به گزارش فرارو، تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ تقریبا دو سال بیشتر باقی نمانده است. اگر چه ترامپ کاملا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و تمام تحریم‌های کشورش را مجددا علیه ایران برقرار کرده است، اما برخی ناظران احتمال بازگشت آمریکا به این توافق پس از ترامپ را مطرح می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که این احتمال، متحدان ترامپ در کنگره را نگران کرده است. سناتور جیم اینهوف، رئیس کمیته خدمات نیرو‌های مسلح در مجلس سنا، روز سه‌شنبه از تمایل خود برای تصویب قانونی درخصوص خروج ترامپ از برجام سخن گفته است.

ماه گذشته، هیاتی از کنگره آمریکا حداقل به سه قاره سفر کرد. این هیات در آلمان، اسرائیل، کوزوو، جیبوتی، اتیوپی، رواندا و الجزایر توقف‌هایی داشته است. سناتور اینهوف که در دفتر خود درباره این سفرها  با گزارشگران گفت‌وگو می‌کرد، مدعی شد در سراسر این سفر، او متوجه شده است که همه می‌گویند ایران منتظر پایان دوره ترامپ است. این سناتور حامی ترامپ درباره ایران گفت: «آنها فکر می‌کنند ترامپ شکست خواهد خورد. ایرانیان منتظر هستند که دوباره توافقی را زنده کنند که توسط جان کری، (وزیرخارجه اسبق آمریکا) امضا شد. آنها گمان می‌کنند او از کاخ سفید بیرون خواهد شد.»اما اینهوف استدلال کرده که برای حل این امر، کنگره باید اقدامات ترامپ، خصوصا حمایت از اسرائیل و خروج از توافق هسته‌ای را به قانون تبدیل کند. این سناتور ادامه داد: «می‌توانیم هر دوی اینها را در سنا تصویب کنیم. تصویب اینها در مجلس نمایندگان به این آسانی ممکن نخواهد بود... من این را انجام خواهم داد و ما این را حل خواهیم کرد.»    همچنین یازدهمین کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه۱+۴ (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) روز چهارشنبه، درحالی در وین آغاز به‌کار کرد که شرکت‌کنندگان قرار است درباره جزئیات سازوکار مالی جدید اروپا رایزنی کنند. به گزارش «ایرنا» «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده دارد با انتشار پیامی در توییتر، این نشست را اولین جلسه پس از راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا و ایران خواند و تصریح کرد که اعضای برجام به اجرای این توافق پایبند هستند. سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان هم که ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد پیش از آغاز این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: «اعضای برجام (۱+۴) به‌دنبال ایده‌ها و ابتکارات و مکانیزم‌هایی در این مدت بودند که بتوانند خروج آمریکا از این توافق را جبران کنند و راه‌حل‌هایی را برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران ایجاد کنند.» وی با بیان اینکه ابتکاراتی انجام‌ شده که یکی از مهم‌ترین آنها سازوکار مالی اروپاست، عنوان کرد که این سازوکار در ابتدای راه خودش است و هنوز نمی‌دانیم چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد و چگونه کار کند، نیاز است بحث‌های کارشناسی مفصلی داشته باشیم. عراقچی با انتقاد از تاخیر اروپا در عرضه «اینس‌تکس» تاکید کرد: «خواست ما از اروپا این است که خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.»

بیانیه اتحادیه اروپا

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای عمیقا از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام ابراز تاسف کرده، اما گفته که ایران باید به اجرای توافق ادامه دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا، توافق برجام را «از اجزای کلیدی نظام منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و آن را برای امنیت بین‌المللی حیاتی دانسته است. اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام گفته که ایران «باید» این کار را ادامه دهد: «طبق تاییدات آژانس در ۱۴ گزارش متوالی، ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد.»در بند دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند تا زمانی که ایران کاملا به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تداوم اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تمامی بخش‌های برجام را به‌طور کامل و موثر اجرا کنند.» اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه بر اهمیت اعطای دسترسی از سوی ایران به «تمامی سایت‌ها و اماکنی که آژانس نیاز به بازدید از آنها دارد» تاکید کرده است.