عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز در جمع خبرنگاران به آخرین بررسی‌های لایحه بودجه سال ۹۸ در این شورا اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان با توجه به آنکه از سه‌شنبه هفته گذشته جلساتی را به‌صورت فوق‌العاده تا اذان مغرب پنج‌شنبه و در چند نوبت لایحه بودجه را بررسی کرد، صبح شنبه نظر غیررسمی خود را برای مجلس ارسال کرد. او در تشریح این ایرادات ۱۹ گانه، یکی ازاین ایرادات را به بند (الف) تبصره یک لایحه بودجه ۹۸ مربوط دانست و دراین باره گفت: در این بند عبارت‌هایی آمده که با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تفاوت‌هایی دارد و از این جهت مغایر بند ۱۰ سیاست‌های کلی شناخته شد و بر این اساس شورای نگهبان این بند را مغایر بند یک اصل ۱۱۰ اعلام کرده است.

بند الف تبصره یک لایحه بودجه ۹۸، به تشریح سهم صندوق توسعه ملی از منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت می‌پردازد که سهم این صندوق را در سال آینده ۲۰ درصد تعیین کرده است. هرچند بر اساس قانون برنامه ششم باید در سال آتی، ۳۴ درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود، اما این رقم برای سال ۹۸ به ۲۰ درصد کاهش یافت. ماجرا از این قرار است که پیش از ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، دولت در پیش‌نویس این لایحه، سهم قانونی ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی را به‌دلیل تعهدات هزینه‌ای پیش‌بینی‌شده برای سال آینده، به صفر رسانده بود. به‌عبارتی دولت قصد داشت به‌دلیل محدودیت‌های فروش نفت و کاهش منابع، سهم ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی را به جای واریز به حساب این نهاد، در بودجه سال آینده هزینه کند. اما این بند، براساس نظر مقام معظم رهبری باید اصلاح می‌شد؛ برمبنای توصیه‌های مقام معظم رهبری، دولت در سال ۹۸ تنها می‌تواند ۱۴ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را در لایحه بودجه هزینه کند و موظف است ۲۰ درصد باقی‌مانده را به صندوق توسعه ملی واریز کند. دولت نیز اصلاحات مزبور را انجام داد و لایحه را بر همین مبنا به مجلس ارائه کرد و نمایندگان نیز در صحن علنی آن را به تصویب رساندند.  با این همه باید دید که اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان در صحن علنی، این بند مورد ایراد شورای نگهبان را چگونه اصلاح می‌کنند.

ایرادات شکلی

کدخدایی  همچنین گفت که بخشی از ایرادات شورای نگهبان به مصوبات لایحه بودجه ۹۸، ایرادات شکلی است مانند اصل ۱۵ که عبارت‌های غیر فارسی در قسمت‌های مختلف مصوبه بودجه استفاده شده است. سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به برخی ایرادها در اساسنامه تعدادی از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت هم اظهار کرد: با عنایت به اینکه اساسنامه این شرکت‌ها مشخص نشده که آیا مصوب مجلس است یا دولت، بنابراین مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت و برای مجلس ارسال شد.

کدخدایی در ادامه تشریح ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۸، به یکی از موارد اشاره کرد که مربوط به بخشودگی برخی از وام گیرندگان بانک‌ها است. به گفته کدخدایی این بند از لایحه بودجه در شورای نگهبان مغایر اصل ۹ قانون اساسی یعنی تبعیض ناروا تشخیص داده شده است. او همچنین گفت: مجلس در بودجه امسال برای اولین بار احکام تنقیحی را ضمیمه این بودجه نسبت به قوانین آینده کرده بودند که با عنایت به اینکه هنوز لایحه بودجه به تایید نهایی نرسیده از این جهت اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که این احکام قابل بحث نیست و باید ابتدا بودجه به تصویب برسد، بعد درباره آن اعلام نظر شود.

ایراد فنی مصوبه حقوق و دستمزد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مربوط به افزایش حقوق‌ها با تاکید بر این نکته که این شورا، از جهت شرعی و قانونی درباره افزایش حقوق کارکنان ایرادی نگرفته است، در عین حال به یک ایراد فنی اشاره کرد که بین مجلسی‌ها و دولتی‌ها مطرح است. کدخدایی توضیح داد بر اساس نظر دولت، به دلیل آنکه افزایش حقوق به شکل ضریب ذکر نشده، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق را نمی‌توان بعدا برای پاداش پایان خدمت و بازنشستگی مورد استفاده قرار داد. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: دولت بر این باور است که این روش باید تغییر کند و امیدواریم در مجلس بتوانند این موضوع را برطرف کنند. البته مجلسی‌ها به ویژه تلفیقی‌ها این مصوبه را تمام شده می‌دانند. دیروز علی اصغر یوسف نژاد عضو کمیسیون تلفیق، در مورد مصوبه مجلس درخصوص افزایش حقوق و مزایا و نظر دولت گفت که این موضوع، به دلیل عدم ایراد شورای نگهبان، تمام شده و دولت موظف به اجرای آن است.

ایرادات مجمع به بودجه ۹۸

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهارات خود و تشریح ایرادات این شورا به لایحه بودجه ۹۸، به ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اشاره کرد که برخی مصوبات این لایحه را مغایر با سیاست‌های کلی دانسته بود. کدخدایی گفت شورای نگهبان مطابق با اصل ۱۱۰ این ایرادات را نیز به مجلس ارسال کرد. روز پنج‌شنبه گذشته هیات عالی نظارت برای بررسی انطباق و عدم مغایرت بودجه سال ۹۸ کشور با سیاست‌های کلی نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل شد و ایراداتی را به لایحه بودجه وارد دانست. دیروز هم محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص در صفحه اینستاگرام خود، با اشاره به بررسی این لایحه در هیات عالی نظارت مجمع، نوشت: این بودجه هیچ تناسبی با شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی ندارد؛ اولا صرفه‌جویی در آن دیده نشده است ثانیا مشارکت مردمی در آن ضعیف است، ثالثا کسری بودجه ۹۸ را نشان می‌دهد که دولت خود را به خواب زده است.

رفع ایراد در تلفیق

با این همه دیروز اعضای کمیسیون تلفیق هم دوباره دست به کار شدند و این بار برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه جلسه داشتند. روز گذشته علی اصغر یوسف‌نژاد از اعضای این کمیسیون در گفت‌وگو با «ایلنا» خبر داد که صحن مجلس از روز یکشنبه (امروز) رفع ایرادهای شورای نگهبان و مجمع به بودجه ۹۸ را به‌طور رسمی آغاز می‌کند. او توضیح داد: کمیسیون تلفیق صبح دیروز (شنبه) درخصوص رفع ایرادات لایحه بودجه ۹۸ جلسه برگزار کرد که در این جلسه نماینده‌ای از شورای نگهبان و برخی از اعضای دولت به همراه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع ایرادات گرفته شده به بودجه سال آینده را بررسی و نظرات شورای نگهبان را تامین کرد.