روایت سپاه قدس از سفر اسد

در ادامه روایت‌های مختلف از سفر بشار اسد به تهران و استعفای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه «آقای بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد»، تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور (از این سفر) مطلع بود و ظاهرا غفلتی انجام می‌شود و به آقای ظریف گفته نمی‌شود که اینها همه به خودشان (دولت) بر می‌گردد. به گزارش «انتخاب»، سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه نیروی قدس با دولت رفیق است، اظهار کرد: ما با دولت تفاوت دیدگاه بسیار داریم، اما بالاخره این دولت، دولت ماست؛ آبروی دولت آبروی ماست و با همه دولت باید کار کنیم و کار هم می‌کنیم. او با بیان اینکه «آقای سلیمانی و آقای ظریف با هم رفیق هستند» افزود: بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد و آنهایی که باید بدانند، می‌دانستند و آنهایی که نباید، نمی‌دانستند؛ بالاخره یک کار حساسی بود. جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: رئیس‌جمهوری مطلع بود و ظاهرا غفلتی انجام می‌شود و به آقای ظریف گفته نمی‌شود که اینها همه به خودشان (دولت) بر می‌گردد، اما دشمن می‌خواهد از همه اینها چیزی برای خود درست کند. سردار قاآنی با تاکید بر اینکه آن‌طور که دشمنان موضوع را مطرح کردند نیست، گفت: اگر هم این‌گونه باشد ارتباطی به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ندارد و فضولی این اتفاق به آنها نیامده است؛ چراکه ما دو تا رفیق و برادر با یکدیگر هستیم و به فرض دعوای‌مان هم شده باشد؛ گرچه دعوا نبوده، اما به هر حال هیچ ارتباطی به آنها ندارد.

هماهنگی کامل ظریف با رئیس‌جمهور

روایت سردار قاآنی از ناهماهنگی بین رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه در جریان سفر بشار اسد به تهران در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه گفت که استعفای ظریف ربطی به رابطه وزارت‌خارجه با دولت و شخص رئیس‌جمهور ندارد و وزیرخارجه هماهنگی کامل با رئیس‌جمهور داشته و دارد. بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره استعفای ظریف به‌دلیل اختلاف روحانی و وزیرخارجه گفت: در این باره توضیحات لازم داده شده است. بحث استعفای ظریف نه یک بحث شخصی بود و نه موضوعی نشات گرفته از اختلاف با دولت و شخص رئیس‌جمهور، بلکه ایشان در ادامه تلاشی که در دوره پیشین وزارت داشت در جهت تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای جایگاه وزارت‌خارجه به‌خصوص با توجه به شرایط بعد از ماه مه‌(خروج ترامپ از برجام) و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، اعتقاد داشت که وزارت‌خارجه باید بتواند وظایف ذاتی خود را در زمان لازم انجام دهد و نیاز به هماهنگی‌های بیشتر و اقتدار بیشتر در وزارت‌خارجه وجود دارد.

قاسمی عنوان کرد: این خواست همکاران در وزارت‌خارجه نیز بود که برای سیاست خارجی قدرتمند و توانمند که بتواند از جایگاه و منزلت جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کند، باید نقش واقعی خود را در مجموعه کشور پیدا کند. سخنگوی وزارت‌خارجه یادآور شد: این نوع شایعات،‌ زمینه‌سازی‌ها و منتسب کردن این استعفا به برخی مسائل بی‌مایه، سیاسی و جناحی و حتی اختلاف با شخص رئیس‌جمهور تقلیل دادن موضوع اساسی ایشان در بحث استعفایی بود که مطرح کرد و این استعفا هیچ ربطی به رابطه وزارت‌خارجه با دولت ندارد. هماهنگی و همکاری‌های لازم بین وزیرخارجه و رئیس‌جمهور کاملا وجود داشته و خواهد داشت.

توضیحات ظریف درباره استعفا

محمدجواد ظریف نیز در سخنانی درباره استعفای اخیرش که توسط رئیس‌جمهور پذیرفته نشد، گفت: «استعفای بنده صرفا برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امورخارجه به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی بود.» ظریف با بیان این موضوع که ابزار وزارت‌خارجه «اعتماد» است که موجب «اقتدار» آن می‌شود، ادامه داد: «‌در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امورخارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارتخانه مسوول روابط خارجی کل کشور است نه اینکه هر دستگاهی در داخل یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را داشته باشد و ما صرفا مسوول سیاست خارجی وزارت‌خارجه باشیم. در آن صورت به وزارت‌خارجه نیازی نیست.»

یکشنبه شب محمدجواد ظریف در واکنش به انتشار عکس‌های سفر بشار اسد به تهران در پست اینستاگرامی خبر از استعفای خود داد. پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» به‌صورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به‌عنوان وزیرخارجه در جهان اعتباری ندارد.» خبری که به سرعت با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد و کمتر از ۴۸ ساعت با مخالفت رئیس‌جمهوری ایران مواجه شد. روحانی در پاسخ به نامه استعفای آقای ظریف نوشت: پذیرش استعفای شما را خلاف مصالح کشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌کنم. روحانی افزوده است: تاکید جنابعالی به حفظ شأن و اعتبار وزارت امورخارجه و جایگاه شخص وزیر امورخارجه به‌عنوان بالاترین مقام مسوول در اجرای سیاست خارجی کشور، قابل درک و مورد تایید اینجانب است؛ تمامی دستگاه‌ها، اعم از دولتی یا حاکمیتی باید در زمینه روابط خارجی در هماهنگی کامل با این وزارت باشند. همچنین با مخالفت رئیس‌جمهوری با استعفای ظریف، سردار سلیمانی نیز در واکنش به استعفای وزیر امورخارجه و اظهارنظرهای پیرامون آن گفت: آقای ظریف، مسوول سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و همواره مورد تایید و حمایت مقامات عالی نظام بوده است. سردار سلیمانی افزود: ایشان برای تامین منافع ملی کشور، پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

سرلشکر سلیمانی با اشاره به عدم حضور ظریف در ملاقات با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات او با آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است. فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، مسوول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.