ظریف تاکید کرد: «قطعا رشادت‌های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته است؛ ولی عامل اصلی قدرت کشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است.» وی افزود: «به‌دلیل قدرت معنایی که ایران دارد بر این باور هستیم که می‌توانیم با همه مذاکره کنیم؛ البته مذاکره با اعتماد فرق دارد، ما به هیچ‌کس اعتماد نداریم و صحنه روابط بین‌الملل و عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان نیز نمی‌شود در این عرصه اعتماد کرد؛ چه برسد به کسانی که ۴۰ سال با مردم ایران و انقلاب اسلامی سر ناسازگاری داشتند و از دشمنان کشور مانند صدام حمایت کردند.» وزیر امورخارجه در ادامه گفت: «در هر موضوعی بخواهیم با غرب مذاکره کنیم، این ما هستیم که پرسشگر هستیم، آنها باید پاسخگوی حمایت‌های خود از جنایتکاران و گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه باشند.»  همچنین ظریف در این سفر با بیان اینکه برای بیان دستاوردهای سفر عراق به قم سفر کرده‌، گفت: «سفر من ارتباطی با موضوع FATF ندارد.» به گزارش «ایسنا» وزیرخارجه ایران در سفر به قم با حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر اخیر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق و دیگر مسائل جهان اسلام از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود. ظریف در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام‌ تقلید در قم، با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار کرد. وی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از سفر رئیس‌جمهور به عراق آخرین وضعیت روابط خارجی کشور را تشریح کرد. آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز ضمن قدردانی از توفیقات دولت و شخص وزیر امورخارجه در سیاست خارجی بر لزوم توجه به مسلمانان و مسائل جهان اسلام تاکید کرد.

دستاوردهای سفر روحانی به عراق

ظریف صبح روز دوشنبه پس از دیدار با حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در قم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «سفر اخیر رئیس‌جمهور به عراق سفر بسیار موفقی بود و گره‌های بسیار بزرگ در روابط بین ایران و عراق گشوده شد.»

وی افزود: «این سفر که در پایان سال انجام پذیرفت بسیار با اهمیت بود و یکی از دلایل اصلی سفر بنده به قم، بیان دستاوردهای این سفر به علما و مراجع تقلید است؛ همچنین آخرین تحولات سیاسی و دیپلماسی نیز به مراجع گزارش می‌شود.» وزیر امورخارجه بیان کرد: «صدور ویزای رایگان، اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره و لایروبی اروندرود از مباحثی است که سالیان سال به‌دنبال آن بودیم که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور عراق تمامی این موارد به نتیجه رسید؛ حدود ۳۱سال بود که به‌دنبال لایروبی اروند رود بودیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و به زودی اقدامات در این زمینه به انجام می‌رسد.» وی همچنین ادامه داد: «سفر من به قم برای ارائه گزارش‌ها است و ربطی به موضوع FATF ندارد، دو کنوانسیون از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است و اعضای مجمع بر اساس مصالح کشور در این خصوص تصمیم می‌گیرند.»

قدردانی آیت‌الله نوری‌همدانی از ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام تقلید در قم با آیت‌الله العظمی نوری همدانی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از وزیر امورخارجه اظهار کرد: «اصول عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است الحمدلله در سیاست خارجی برقرار است.» ایشان افزود: «سیاست خارجی ما از فرهنگ قرآن و اهل بیت ناشی می‌شود و ما به‌جز رژیم صهیونیستی و آمریکا با بقیه جهان باید ارتباط داشته باشیم. ارتباط با همه کشورها لازم و ضروری است اما نباید اعتماد کرد.»

دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه که در قم حضور دارد پیش از ظهر روز گذشته با آیت‌الله العظمی وحید خراسانی دیدار کرد. آیت‌الله العظمی وحید خراسانی ضمن دعا برای همه خدمتگزاران در دولت بر لزوم داشتن روابط حسنه با کشورهای جهان و به‌کارگیری زبان ملایم با جهانیان تاکید کرد. محمدجواد ظریف در ادامه دیدارهای خود با آیات عظام در قم، با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» در این دیدار وزیر امورخارجه ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را تشریح کرد. آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی نیز در این دیدار با اشاره به پیام انقلاب اسلامی افزود: سفیر ایران اسلامی باید پیام ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اسلام را بشناسد و معرفی کند. ایشان افزود: «ایران بسیار قدرتمند است و اگر فردوسی‌ای بود که حماسه این عظمت را می‌سرود بسیار در معرفی ایران در جهان موثر بود؛ چون ما در سطح جهانی حرف داریم.»