رئیسی، نایب رئیس خبرگان شد

در همین راستا آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ابراهیم رئیسی و آیت‌الله فاضل گلپایگانی، نامزدهای نایب رئیسی اول مجلس خبرگان شدند. در نهایت ابراهیم رئیسی با کسب ۴۳ رای از ۷۸  رای کسب شده در برابر ۲۷ رای آیت‌الله آملی لاریجانی و ۵ رای آیت‌الله فاضل گلپایگانی به‌عنوان نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم انتخاب شد. همچنین نمایندگان مجلس خبرگان، ۳ رای ممتنع دادند.ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با به صدا درآوردن زنگ توسط آیت‌الله جنتی رئیس این مجلس در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد و رئیس مجلس خبرگان رهبری در نطق افتتاحیه‌اش با اشاره به انتصاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه‌قضائیه گفت که با انتخاب رئیسی باید دست رهبری را بوسید. جنتی خطاب به رئیس جدید قوه‌قضائیه اظهار کرد: ایشان باید مساله رانت‌های ارزی را پیگیری کنند و در راس کارهای ایشان باید باشد. آنها خیلی به مردم ضربه زدند. آنان ضربه سنگینی به اقتصاد کشور زدند که معلوم نیست تا کی باید غرامت آن را بپردازیم.به گزارش «ایسنا» وی افزود: ایشان باید برخورد با دانه درشت‌ها و گردن‌کلفت‌ها را دنبال کنند. همان کسانی که وقتی می‌خواهند محاکمه شوند، تلفن‌ها از این ور و آن‌ور شروع می‌شود. من نمی‌خواهم از نهادها بگویم، اما عده‌ای زنگ می‌زنند و می‌گویند فلانی این کار را نکرده و آن کار را کرده است.آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در مساله اقتصاد می‌خواهیم چه‌کار کنیم؟ برخی کارهایی می‌کنند که آدم بهت‌زده می‌شود و به‌نظر می‌رسد خدا این کشور را نگاه داشته است. آمدند و در این کشور شبانه آشوب ارزی درست کردند و رانت‌های زیادی دادند که با آنها توسط آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه‌قضائیه برخورد شد و قاطعانه محاکمه کردند، حکم دادند و زندان کردند و اعدام کردند و من از عدم‌انعطاف ایشان در برابر خواست‌های افراد مختلف تشکر می‌کنم.به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات امروز کشور گفت: رئیس‌جمهور برنامه‌هایش را برای حل مشکلات کشور اعلام کند.

وی افزود: کسانی که از سنت‌های الهی آگاه نیستند نمی‌دانند که چرا مردمی که برای نان شب و گوشت آبگوشت‌شان معطل هستند در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن حضور می‌یابند و هر سال نیز میزان حضور آنان رو به رشد است.رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به عراق گفت: این باید برای ترامپ یک هشدار باشد که شبانه به عراق می‌رود، ولی هیچ کدام از مسوولان عراقی محلش نمی‌گذارند و او با ترس و لرز در آنجا قدم بر می‌دارد. در حالی که رئیس‌جمهور ما هم به این کشور رفته است و می‌بینیم که چه استقبالی از او شد. این اجلاسیه قرار است به مدت دو روز به بررسی مسائل روز ازجمله معیشت مردم و برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۹۸ ‌بپردازد. در همین ارتباط فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی میهمان ویژه اولین روز  ششمین اجلاس خبرگان بود.  همچنین به‌دنبال انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان نایب رئیس اول مجلس، وی در غیاب آیت‌الله جنتی اداره بخشی از جلسه صبح خبرگان رهبری را برعهده گرفت.

مبارزه با فساد خط قرمز ندارد

رئیسی همچنین دوشنبه شب در کسوت رئیس قوه‌قضائیه در نشست با روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان که در محل حوزه ریاست قوه‌قضائیه برگزار شد با تاکید بر اینکه در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد، گفت: تنها خط قرمز در این خصوص، بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد عمل کردن است. رئیسی تصریح کرد: در قضیه بازداشت‌ها باید از ابتدا با حساسیت و دقت برخورد شود و این گونه نباشد که افرادی بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نباید بازداشت می‌شدند. وی با تشکر از زحمات سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: کار سخنگویی کار لازمی است؛ اما کافی نیست و در تبیین مسائل قضایی نباید به این نشست‌ها اکتفا شود.  البته این به معنای آن نیست که مسوولان قضایی مدام سخنرانی کنند؛ بلکه باید با اقدامات هنرمندانه، مبانی تصمیم‌ها و اقدام‌های قضایی را برای مردم تشریح کرد و در عین عمل به مرّ قانون و قاطعیت در اجرای آن، به سوال‌های مردم، پاسخ‌های روشن و قانع‌کننده داد.

حواشی اجلاسیه خبرگان

مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در شرایطی برگزار شد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، به علت سفر به عراق در این جلسه حضور نداشت. همچنین قاب عکس‌های دو عضو فقید مجلس خبرگان سید محمود‌هاشمی شاهرودی و محمد مومن در صحن قرار گرفته بود. به گزارش «ایسنا» از جمله موضوعات قابل‌توجه روز گذشته نشستن آیت‌الله محمدعلی موسوی جزایری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر صندلی شماره ۷ که روبه‌روی جایگاه هیات‌رئیسه قرار دارد، بود؛ پیش از این آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه‌های مختلف روی این صندلی می‌نشست.