در همین ارتباط روز گذشته سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه موظفیم تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم معلم با فکر و خیال بهتر به کارش بپردازد، گفت: تمام سطوح کشور به این باور رسیده‌اند و متاسفانه جامعه تعلیم و تربیت به‌رغم ماموریت سنگین و هدف استراتژیک و مهمی که برعهده دارد با وضعیت مطلوب همواره فاصله داشته است هرچند در برخی موارد این فاصله کاهش پیدا کرده است و معلم همچنان نگران تهیه اقلام معیشتی برای خانواده‌اش است. بطحایی در آیین افتتاح مرکز آموزشی-رفاهی شهرستان مبارکه با اشاره به اعتراضات برخی از معلمان در چند روز اخیر گفت: بعضی از همکاران بنده نسبت به این وضعیت اعتراض و شکوه دارند و این سختی نه به‌خاطر مشکلات معیشتی بلکه به این دلیل است که این سختی به‌طور ناخواسته اثرمنفی بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: در معدودی از مدارس اعتراضات همکاران وجود داشته است که این نوع روش اعتراض حتی در یک مدرسه از کشور هم اگر انجام شود اقدامی ضدتربیتی است و گلایه و ناراحتی‌ام نه از اعتراض همکارانم بلکه از روش طرح اعتراض است؛ چراکه بدآموزی برای دانش‌آموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند و با این کار در حقیقت ضد عدالت رفتار کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۷ لایحه رتبه‌بندی معلمان آماده شده است تا نظام پرداخت معلمان تصحیح و بخشی از مشکلات را برطرف کند و حوزه منابع انسانی با این روش اصلاح شود و امیدوارم با اهتمام نمایندگان مجلس به فوریت‌ هم مطرح، بررسی و تصویب شود. وی افزود: چالش بسیار جدی پرداخت‌های بازنشستگان است که فاصله حقوقی آنان با شاغلان هم‌ترازشان بسیار زیاد است و از دو سال پیش دولت برای همترازی اعتباراتی پیش‌بینی کرد و تاجایی که اطلاع دارم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش این شکاف اختصاص پیدا کرده است. بطحایی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از معوقات آموزش و پرورش که در یک سال گذشته باقی مانده است تا پایان سال ۹۷ پرداخت شود.

ورود کمیسیون آموزش مجلس به اعتراض معلمان

ازسوی دیگر فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که این کمیسیون هفته آینده موضوع اعتراضات اخیر معلمان را رسیدگی خواهد کرد. سعیدی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه «مجلس تمامی تلاشش را برای افزایش حقوق و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و معلمان در بودجه سال ۹۸ و برنامه ششم انجام داد»، گفت از آنجا که این اعتراضات مربوط به بحث معیشتی معلمان است ما این موضوع را در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار می‌دهیم. طی چند روز گذشته برخی از معلمان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تحصن کرده و در کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند. خواسته‌های معلمان در این دور از اعتراضات؛ همسان‌سازی حقوق آموزگاران و معلمان بازنشسته، داشتن بیمه کارآمد و فراگیر، ایمن‌سازی مدارس، افزایش سهم آموزش در بودجه سال ۹۸ و پرداخت معوقه است.