خصولتی‌های بدون نظارت آسیب بزرگ اقتصـاد هستند عکس: President.ir

روحانی با تاکید بر اینکه بدترین اقتصاد، اقتصاد خصولتی است اظهار کرد: به‌ویژه آن دسته‌ای که مسوولیت‌های دیگر هم بر عهده دارند، یعنی خودشان ناظر و یا ضابط قوه‌قضائیه هستند و دستگاهی دیگر را در اختیار دارند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید اقتصاد را اصلاح کنیم، گفت: مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید کردند و نسبت به نیروهای مسلح نیز همین نظر را دارند و چند بار فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند و آن را به مردم واگذار کرده و به وظایف اصلی و سنگین خود بپردازند. روحانی با اشاره به اینکه شفافیت و نظارت عمومی مردم از راه‌های مبارزه با فساد است، گفت: امروز در دولت مراحل نهایی تدوین لایحه شفافیت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، ضمن اینکه یک لایحه دیگر تحت عنوان تزاحم منافع در حال آماده‌سازی است. رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش ادامه داد: هر کاری که مردم انجام دهند، بهتر از بخش دولتی است؛ چراکه مردم به‌خاطر عشق و علاقه شخصی و حفظ انجام وظیفه و مسوولیت‌پذیری کار را به‌گونه‌ای متفاوت‌تر از بخش دولتی انجام می‌دهند.  روحانی با اشاره به  ضرورت واگذاری اموال مازاد و عدم‌انجام مدیریت اقتصادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: سهامداری در پروژه‌ها ایرادی ندارد اما مدیریت اقتصادی نباید توسط این بخش انجام شود، اما هر کجا که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرد می‌توانیم مشارکت داشته باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه شستا یک چیزی میان بخش دولتی و خصولتی است، افزود: باید به‌طور واقعی در راستای واگذاری آن اقدام کنیم و اجازه دهیم خیال مردم راحت باشد و به آقای شریعتمداری در روزی که او را برای این وزارتخانه برگزیدم، اعلام کردم که باید در پایان دولت، شستا به معنای مدیریت اقتصادی نباید وجود داشته باشد.

سال واگذاری شرکت‌های متعلق به شستا

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای ارتقای امنیت اجتماعی در کشور، ایجاد شده‌اند، گفت: این شرکت‌ها به‌وجود آمد تا یک بازنشسته بداند با سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند عواید بیشتری را دریافت کند، اما اگر با وجود سرمایه‌گذاری عواید چندانی حاصل نشود، این موجب ضربه بزرگی به بیمه‌دهنده، بازنشسته و دولت است. روحانی با بیان اینکه از سوی دیگر بار مسوولیت به دوش دولت گذاشته شده و مجبور می‌شویم، بخشی از هزینه‌ها و مخارج اینها را پرداخت کنیم، گفت: امروز مشابه آنچه دولت به کارمندان خود پرداخت می‌کند، برای جبران و حمایت از صندوق‌های بازنشستگی می‌پردازد. در بخش نیروهای مسلح نیز در واقع کل هزینه‌ها بر دوش دولت است به معنای آنکه دو حقوق پرداخت می‌کنیم؛ یکی متعلق به کارکنان نیروهای مسلح و دیگری متعلق به بازنشستگان این نیروها است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم چقدر ضرورت دارد که سازمان بازنشستگی این تعداد کارمند داشته باشد، افزود: بسیاری از بازنشستگان هستند که حاضرند داوطلبانه چند ساعت در روز در این سازمان کار کنند. کاری که باید انجام دهیم این است که ابتدا سازمان بازنشستگی را درست کنیم و سپس تلاش کنیم که این سازمان روی پای خود بایستد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه براساس قولی که به مجلس شورای اسلامی و ملت ایران داده‌ام، سال آینده سال واگذاری بزرگ شرکت‌های متعلق به شستا است، خاطر نشان کرد: البته می‌دانم که این حرکت برای برخی دشوار است، اما باید محکم بایستیم و آن را به انجام برسانیم؛ چراکه انجام این کار نظر صددرصدی بنده و تاکید صد در صدی مقام معظم رهبری است.

بیکاری مادرهمه گرفتاری‌ها

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اطمینان، اعتماد و سرمایه اجتماعی اساس کار است و این وزارتخانه می‌تواند این سرمایه اجتماعی را با نظارت، آموزش، حمایت و کمک بوجود آورد، تصریح کرد: ایجاد اشتغال در جامعه یکی از وظایف بزرگ همه ما است؛ چراکه بیکاری، مادر همه گرفتاری‌ها و مفاسد است و در بیکاری است که هر چیزی امکان‌پذیر می‌شود.

مردم در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو هستند

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه اکنون مردم در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو هستند و ما باید مسایل و دغدغه‌های مردم را حل کنیم و اگر کسی بگوید، مردم مشکلاتی ندارند، حرف نادرستی بر زبان آورده است، گفت: شرایط برای بخشی از جامعه که حقوق ثابت دریافت می‌کنند نسبت به سایر بخش‌ها سخت‌تر است و از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر بخش‌های دولتی می‌خواهم تا نسبت به وضعیت بخشی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، فکر کنند. روحانی با اشاره به اختلاف آمار سازمان برنامه و بودجه با آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص دریافت مستمری بگیران از سال ۹۲ تاکنون، تاکید کرد: توان دولت محدود است اما دولت توانسته به‌طور متوسط دریافتی مستمری اقشار تحت فشار را بیش از ۴ برابر کند و البته قیمت اجناس به دو برابر افزایش یافته اما پرداختی‌های دولت به اقشار تحت فشار نیز ۴ و ۵ برابر شده است.

فقر مطلق در کشور نداریم

روحانی با تاکید بر اینکه رفع فقر مطلق از جامعه یکی از اهداف بزرگ دولت است که باید به انجام برسد، گفت: البته براساس گزارش کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز با کارهایی که انجام شده در کشور فقر مطلق نداریم، اما به هر حال باید برنامه‌ریزی کرد و برای رفع کامل فقر مطلق در جامعه تلاش کنیم. همچنین روزگذشته سامانه‌های مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد در بخش‌های تعاون، بهزیستی، صندوق بازنشستگی، اشتغال و تامین اجتماعی با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی شد.

 


 

واکنش روحانی به شکایت  از وزیر ارتباطات
 

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری به شکایت دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات واکنش نشان داد. او روز گذشته در جمع معاونین و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قوه‌قضائیه می‌گوید که از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در‌حالی‌که وزیر کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد. یک نفر در قوه‌قضائیه می‌گوید از او شکایت می‌کند خب شکایت کنید.وی ادامه داد: ما وقتی جوان بودیم در دوران جنگ تا ۷۲ ساعت به راحتی نمی‌خوابیدیم، ولی الان نمی‌توانیم. سن که بالا می‌رود احتیاط و توجه به دستگاه‌های نظارتی و دادگاه به ذهن می‌آید، اما وقتی که جوان هستی اصلا دادگاه را قبول نداری و می‌روی کار خود را انجام می‌دهی؛ وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. این وزیر می‌شود نه این‌که کسی که حساب می‌کند که پس از پایان دولت به کجا می‌رود.به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: وزیری که دائما می‌خواهد حساب و کتاب می‌کند در آینده چه می‌شود، سه سال دیگر که این دولت تمام می‌شود من را به کجا می‌برند، جایی ندارند که ببرند، یک جایی هست که باهم هستیم.همزمان روز گذشته آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات معاون دادستانی درباره شکایت مدعی‌العموم و شهروندان اهوازی از وزیر ارتباطات گفت: وقت سرخاراندن برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را ندارم. به گزارش فارس، وی افزود: از ۶ صبح تا ۱۰ شب مشغول کار هستیم و با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و وظایف ما، وارد حاشیه شدن به سود ما و کشور نیست. به گزارش«ایرنا» وی تاکید کرد: پرداختن به حاشیه‌ها باعث می‌شود از ماموریت خود دور بمانیم و شخصا نمی‌خواهم وارد این مسائل حاشیه‌ای شوم.روزیکشنبه جواد جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور از شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز و دادستان کل کشور از محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات درخصوص عدم‌ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور خبر داد.او همچنین گفت که احتمال می‌رود بعد از بررسی پرونده، حکم انفصال از خدمات دولتی برای وزیر صادر شود. پیش از او محمد جعفر منتظری دادستان کل کشورنیز از وزیر ارتباطات به‌خاطر انچه زیرپاگذاشتن مصوبات شورای عالی فضای مجازی و عدم‌همکاری برای پاکسازی فضای مجازی عنوان شد، انتقاد کرده و گفته بود که که یک روزی باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد.

 

08-01