ایران از توافق هسته‌ای ضرر نکرد

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مذاکره دیگری درباره توافق هسته‌ای در پیش داریم یا کار به درگیری و رویارویی می‌کشد، توضیح داد: توافق ما از روی احساسات نبود. در ایران مسائل استراتژیک با تحلیل درست، بررسی و ارزیابی درست انجام می‌شود چه در موضوع هسته‌ای، چه در مسائل منطقه‌ای. این‌طور نیست که مثلا یک حرکت احساسی انجام دهیم. بنابراین گامی که در گذشته برداشته‌ایم بر اساس محاسبه و دقت بود و جمهوری اسلامی ضرر نکرد. اینکه آقای ترامپ بدون یک رفتار درست دیپلماتیک کاری را انجام می‌دهد معنی‌اش غلط بودن راه نیست؛ مثل این است که شما در لبنان پایه کار را بر مقاومت می‌گذارید و نتایجی هم دارد و گاهی هم ممکن است اشتباهی در لبنان رخ دهد، این دلیل نمی‌شود که مقاومت غلط است. در مساله هسته‌ای هم ما یک استراتژی داریم، حالا ممکن است یک جایی دیوانه‌ای سنگی هم بیندازد، این دلیل بر غلط بودن استراتژی نیست.

رئیس مجلس همچنین درباره احتمال تغییر و تعدیل قانون اساسی و اینکه آیا این موضوع در دستور کار مجلس است، گفت: تغییر در قانون اساسی الان مطرح نیست، البته قانون اساسی یک وحی منزل نیست، یک تصور بشری است و می‌شود همیشه تغییر پیدا کند؛ لکن اکنون در سطح کلان کشور مطرح نیست. آن چیزی که اکنون هست، لازم است ساختار بودجه و اقتصادی کشور را تغییرات مهمی دهیم که در چهار ماه آینده باید راجع به آن در کشور تصمیم‌گیری شود. لاریجانی همچنین درباره توافق میان اعراب و رژیم صهیونیستی که موسوم به توافق قرن است، گفت: این معامله بزرگ قرن قبل از اینکه متولد بشود سقط جنین می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را انجام بدهد.  

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال عراق از سفر رئیس‌جمهور روحانی به این کشور، برایان هوک، مشاور ترامپ در زمینه ایران مدعی شد که ایران می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند و راهی برای  قاچاق اسلحه و دستیابی به آن ایجاد کند، گفت: غلط کرده هوک! حرف‌های بی ربط می‌زند! ما همیشه برای عراق و دولت عراق احترام قائلیم. آن زمانی که عراقی‌ها صدام را بیرون کردند از آن زمان و از ابتدا ما در کنار ملت عراق بودیم. من گمان می‌کنم که هوک از فرط عصبانیت این حرف را می‌زند. ما همیشه عراق را یک دولت مهم و دموکراتیک در منطقه می‌دانیم و رفتار ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی عراق که سیلی محکمی به تروریست‌ها زدند یک امر مهم برای کل منطقه می‌دانیم و حرف‌های اینها را نباید زیاد توجه کرد. شما رسانه‌ها باید جواب آنها را بدهید! نظر شما هم برای ما مهم است.