استقبال از میانجیگری ایران در بحران کشمیر شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

در همین ارتباط، وزیر امورخارجه پاکستان ضمن اشاره به درخواست کشور‌های مختلف برای ایفای نقش میانجیگری بین پاکستان و هند گفت: ایران به‌دلیل روابط خوب با هر دو کشور هند و پاکستان می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌ها بین دو کشور ایفا کند. شاه محمود قریشی ادامه داد: «من در تماس تلفنی «محمدجواد ظریف» ایشان را از وضع منطقه آگاه کرده و خواستم برای مذاکرات بین دو کشور تلاش کنند که ایشان نیز، آمادگی کامل خود را برای این امر اعلام کرد.» قریشی همچنین با اشاره به موضوع مرزبانان ربوده شده ایرانی نیز گفت این کشور به تلاش‌های خود برای آزادی دیگر مرزبانان ربوده شده ادامه می‌دهد و دولت جمهوری اسلامی ایران هرگز از این تلاش‌های ما بی‌خبر نیست. وی افزود: «پس از حمله اخیر تروریستی در هند حمله‌ای مشابه در ایران نیز رخ داد که پس از آن وزرای‌خارجه ایران و پاکستان تلفنی رایزنی کرده و پاکستان این حمله را به شدت محکوم و با مردم ایران ابراز همدردی کرد. برخی از عناصر در مرزهای مشترک وجود دارند که هدف اصلی آنها تخریب روابط دوستانه ما با ایران است و این موضوع هرگز از نظر طرف ایرانی پوشیده نیست.» شاه محمود قریشی گفت ایرانیان یک ملت متمدن و دارای بلوغ سیاسی و فرهنگی هستند و من اطمینان دارم که ایران از برخی تلاش‌های منفی برای ضربه زدن به روابط میان دو کشور با خبر است. وی تاکید کرد ما برای بازگرداندن پنج مرزبان ربوده شده ایرانی همکاری کردیم و این روند برای آزادی دیگر مرزبانان ربوده شده ایران نیز ادامه دارد.۱۲ مرزبان جمهوری اسلامی ایران ۲۴ مهر۹۷ در مرز میرجاوه (منطقه صفر مرزی لولکدان) استان سیستان و بلوچستان توسط عناصر گروه تروریستی موسوم به جیش العدل ربوده شدند. ۲۴ آبان ماه فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: پنج نفر از مرزبانان میرجاوه آزاد شده‌اند و تلاش‌ها برای آزادی دیگر گروگان‌ها ادامه دارد.

استقبال مشاور نخست‌وزیر

همزمان سرتاج عزیز مشاور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان پس از اعلام وزیرخارجه ایران مبنی بر آمادگی برای میانجیگری میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو، تاکید کرد که از این اقدام ایران استقبال می‌کنیم اما در دوران حکومت «مودی» بر هند، پیشرفتی در مذاکرات این کشور حاصل نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او افزود: پاکستان همیشه برای مذاکره با هند پیشقدم بوده است ولی این کشور حاضر به حل بحران کشمیر نیست. سرتاج عزیز اظهارداشت که پاکستان هزاران مدرسه با آموزه‌های تکفیری را تعطیل کرده ولی مشکل تروریسم فراتر از این است و ریشه‌کنی آن زمان می‌طلبد. مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان بر این گمان است که ارتباط نزدیکی بین طالبان افغان و گروه‌های داخلی پاکستان وجود دارد و آنها به این گروه کمک می‌کنند درحالی‌که این مساله حقیقت ندارد. تنش اخیر بین پاکستان و هندوستان در پی حمله ترتیب یافته به نیروی وابسته به پلیس هندوستان به تاریخ ۱۴ فوریه در منطقه تحت کنترل جامو کشمیر در هندوستان که موجب مرگ ۴۴ نفر گردید، آغاز شد. حکومت دهلی نو در پی این حمله پاکستان را متهم کرده ولی پاکستان این اتهامات را رد کرد. هندوستان روز ۲۶ فوریه اعلام کرد که علیه اهداف سازمان تروریستی واقع در بخش تحت کنترل جامو کشمیر پاکستان حمله هوایی ترتیب داده است. پاکستان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: دو جنگنده متعلق به هندوستان را به‌علت نقض حریم هوایی پاکستان سرنگون کرده است. جنگنده‌های پاکستان همچنین وارد حریم هوایی هندوستان شدند. هندوستان اعلام کرد که یک جنگنده متعلق به پاکستان را سرنگون کرده است ولی حکومت اسلام‌آباد این خبر را تایید نکرد. ترکیه، اتحادیه اروپا، آلمان، انگلستان، چین و روسیه طرفین را به اعتدال دعوت کرده‌اند. در همین خصوص سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: به‌عنوان همسایه دو کشور از مذاکرات بین هند و پاکستان حمایت می‌کنیم و همواره خواستار دوستی بین تمام کشورهای منطقه هستیم. وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای پاکستانی خود بر ضرورت رعایت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی اسلام‌آباد و دهلی‌نو تاکید کرد و از آمادگی مسکو برای کمک به کاهش وخامت اوضاع در جنوب آسیا خبر داد. وزیر امورخارجه ایران نیز در گفت‌وگویی تلفنی با همتای پاکستانی خود از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات میان هند و پاکستان خبر داد.

استقبال ارتش پاکستان

همزمان با استقبال وزارت خارجه پاکستان، سخنگوی ارتش پاکستان نیز از پیشنهاد اخیر وزیر امورخارجه ایران مبنی بر آمادگی برای کمک به رفع تنش بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پیشنهاد وزیر امورخارجه ایران درباره میانجیگری، از این پیشنهاد استقبال کرد. او افزود: این معنای حقیقی و چیزی است که ما از کشور دوست و برادر خود ایران انتظار داریم. سخنگوی ارتش پاکستان ضمن تشکر از مواضع ایران درخصوص تنش‌های اخیر با هند گفت: کشورهایی مانند چین، ترکیه و ایران کمک بزرگی در وضعیت فعلی هستند. او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر راه‌های موثر برای تقویت امنیت مرزهای ایران و پاکستان و جلوگیری از تحرکات عناصر تروریستی، گفت: نیروهای امنیتی و مرزبانی پاکستان همکاری بسیار خوبی با دوستان ایرانی خود در آن طرف مرز دارند. غفور افزود: پاکستان برای مراقبت از مرزهای خود با ایران بخش ویژه‌ای در گردان نیروهای مرزی (FC) تشکیل داده و اخیرا نیز حضور نیروهای مرزی در بخش‌های مختلف نوار مرزی ایالت بلوچستان را افزایش داده است. او گفت: متاسفانه برخی از عناصر تروریستی با انجام عملیات در خاک ایران اقدام به فرار به داخل پاکستان کرده و در مناطق دورافتاده پنهان می‌شوند، اما پاکستان از هیچ اقدامی برای شناسایی و بازداشت این عناصر دریغ نمی‌کند.

استقبال سفارت پاکستان در تهران

از سوی دیگر سفارت پاکستان در تهران ضمن انتشار گزارشی رسمی درباره تنش‌های اخیر میان هند و پاکستان از میانجیگری ایران برای حل این بحران استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ در این گزارش پاکستان از میانجیگری تهران در حل مناقشه میان هند و پاکستان استقبال و آن را عامل صلح وثبات در منطقه توصیف کرده است.