علی لاریجانی رئیس مجلس همچنین در جلسه علنی دیروز پارلمان خواستار روشن شدن ابعاد حادثه تروریستی نیوزیلند شد و گفت: نباید ساده از کنار این حادثه تروریستی گذشت. همه کشورها باید مراقبت‌های امنیتی داشته باشند و ریشه‌های این حوادث تروریستی را بررسی کنند. این حرکت‌های زیرپوستی تروریستی گاهی ظاهری متفاوت دارند، اما ماهیت آنها تروریستی است.او ادامه داد: در سال‌های اخیر تبلیغ افکار و رفتارهایی در زمینه هراس از مسلمانان و تفکر اسلامی، این نتایج را به همراه دارد. البته ما به این حادثه تروریستی مشکوک هستیم، آیا این حادثه تنها به بهانه اسلام‌هراسی بوده است یا ناشی از جریان نژادپرستی بوده است؟ یا اینکه پشت صحنه‌های مهم‌تری داشته است؟ چه دولت‌هایی در این حادثه نقش داشته‌اند؟ باید ابعاد این حادثه مشخص شود.رئیس مجلس همچنین گفت: ضرورت دارد وزارت امورخارجه از طریق سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرکل بین‌المجالس اسلامی این حادثه تروریستی را بررسی و ریشه‌یابی کند.همچنین دیروز هیات‌رئیسه مجلس بیانیه نمایندگان درخصوص محکومیت حمله تروریستی به مسجدی در نیوزیلند که باعث کشتار جمعی از مسلمانان شد را قرائت کرد.

نامه نمایندگان به رئیس مجلس  

در خبری دیگر از پارلمان، جمعی از نمایندگان مجلس دیروز در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار پیگیری علل برگزار نشدن جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شدند.

تمدید اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری

خبر دیگر از پارلمان آنکه نمایندگان مجلس دیروز طی مصوبه‌ای مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد را به مدت شش ماه تمدید کردند. با رای موافق نمایندگان به لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۷/ ۸/ ۱۳۹۰، این قانون تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ تمدید شد.

قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در آخرین جلسه علنی پارلمان در سال ۹۷، با ۱۰۹ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن، با کلیات لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند. همچنین در ادامه این جلسه نمایندگان با ۱۰۰ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اعتبار آزمایشی آن دائمی می‌شود.

باید امضاهای طلایی را برداریم

البته این لایحه موافقان و مخالفانی داشت. در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری، عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مخالفت با دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: دائمی کردن یک قانون آزمایشی پس از ۱۱ سال دور از شأن مجلس است و نشان دهنده ناکارآمدی مجلس است که نمی‌تواند این قانون را اصلاح کند. او افزود: اگر ما معتقدیم که نظام اداری و خدمات کشوری ما فشل و کم‌اثر است و باید امضاهای طلایی و بی‌عدالتی را برداریم، باید این قانون را اصلاح کنیم و اگر اشکالات و ایراداتی باقی بماند، ما باید پاسخگو باشیم؛ چراکه آن را دائمی کردیم. مصری تصریح کرد: بهتر است این قانون به کمیسیون برگردد و اصلاحاتی در آن صورت گیرد و سپس مجددا در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.همچنین علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مخالفت با دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید کرد: این لایحه ناظر به سرنوشت شغلی، معیشتی و استخدامی حداقل ۵ میلیون کارمند و خانواده‌های آنان است و لازم است که در آن اصلاحات اساسی صورت گیرد؛ چراکه این قانون زمان قابل‌توجهی است که بدون تغییر مانده است. این عضو هیات‌رئیسه مجلس افزود: اصلاحات در قانون مدیریت خدمات کشوری ضروری است؛ چراکه هنوز این قانون تکمیل نشده و نواقصی دارد و در صورتی که این قانون اصلاح نشود، نمی‌توانیم قانون برنامه ششم توسعه را هم اجرا کنیم و به جای دائمی کردن بهتر است آن را به‌صورت کوتاه‌مدت تمدید کنیم.

نامه ۷۵ نماینده مجلس به آملی لاریجانی

همچنین ۷۵ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اجرای الزامات FATF طی سه سال گذشته را عامل گرانی‌ها، قفل شدن اقتصاد کشور و مشکلات معیشتی مردم اعلام کردند.