کانال هدف بازارساز ارزی عکس: امیر پورمند، دنیای اقتصاد

علاوه براین، همتی اعلام کرد پس از ادغام بانک‌های نظامی تعداد شعب آنها از ۴۱۰۰ شعبه بیشتر خواهد شد و در نتیجه ۲ هزار شعبه آنها حذف می‌شود. در نهایت رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند. همتی در حالی به این نکته اشاره کرده است که سهام این ۵ موسسه بانکی بیش از ۷ ماه است که در بورس ممنوع المعامله است و برخی از آنها اطلاعات صورت مالی خود را منتشر نکرده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد برای بازگشتن آنها به تابلوی معاملات یک ماه بسیار سخت را پیش رو خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در مورد ادغام بانک‌های نظامی در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا به نتیجه رسید، اظهار کرد: مدتی است تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم ادغام این بانک‌ها بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پنج بانک و یک موسسه در بانک سپه ادغام شوند. او ادامه داد: این تحول مهم از امروز کلید خورد و با هماهنگی‌های انجام‌شده با ستاد نیروهای مسلح و بانک‌ها به سمت انجام مطلوب پیش می‌رویم.

افزایش ۲۴ میلیون سپرده‌گذار به بانک سپه

همتی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی گفت: این ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و تمهیدات خوبی نیز اندیشیده شده است. سپرده‌ها نیز با سودهایی که تا کنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، برنامه ریزی‌هایی در قالب مصوبات ۳۰ بندی انجام شده است، گفت: سپرده‌گذاران تا پایان قرارداد سود کنونی را دریافت می‌کنند و موسساتی که برای ادغام قطعی می‌شوند، می‌توانند آن را ادامه دهند.

همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده‌گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام و اظهار کرد: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند. او درباره سهامداران نیز گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیرو‌های مسلح مشخص است و ۱۳۰هزار سهامدار جزء نیز مشکلی نخواهند داشت. از حالا تا چهار ماه بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند، پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند. همتی درباره مشکلات بانک‌های ادغامی بیان کرد: باید گفت بانک‌های بهتر و ضعیف‌تر در میان بانک‌های ادغامی داریم؛ ولی برای مشکلات موجود پیش‌بینی شده که دارایی‌ها باید از سوی نیروی انتظامی و... منتقل شود که ناترازی‌ها پوشش داده شود؛ ولی در کل مردم نگران نباشند. مشکل نقدینگی این بانک‌ها در حال حاضر نیز با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست؛ ولی در طول چهار ماه آینده تمام دارایی‌های اینها کارشناسی می‌شود و بعد از آن ارزش ویژه بانک‌ها مشخص می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد. تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند چهار ماه صبر کند؛ ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.

اولویت دریافت سرویس با نیروهای مسلح

همتی درباره وضعیت خدمات رسانی بانک جدید پس از تکمیل پروسه ادغام افزود: بانک سپه تصمیم خواهد گرفت که خدمات بانک جدید به نیروهای مسلح از بعد از ادغام چگونه باشد و خانواده نیروهای مسلح با اولویت امکان دریافت سرویس از بانک را خواهند داشت.

اصلاح نظام بانکی کار بزرگی است

ناترازی سیستم بانکی و سایر مشکلات به تدریج در حال حل شدن است و بر اساس شرایط و امکانات این کارها انجام می‌شود و ما می‌خواهیم سیستم بانکی باثبات و سالم باشد و به تولید و مردم خدمات مناسب ارائه کند. همتی تاکید کرد: نحوه محاسبات نرخ سود و معوقات از کارهای مهمی است که در درون سیستم بانکی در حال انجام است. بانک مرکزی اختیار تام دارد با کسانی که بازار پول را به‌هم بزنند برخورد کند و ما به تدریج کارها را انجام خواهیم داد و در حال حاضر به وظایف بانک مرکزی عمل می‌کنیم و مردم معتقد هستند که ما باید کار کنیم.  

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به‌صورت کلی حدود ۲۵۰۰ شعبه در این بانک‌های ادغامی است و با ۱۶۰۰ شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. او در صحبت‌های خود افزود به راحتی و بدون اینکه مشکلی در خدمت‌رسانی ایجاد شود می‌توان حدود ۲ هزار شعبه اضافی را حذف کرد. با حذف این تعداد شعبه و آزادسازی واحدهای اداری آن کمک بزرگی به این بانک جدید می‌شود؛ چرا که با فروش آن نقدینگی جدیدی وارد می‌شود و قدرت تسهیلات‌دهی بانک نیز افزایش می‌یابد ضمن اینکه از هزینه‌های آن کاسته خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی در تشریح صحبت‌های خود گفت: هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک‌ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده‌گذاران است. به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد.

همتی درباره تقویت نظارت این بانک بر فعالیت‌های نظام بانکی گفت: نظارت باید آی‌تی محور باشد؛ اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و فاصله زمانی بین آنچه در بانک اتفاق می‌افتد تا زمانی که بانک مرکزی متوجه شود، قابل قبول نیست. وی افزود: بحث دوم در مورد نظارت مربوط به مدیریت بانک‌هاست که ضعف‌هایی در این بخش وجود دارد. همتی مورد سوم در تقویت نظارت بانک مرکزی را قاطعیت در برخورد با انحرافات عنوان کرد و افزود: درباره رعایت معیارهای نظارتی همچون کفایت سرمایه، ناترازی‌ها و... جدی هستیم و تلاش می‌کنیم ناترازی‌ها را حذف کنیم تا بتوانیم به‌صورت جدی سیاست‌های پولی بازار باز را به اجرا بگذاریم. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از طریق سیاست‌های پولی بازار باز بانک مرکزی می‌تواند اوراق دولتی را خرید و فروش کند تا از طریق آن بتواند نرخ بهره را تنظیم و تورم را از طریق سیاست‌های پولی کنترل کند.

توقف فعالیت‌های اینستاگرامی

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: هدف اصلی دشمن تضعیف بازار پول و ارز بود و سیاست آمریکا این بخش‌ها را به‌عنوان مرکز اصلی شیطنت‌ها قرار داده بود ولی در حال حاضر بازار پول از ثبات مناسبی برخوردار است. با این حال، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع مردم در حال حاضر در سیستم بانکی ماندگار شد و مردم به نظام بانکی اعتماد دارند. به گفته وی، بالاترین مقام کشور از موضوع ادغام حمایت کردند و ما علاوه بر این، اقدامات دیگری را نیز انجام خواهیم داد. همتی درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود در روز گذشته بیان کرد: اینستاگرام بنده روز گذشته[جمعه] با مشکل مواجه شد و فعلا فعالیت را متوقف کردم، ولی برخی به دنبال بهانه‌های این‌چنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان‌گیری هستند.

 

06-02