ده‌ها دیپلمات و ژنرال خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند

به گفته آنها این توافق آمریکا را از نظر اطلاعاتی در وضعیت بهتری برای تشخیص اقدام بالقوه و احتمالی ایران در آینده برای توسعه سلاح هسته‌ای قرار می‌دهد و امنیت ایالات‌متحده و متحدانش را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آنها نوشته‌اند: «با خروج ایالات‌متحده از این توافق، ادامه تعهد ایران قابل تضمین نیست و احتمال دارد فواید توافق از بین برود.» در این بیانیه که با ابتکار «کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی» تنظیم شده استدلال شده که به‌رغم تصمیم آمریکا، ایران همچنان به این توافق پایبند مانده است؛ موضوعی که به تایید سازمان بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. آنها نوشتند: «براساس برجام، ایران فعالیت‌های لازم برای تولید سلاح اتمی را دنبال نمی‌کند و در معرض نظارت بین‌المللی بی‌سابقه است.» این گروه استدلال می‌کند که بازگشت به برجام به ایجاد یک استراتژی وسیع‌تر آمریکا در خاورمیانه کمک می‌کند: «ما ادامه فعالیت‌های مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک ایران، که تهدیدی برای آمریکا و منطقه است را محکوم می‌کنیم. اما تاکید بر رهبری (آمریکا) در این زمینه توانایی کشور ما برای توسعه و هدایت یک تلاش چندجانبه برای مهار تهدید ایران را تقویت می‌کند.»

سوزان برک، توماس گراهام، ویلیام‌هاروپ، ریچارد هولویل و لورا کندی سفرای سابق آمریکا،‌ هارولد رابینسون و کریستوفر کول دریابان بازنشسته و جیمز دوتی ژنرال بازنشسته از امضا‌کنندگان این نامه هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه گذشته رسما کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد، چون مدعی بود ایران به «روح برجام» از جمله درخواست سازمان ملل برای خودداری از آزمایش موشک‌های بالستیک احترام نگذاشته است. او اردیبهشت ماه فرمانی را امضا کرد که براساس آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که براساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی دوباره از سر گرفته شده است.