همچنین سه نماینده نیز به این تقاضا رای ممتنع دادند. بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی درخصوص بررسی کارشناسی اموالی که به فروش گذاشته، بررسی عملکرد این سازمان در واگذاری هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه و برخی صنایع دیگر، بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی درخصوص اینکه براساس چه قانونی مصوبه دولت را در مورد شرکت‌های واگذار شده لغو و آنها را مسترد کرده و نحوه اعمال حاکمیت شرکتی توسط این سازمان در شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهام عدالت ازجمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

تصویب طرح شفاف‌سازی اطلاعات مالی «خصولتی‌ها»

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز مجلس آنکه نمایندگان با طرح یک فوریتی شفاف‌سازی اطلاعات مالی شرکت‌های خصولتی موافقت کردند. این طرح با عنوان طرح یک فوریتی الحاق جزء (ز) به بند (۵) ماده (۶) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون‌اساسی که در دستورکار دیروز مجلس قرار داشت، با ۱۴۸ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید. براساس آنچه نمایندگان به بند (۵) ماده (۶) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ الحاق کردند، اشخاص حقوقی ذیل مکلفند به‌صورت سالانه فهرست کامل کلیه شرکت‌ها اعم از تعاونی، سهامی خاص، سهامی عام و مسوولیت محدود و بنگاه‌های اقتصادی و موسسات متعلق به خود اعم از تابعه و وابسته یا با هر میزان از تملک سهام که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مالکیت یا مدیریت (کنترلی یا غیرکنترلی) آنها قرار دارند را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کنند. موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب یک شهریور ۱۳۶۶ و قرارگاه‌های سازندگی، نهادهای نظامی و انتظامی کشور و بنیادهای تعاون وابسته به آنها، سازمان‌ها و موسسات خیریه کشور، نهادها و موسسات وقفی و استان‌های مقدس و بقاع متبرکه ازجمله مشمولان این بند هستند.

دو سوال از رحمانی‌فضلی اعلام وصول شد

همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس، هیات رئیسه مجلس دوسوال منطقه‌ای از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور را اعلام وصول کرد؛ سوال منطقه‌ای ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و ۱۲ نفر از نمایندگان از وزیر کشور درباره علت عدم اقدام برای رفع مشکل دپوی زباله در معابر شهری مازندران و سوال منطقه‌ای حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان از وزیر کشور درباره علت عدم سکونت مسوولان شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان در منطقه محل خدمت خود.

تغییر آیین‌‌نامه داخلی مجلس درباره استیضاح

خبر دیگر از پارلمان آنکه غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین‌ آیین‌نامه داخلی مجلس از تصویب طرحی درباره نحوه تغییر سوال از وزرا در این کمیسیون خبر داد. کاتب در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: در آیین‌نامه داخلی مجلس سازوکار مناسبی برای طرح سوال از وزرا وجود نداشت که این موضوع با طرحی که از سوی نمایندگان تدوین شد، برطرف شد. او با بیان اینکه ضمانت اجرایی در آیین‌نامه داخلی مجلس برای اینکه وزیری پس از دریافت سه کارت زرد از مجلس استیضاح شود وجود نداشت و این موضوع در آیین‌نامه مسکوت مانده بود، افزود: برخی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند تا اگر وزیری از نمایندگان سه کارت زرد دریافت کرد به‌صورت اتوماتیک استیضاحش در پارلمان کلید بخورد. نماینده مردم گرمسار در مجلس تصریح کرد: در طرح تدوین‌‌شده از سوی نمایندگان ذکر شده پس از اینکه وزیری از نمایندگان سه کارت زرد دریافت کرد، بدون سیر قانونی و بررسی در کمیسیون مربوطه استیضاح وزیر با امضای ۱۰ نماینده در اولین فرصت در صحن مجلس برگزار شود.