هشدار سپاه و ظریف به آمریکا

برنامه ضد‌ایرانی احتمالی آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، روز گذشته واکنش تند فرمانده سپاه، وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت. بر اساس آنچه سپاه‌نیوز گزارش داده است فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه واکنش سپاه در قبال این اقدام آمریکایی‌ها چه خواهد بود، ‌گفت: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران  اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد. در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

ظریف: برای آمریکا فاجعه‌بار است

همزمان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در توییتر خود با اشاره به تلاش گروه‌های حامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن آمریکا به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی نوشت: «اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چنین اقدامی انجام دهد، واشنگتن را وارد یک باتلاق می‌کند.»  ظریف در توییتر تصویری از دو خبر منتشر کرده، یکی مربوط به حمایت‌های مالی «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار معروف حامی رژیم صهیونیستی از ترامپ و تبدیل او به یک «دست‌نشانده» است و دیگری خبری مربوط به اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که گفته بود از نقشی که در آغاز جنگ عراق داشته، پشیمان نیست. وزیر امور خارجه در ادامه نوشت: «کسانی که نتانیاهو را در وهله نخست قرار می‌دهند و از مدت‌ها پیش با اشتیاق برای تروریستی اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملا از تبعاتی که این کار برای نیروهای ایالات‌متحده در این منطقه دارد، مطلعند. در حقیقت، آنها می‌خواهند به نمایندگی از او (نتانیاهو) ایالات‌متحده را به یک باتلاق بکشانند.» ظریف تاکید کرد که «بهتر است دونالد ترامپ این را بداند تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات‌متحده کشیده نشود.»

واکنش رئیس مجلس

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس که برای حضور در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) به قطر سفر کرده است، در مصاحبه با شبکه الجزیره، درباره تروریست خواندن سپاه از طرف آمریکا گفت: من بعید می‌دانم آمریکایی‌ها تا این اندازه بی‌عقل باشند که این اقدام را انجام دهند؛ اگرچه ترامپ کارهای نامعقول بسیاری انجام می‌دهد، اما مختصر عقلی نیز دارد. این موضوع از نظر ایران مانند این است که ارتش آمریکا جزو تروریست‌‌ها محسوب شود. آمریکا باید نتیجه این کار را ارزیابی کند. لاریجانی تصریح کرد: این امر به حال و روز آمریکایی‌ها برمی‌گردد، اگر این اقدام را انجام دهند معادل آن است که CIA، پنتاگون و ارتش آمریکا جزو گروه‌های تروریستی محسوب شوند.

اقدام عملی مجلس

مجلسی‌ها نیز با تدوین یک طرح دو فوریتی، نخستین اقدام عملی برای مقابله با برنامه ضد‌ایرانی اخیر آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را کلید زدند.

این خبر را دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اعلام کرد؛ طرحی که به گفته او، به محض اعلام نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، در مجلس مطرح می‌شود و نظامیان آمریکا را در کنار داعش در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام می‌کند. ماجرای این اقدام ضد‌ایرانی آمریکا با یک گزارش رسانه‌ای شد؛ تنها یک ماه مانده به یک سالگی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، روزنامه گاردین با استناد به گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال نوشت که دولت دونالد ترامپ مقدماتی را فراهم می‌کند تا در دور جدید فشارها علیه ایران در راستای «کمپین فشار حداکثری»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. در صورت عملیاتی شدن این تصمیم از سوی دولت ایالات‌متحده، این نخستین‌بار خواهد بود که آمریکا نیروهای مسلح یک حکومت خارجی را یک گروه تروریستی می‌خواند.

در مقابل این اقدام ضد‌ایرانی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیروز در نخستین جلسه علنی پارلمان پس از تعطیلات نوروزی، از تهیه طرح دو فوریتی برای مقابله به مثل نسبت به تلاش آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داد و تاکید کرد که هر سه فراکسیون اصلی مجلس حامی این طرح هستند. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه معتقد هستیم نباید در میدان افراط‌گرایی‌های آمریکا بازی کرد، گفت: واقعیت این است که باید طبق اصل مقابله به‌مثل و مقابله با تروریسم حرکت کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه سپاه بیشترین نقش را در مقابل با تروریسم داشته است، تاکید کرد که در حال‌ حاضر آمریکا با گنجاندن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی عملا به تروریست‌ها خدمت کرده است. این طرح دو فوریتی آماده شده است و هر لحظه که آمریکا سپاه را در فهرست سیاه خود قرار دهد، اقدام مقابله به مثل انجام شده و این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد.

بیانیه مجلس در حمایت از سپاه

البته تدوین این طرح تنها واکنش مجلسی‌ها به این اقدام احتمالی آمریکا نبود و در جلسه علنی دیروز پارلمان، همه نمایندگان حاضر در جلسه طی بیانیه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کردند.

آمریکا ضرر خواهد کرد

همچنین دیروز سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله در گفت‌و‌گو با سایت خبری جماران درباره این اقدام احتمالی آمریکا تاکید کرد: «از آنجا که آمریکایی‌ها بی‌عرضه هستند و نمی‌توانند کاری در قبال ضرباتی که خورده‌اند انجام دهند، در صدد راه‌اندازی جنگ روانی هستند که آن نیز خریدار نخواهد داشت. بی‌تردید از این اقدام آنها هیچ خطری ما را تهدید نخواهد کرد.» سردار کوثری در ادامه گفت: از آنجا که تمامی اقدامات سپاه شفاف است، آمریکایی‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که چون سپاه به سیل‌زدگان شهرها خدمات‌رسانی می‌کند یک گروه تروریستی است. او تاکید کرد: آمریکایی‌ها خودشان از چنین اقدامی ضرر خواهند کرد.