به گزارش «ایسنا» برایان هوک، مسوول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا در نشستی که «شورای دموکراسی» در ساختمان کنگره برگزار کرده بود، گفت: «ما به دنبال فشار حداکثری بر ایران هستیم و ممکن است معافیت از تحریم‌های نفتی ایران پس از پایان مهلت (اردیبهشت) را تمدید نکنیم.»

بنا‌بر گزارش بی‌بی‌سی، هوک مدعی شد در شرایط فعلی بازار نفت، آمریکا می‌تواند فشار بیشتری بر صادرات نفتی ایران وارد کند.

او گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار روشن گفته است که ما در اعمال فشار حداکثری بر ایران، به دنبال آن نیستیم که بعد از اتمام معافیت موقتی از تحریم، آن را تمدید کنیم. در دوره قبل بازار نفت بسیار شکننده بود. ما فکر می‌کنیم که سال ۲۰۱۹ وضع بازار بهتر است و این فرصت بهتری برای فشار بر ایران به ما می‌دهد تا فروش نفت ایران را به صفر برسانیم.»

نظر هوک درباره سردار سلیمانی

مسوول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی، گفت: «ازنظر من آقای سلیمانی وزیرخارجه ایران است نه جواد ظریف.»

هوک همچنین به فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر در ایران اشاره کرد و فعالیت برخی مقامات کشورمان را در توییتر «ریاکاری» خواند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضائیه ایران در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی فارسی درباره احتمال تحریم شدن او گفت: «ما تحریم‌هایمان را پیش از عملی شدن علنی نمی‌کنیم. اگر مثلا بخواهیم پول افراد خلافکار را مسدود بکنیم و قبل از عملی کردن این طرح آن را علنی بکنیم، آنها می‌توانند پیش‌دستی کنند. می‌توانم به شما بگویم تحریم‌های تازه‌ای در راه است اما در این مرحله نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم.»

همچنین نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه «الحره» عراق، در موفق بودن سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق برای دور زدن تحریم‌ها ابراز تردید کرد و گفت، تحریم آمریکا سبب محروم شدن ایران از میلیاردها دلار شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، برایان هوک بار دیگر ایران را به «بی‌ثبات کردن» منطقه متهم کرد و سفر اخیر رؤسای جمهور ایران و آمریکا به عراق را «مقایسه‌ای نادرست» دانست.

هوک با طرح این ادعا که ایران به دنبال بی‌ثباتی در منطقه است و قصد حمایت از مردم عراق را ندارد، مدعی شد که فکر نمی‌کند رئیس‌جمهور ایران در سفر اخیر به عراق در دور زدن تحریم‌ها موفقیتی حاصل کرده باشد. نماینده دونالد ترامپ در امور ایران، شبکه بانکی ایران را «سیاه» نامید و مدعی شد که ایران بودجه دفاعی و بودجه سپاه را کم کرده و این نتیجه تحریم‌های آمریکاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از طریق سفر حسن روحانی به عراق، اهدافش را محقق کرد مدعی شد:« سیاست ایران به حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد. ایران از سال ۱۹۷۹ به دنبال نابود کردن کشورها و جایگزینی هویت ملی با هویتی دینی است. ایران برای بی‌ثباتی در خاورمیانه و کاشت بذر خشونت و خونریزی تلاش می‌کند. زمانی‌که حسن روحانی به عراق رفت، وعده سودهای زیادی به مردم داد. ما باید ببینیم که وضعیت مردم ایران در دوره روحانی چطور است. همه نشانه‌ها به ما می‌گوید که ایران برای مردمش سرمایه‌گذاری نمی‌کند در نتیجه انتظار نداریم که از عراقی‌ها حمایت کند. عراقی‌ها پنجه [ایران] در بازی سیاسی بزرگی هستند.» هوک در این رابطه که آیا ایران از طریق این سفر توانست پیشرفتی در دور زدن تحریم‌ها کسب کند یا خیر گفت: «فکر نمی‌کنم در دور زدن تحریم‌ها پیشرفتی حاصل کرده باشند. فشار اقتصادی زیادی بر ایران است. ما از طریق تحریم مالی و نفتی رژیم ایران را از میلیاردها دلار محروم کرده‌ایم. ما خیلی از روزنه‌هایی که ایران می‌توانست از آنان استفاده کند، مسدود کرده‌ایم. ما رویکرد متفاوتی را در اجرای تحریم‌ها در پیش گرفته‌ایم.»

این مقام آمریکایی همچنین با اشاره به اینکه انتظار دارند تا عراقی‌ها به تحریم‌ها علیه ایران پایبند باشد، زیرا به نفعشان است، ادعا کرد: «ما از طریق محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه و حمایت از سپاه و نیروی قدس استفاده می‌کند، رویکرد متفاوتی در پیش گرفته‌ایم. جدای از توافق‌هایی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سلطه پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا می‌خواهد که عراق، قوی و دارای حاکمیت و آزادی بدون دخالت [دیگران] باشد.»

او در باره استثنائات تحریمی نیز توضیح داد:« ما استثناهایی [معافیت‌هایی] داده‌ایم از جمله برای جنوب عراق برای واردات برق. ما این کار را برای کمک به مردم عراق کرده‌ایم نه بهره‌مند شدن ایران. ما در نظام تحریم‌ها استثناهایی قرار داده‌ایم و پول به صندوقی می‌رود که رژیم از ارزی محروم می‌شود که آن را برای توسعه روابط خارجی خود استفاده می‌کند.»

مسوول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره مقایسه سفر اخیر روحانی با سفر دونالد ترامپ به عراق با طرح ادعاهایی گفت: « فکر نمی‌کنم این مقایسه منطقی باشد. وقتی که به سفر [روحانی] نگاه می‌کنید، می‌بینید که من و وزیر پمپئو به عراق رفته‌ایم و گروهی منظم از دیپلمات‌های آمریکا و هیات‌‌هایی از کنگره به عراق رفته‌اند. این با گفت‌وگوهای روحانی با عراقی‌ها متفاوت است. ما دنبال عراق قوی و دارای حاکمیت هستیم و ایران چنین هدفی ندارد.»

در نهایت وی در این خصوص که آمریکا چه انتظاری از تحریم‌ها علیه ایران دارد و چه زمانی آثارش دیده خواهد شد، مدعی شد: «فکر می‌کنم نتیجه‌ای که می‌توان دید، محروم شدن بیشتر رژیم از منبع درآمد است. اخیرا دیدیم که بزرگ‌ترین مزدور ایران، حزب‌الله آشکارا خواستار حمایت مالی شد. این نتیجه تحریم‌های ماست. ما می‌دانیم که رژیم ایران بودجه کمتری برای دفاع و سپاه قرار داده. این چیز خوبی است. ما قطعا پیشرفت بیشتری در این فشار اقتصادی به دست خواهیم آورد.»