پیشنهاد ایاد علاوی برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن

او که یک حزب جدید به نام المنبر العراقی تشکیل داده است به مقامات آمریکایی هشدار داد: امکان ایجاد جنگ جدید در منطقه وجود ندارد. اظهارات علاوی در شرایطی است که ماه گذشته مقامات بغداد در اظهاراتی هماهنگ و یکپارچه، سخنان مداخله‌جویانه ترامپ درباره روابط تهران و بغداد را به شدت محکوم و تاکید کردند که «تهدید همسایگان عراق، تهدید امنیت ملی عراق» است. علاوی در نشست خبری با نخست‌وزیران پیشین لبنان که در بغداد برگزار شد با اشاره به اینکه عراق نمی‌خواهد مرکز درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، افزود: منطقه در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد و آنچه در یک کشور اتفاق می‌افتد بر کشورهای دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.  از سوی دیگر فواد السنیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان تاکید کرد که کشورهای عربی به‌دنبال ایجاد روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه هستند؛ اما همزمان باید به حاکمیت کشورهای عربی احترام گذاشته شود.

ایاد علاوی کیست؟

ایاد علاوی (متولد ۱۹۴۴) سیاستمدار عراقی است که از سال ۲۰۱۴ یکی از معاونان رئیس‌جمهور عراق است. او از ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ تا ۶ آوریل ۲۰۰۵ نخست‌وزیر این کشور بود. علاوی که از شیعیان عراق است در جوانی عضو حزب بعث بود. در سال ۱۹۷۵ از این حزب خارج شد و در سال ۱۹۹۱ جنبش وفاق ملی عراق را تاسیس کرد و تاکنون ریاست آن را برعهده دارد. او در انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ در راس ائتلاف العراقیه و در انتخابات ۲۰۱۴ در راس ائتلاف الوطنیه در انتخابات مجلس عراق حضور داشت.  علاوی همچنین به عربستان سعودی نزدیک است و همواره اظهارات و اتهاماتی را علیه ایران و گروه‌های نزدیک به آن چون حشد الشعبی مطرح کرده است. به‌نظر می‌رسد اظهارات جدید او درباره میانجیگری عراق میان تهران و واشنگتن بیشتر ناظر بر نگرانی‌های امنیتی و سرایت مجدد بحران به درون عراق باشد. مقامات بغداد بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند بین ایران و آمریکا مجبور به انتخاب یکی باشند.

پیش‌تر نیز در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ادامه حضور در عراق با هدف «کنترل ایران»، مقامات بغداد در اظهاراتی هماهنگ و یکپارچه، این سخنان را به شدت محکوم و تاکید کردند که «تهدید همسایگان عراق، تهدید امنیت ملی عراق» است. برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور در همین ارتباط گفت: «هدف حضور نیروهای آمریکایی در عراق، آموزش و مشاوره است، نه زیرنظر داشتن ایران.» رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: «آمریکا برای زیرنظر داشتن ایران، اجازه‌ای از بغداد نگرفته است.»

او افزود: «منتظر توضیح واشنگتن هستیم تا درباره ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق، شفاف‌سازی کند.»

ترامپ یکشنبه ۱۶ بهمن ماه در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه (در عراق) هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد؛ چون ایران یک مشکل واقعی است.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری الوکاله، برهم صالح در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، گفت که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران.

ماموریت عبدالمهدی

مسوولان عراقی به سایت العربی الجدید قطر گفتند که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق درحال‌حاضر با فراکسیون‌های سیاسی از جمله ائتلاف الفتح و ائتلاف سائرون درباره لزوم دور نگه داشتن عراق از درگیری آمریکا و ایران و استثنا قرار دادن عراق به‌خاطر وضعیت شکننده امنیتی و نیازش به داشتن روابط گرم با تمام طرف‌ها اتفاق نظر دارند. دونالد ترامپ در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود مدعی شده بود: تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم.

ما یک پایگاه باور نکردنی و گران‌قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه به خوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است. ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواسمان به ایران باشد. چون ایران مشکل واقعی است. بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با پرداختن به اظهارات ترامپ نوشت که به‌نظر می‌رسد، ترامپ خواسته یا ناخواسته، طرح واشنگتن برای نظارت نزدیک بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از خاک عراق فاش کرده است.