پیشنهاد برگزاری رفراندوم درمورد این لوایح پیش از این از سوی بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس و مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده بود. همچنین برخی از چهره‌های سیاسی درنامه‌ای به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تصویب این لوایح برای جلو‌گیری از تکرار مشکلات مشابه شده بودند.درپاسخ به این درخواست‌ها بود که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه کسی هراسی از رفراندوم ندارد گفته بود: تا زمانی که مجامع قانونی هنوز وظایف خودشان را انجام نداده‌اند و مشغول انجام کار خود هستند، طرح همه‌پرسی را ضروری نمی‌دانیم. البته علی لاریجانی رئیس مجلس نیز درتاریخ ۱۱ آذرماه دریک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست با توجه به پیچیدگی لوایح چهارگانه اف ای تی اف تصمیم‌گیری نهایی را با رفراندوم انجام داد گفته بود: «این مشکل که از طریق رفراندوم حل‌شدنی نیست. درحال‌حاضر حقوقدانان نیز با مشکل آن را بررسی می‌کنند. بنده با رفراندوم مشکلی ندارم، اما برخی چیزها که ظرافت فنی و حقوقی دارد باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم‌گیری شود.»

درهمین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته درگفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر برگزاری رفراندوم درخصوص لوایح پالرمو و CFT گفت: اخیرا مباحثی درباره برگزاری رفراندوم برای کنوانسیون‌های مرتبط گروه اقدام ویژه مالی (FATF) مطرح شده است که بنده با برگزاری رفراندوم در این باره مخالف هستم. وی با این توضیح که رفراندوم تعریف مشخصی دارد، اظهار کرد: در مواردی که محلی برای تصمیم‌گیری وجود نداشته باشد به مردم رجوع می‌شود تا نظرشان را اعلام کنند؛ نمونه آن موضوع برگزیت در انگلیس است که برای خروج، رفراندوم برگزار کردند، اما کنوانسیون‌های مرتبط با FATF محل قانون‌گذاری دارد و سیر آن از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشته و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

انتقاد از عدم حضور روحانی درجلسات مجمع

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) گفت: بنده در طول مدتی که به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص پالرمو حضور داشتم آقای رئیس‌جمهور در این جلسات نبودند، ولی معمولا فضای مجمع تحت‌تاثیر مصاحبه‌های شخص رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت، منفی می‌شد و این مصاحبه‌ها اثر منفی بر موضع‌گیری‌ها می‌گذاشت. فلاحت‌پیشه ادامه داد: بهتر است رئیس‌جمهور به جای طرح مسائل در حوزه‌های عمومی و رسانه‌ها در مجمع تشخیص حضور یافته و از نظر دولت دفاع کند. متاسفانه بخش عمده‌ای از دوره‌های ریاست‌جمهوری کشور با این مشکل عجین شده که برخی روسای جمهور برخی از دستگاه‌های قانون‌گذاری را قبول نداشتند که تصمیم‌گیری‌های آنها کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. نمونه آن دوران آقای احمدی‌نژاد است که سیاست قهر با مجلس شورای اسلامی را در پیش گرفت و اکنون هم آقای روحانی سیاست قهر با مجمع را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این رفتارها باعث عقب ماندن کشورها و تعلل در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود، اظهار کرد: بخشی از تعلل در تصمیم‌گیری‌ها ناشی از آن است که افراد مستقیم مذاکره نمی‌کنند آن هم در وضعیتی که عمل به قانون برای کشور لازم است بنابراین در چنین شرایطی بنده برگزاری رفراندوم را درست نمی‌دانم. طرح برگزاری رفراندوم چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس شورای اسلامی برای لوایح پالرمو و CFT به معنای ایجاد فضای التهاب در کشور است آن هم برای جامعه ما که به اندازه کافی به‌دلیل مسائل اقتصادی رنجور شده است.

حساسیت شدید در ایران درخصوص FATF

ازسوی دیگر سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز گذشته دردیدار با هیاتی از اندیشکده فرانسوی مونتین تاکید کرد: با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران درخصوص FATF وجود دارد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است. وی تصریح کرد: عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای «اینس‌تکس» می‌تواند فضای کنونی را علیه اروپا تغییر دهد. خرازی دربخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه همه کشورها باید هدف ایجاد ثبات و آرامش را در سوریه پیگیری کنند، گفت: نیروهای خارجی که بدون هماهنگی با دولت سوریه در این کشور حضور دارند، باید هر چه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایجاد بحران در سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی خواند و در پاسخ به سوالی درباره چرایی سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران بدون اعلام قبلی گفت: به‌دلیل رعایت مسائل امنیتی، این سفر بدون اعلام قبلی انجام گرفت. مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین جلسه خود که روز شنبه برگزار شد درباره لایحه پالرمو به نتیجه نرسید و رای‌گیری درباره کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین‌مالی تروریسم (CFT) به سال آینده موکول شد. به گفته اعضای مجمع لزوم بررسی همزمان پالرمو و CFT، معیشت مردم و بازار ارز و رفتار اتحادیه اروپا ازدلایل اصلی به تعویق افتادن رای‌گیری درباره پالرمو در جلسه روز شنبه مجمع بود. بر این اساس با توجه به درخواست نمایندگان دولت مبنی بر ضرورت بررسی همزمان پالرمو و CFT قرار شد دو لایحه باهم مطرح شود. جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام فروردین سال آینده برگزار خواهد شد.