دستورالعمل اجرایی بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود. گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی هر شش‌ماه یک‌بار گزارش این معافیت‌ها و تخفیفات را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب خواهد شد.

بر اساس این مصوبه سازمان برنامه و بودجه موظف شده است که به منظور افزایش شفافیت و پاسخگویی دولت جدول معافیت‌های مالیاتی را در جداول پیوست بودجه‌های سنواتی ثبت کند.

وصول مالیات‌های معوق در سال۹۸

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس بند دیگری از این تبصره را نیز به تصویب رساندند که موضوع آن اخذ مالیات‌های معوق در سال آینده است. براساس بندالحاقی ۴ تبصره ۶، سازمان امور مالیاتی مکلف است در سال ۱۳۹۸، با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی موضوع ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، نسبت به تعیین تکلیف مطالبات تا پایان سال ۹۷ مالیات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی، اقدام و حداقل ۳۰درصد این مطالبات را وصول کند.

بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در صورت عدم رعایت تکالیف فوق، علاوه بر جریمه‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول جریمه‌هایی معادل ۲درصد حجم سپرده‌های اشخاص نزد بانک و موسسه مالی و اعتباری در هرسال می‌شوند. این جریمه‌ها از طریق مقررات قانون مزبور قابل مطالبه و وصول خواهد بود. از سوی دیگر، شرکت‌های بیمه مکلفند اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست‌ شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر می‌کند، در اختیار آن سازمان قرار دهند. شرکت‌های بیمه درصورت عدم رعایت این بند، علاوه بر جریمه‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول جریمه‌ای معادل ۵ درصد حق بیمه دریافتی در پایان سال ۱۳۹۷ خواهند بود.

بر اساس آنچه گفته شد، تبصره ۶ لایحه بودجه به درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۸ می‌پردازد. به گفته محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، دولت از اجرایی شدن بندالحاقی ۴ تبصره ۶ در سال آینده که منجر به به جریان افتادن پرونده‌های معوق مالیاتی سال ۹۷ می‌شود، دست‌کم ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.

الزام پزشکان به استفاده از کارت‌خوان

از دیگر مصوبات درآمدی دیروز لایحه بودجه، بندی است که همه صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را از آغاز سال ۹۸، ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی می‌کند. البته با وجود آنکه نمایندگان در نهایت این بند یعنی بند الحاقی یک تبصره ۶ را تصویب کردند اما در زمان بررسی این بند، به دلیل مخالفت‌هایی که با آن شد، پیشنهاد حذف آن نیز مطرح شده بود. مهرداد لاهوتی که پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرده بود، گفت که جامعه پزشکان از سایر مشاغل در جامعه جدا نیستند اما جوی ایجاد شده که گویی جامعه پزشکان درحال تخلف هستند. او توضیح داد که فرار مالیاتی در هر صنفی وجود دارد. چگونه سازمان امور مالیاتی می‌تواند با قدرت از یک فعال مالیات را وصول کند اما  از جامعه پزشکان نمی‌تواند مالیات بگیرد؟ البته تعداد مخالفان حذف این بند که بر الزام پزشکان به استفاده از کارت‌خوان تاکید داشتند بیشتر از موافقان حذف این بند بود. آنها در بیان موافقت خود با این بند تاکید کردند که به دنبال ایجاد شفافیت هستند، زیرا با استفاده از پایانه‌های فروشگاهی شفافیت افزایش می‌یابد. نمایندگان البته در ادامه بررسی‌های خود، بند الحاقی ۲ تبصره ۶ را نیز تصویب کردند که آن نیز مربوط به مالیات پزشکان است. مجلسی‌ها که روز دوشنبه با تصویب بند الف تبصره ۶، کارانه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان را مشمول مالیات پلکانی قرار دادند، دیروز هم مصوبه‌ای داشتند که براساس آن، همه مراکز درمانی اعم از دولتی خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه و صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه، بعد از حصول مبلغ صورت حساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

البته نمایندگان جمله‌ای را به انتهای این بند افزودند که تصریح می‌کند مالیات علی‌الحساب بند الحاقی ۲ تبصره ۶، شامل کلیه پرداخت‌ها که به‌عنوان درآمد حقوقی مطابق بند الف تبصره ۶، مشمول کسر مالیات می‌شود، نخواهد بود. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر، سازمان امور مالیاتی را موظف کردند از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط‌زیست می‌شود عوارض دریافت کند.

معافیت مدارس از هزینه برق و گاز

مجلسی‌ها همچنین پیشنهادی را تصویب و به تبصره ۶ الحاق کردند که براساس آن واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش را با رعایت الگوی مصرف، از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز در سال ۱۳۹۸ معاف کردند. سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو و آموزش و پرورش حداکثر تا سه ماه ابلاغ و اجرا می‌شود.

معافیت مددجویان کمیته امداد

همچنین نمایندگان مجلس، با تصویب بندی دیگر از لایحه بودجه، مددجویان کمیته امداد را از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و هزینه‌های انشعابات معاف کردند.