روحانی همچنین در اقدامی دیگر، به وزیر کشور دستور داد تا استانداران اماکن در معرض خطر سیل را شناسایی کنند. با دستور رئیس‌جمهور، استانداران سراسر کشور موظف شدند با همکاری شهرداری‌ها ساختمان‌ها، اماکن و مستحدثات واقع در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها و در معرض خطر سیل را در حوزه ماموریت خود شناسایی و گزارش دقیق و جامعی را ظرف یک هفته به هیات‌وزیران ارائه کنند.

تدوین طرح جبران خسارات ناشی از سیل 

در همین راستا مجلسی‌ها نیز طرحی را برای تامین خسارات ناشی از سیل تدوین کرده‌اند که به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. دیروز محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» توضیح داد: نمایندگان مجلس طرحی را برای جبران خسارات سیل تهیه کرده بودند که کلیات و جزئیات این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و تصویب شد و به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. به گفته این نماینده مجلس، در این طرح منابعی برای جبران خسارات پیشنهاد شده است از جمله برداشت دو میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی که نیازمند موافقت مقام معظم رهبری است. وی‌افزود: البته تا جایی که اطلاع پیدا کردیم آقای روحانی این موضوع را با ایشان مطرح کرده و مقام معظم رهبری روی این موضوع نظر موافق داشتند. او با بیان اینکه برآورد خسارات سیل در کل کشور بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است از موافقت دولت با طرح مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب این طرح در مجلس هر چه سریع‌تر به جبران خسارات کمک کنیم.

دستور وزیر کشور برای دلجویی از هموطن خوزستانی

از سوی دیگر، به‌دنبال انتشار آزردگی خاطر یک هموطن سیل‌زده در خوزستان در دیدار با استاندار خوزستان، وزیر کشور دستور دلجویی از وی را صادر کرد. به گزارش «ایلنا» عبدالرضا رحمانی فضلی در این دستور ضمن تشکر از مدیریت پیگیر و مجدانه بحران سیلاب از سوی استاندار و تمامی مسوولان ذی‌ربط و تقدیر از همه هموطنان که با همکاری و هماهنگی کامل با امدادجویان بار دیگر صحنه‌‌های زیبا و بدیعی از ایثار و فداکاری و همبستگی را به نمایش گذاشتند، خواستار صبر و تحمل و مدارای بیشتری از سوی همگان شد تا بهانه‌‌ای به دست بدخواهان و مغرضان ملت غیور و حماسه‌‌آفرین ندهند.

برق اکثر مناطق سیل‌زده وصل شد

همچنین از مناطق سیل‌زده خبر می‌رسد که برق اکثر این مناطق وصل شده است؛ انتخاب به استناد گفته‌های مسوولان وزارت نیرو خبر داد که در حال حاضر شبکه فوق توزیع و انتقال برق در پایداری کامل قرار دارد و تنها در برخی مناطق در بخش توزیع آن هم در خوزستان و لرستان دچار خاموشی‌های پراکنده هستیم. محمودرضا حقی‌فام سخنگوی صنعت برق هم با تاکید بر این مساله که در این مناطق نیز به‌دلیل ایجاد ایمنی شبکه برق را در برخی مناطق قطع کرده‌ایم، به «ایسنا» گفت: تنها در برخی از روستاها برق قطع شده که آن هم به محض فروکش آب برق این مناطق را وصل خواهیم کرد. حقی‌فام افزود: با پیگیری‌هایی که از همان ابتدای حادثه صورت گرفت، اکنون می‌توانیم بگوییم که شبکه کاملا پایدار است و مشکل چندانی در بخش برق وجود ندارد و پس از ارزیابی‌های کامل خسارات ایجاد شده در بخش برق را برطرف خواهیم کرد.

کاهش سرریز سد وشمگیر آق‌قلا 

همچنین علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از کاهش سرریز سد وشمگیر با توجه به انحراف آب به سمت آب‌بندان شیلات و بنیاد، شهید مدنی خبر داد. به گفته او هم‌اکنون سد وشمگیر حجمی معادل ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و سر ریز آن معادل ۷۱ مترمکعب بر ثانیه است.

مرز چزابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است

از خوزستان هم خبر رسیده که با تصمیم ستاد مدیریت بحران دشت آزادگان به علت سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی مرز چزابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است. غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات خوزستان در گفت‌وگو با «ایسنا» از صادرکنندگان خواست از مرزهای دیگری برای صادرات کالای خود اقدام کنند؛ زیرا این پایانه مرزی تعطیل است و امکان صادرات از آن وجود ندارد. او با بیان اینکه راه‌های ارتباطی مسیر مرز چزابه دچار آبگرفتگی شده‌اند، گفت: با بهبود شرایط منطقه و فروکش کردن آب در مسیرهای مواصلاتی به پایانه درخصوص بازگشایی مرز و از سرگیری روند صادرات تصمیم گیری خواهیم کرد.

رد شایعات مربوط به ترک خوردن سد کرخه

همچنین دیروز میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضر سد کرخه در پایداری کامل قرار دارد و شایعاتی که در فضای مجازی مبنی‌بر ترک خوردن این سد یا اوضاع نابسامان در این سد یا سدهای دیگر همچون گتوند و سیمره منتشر می‌شود، صحت ندارد. او در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با تاکید بر این مساله که در حال حاضر خروجی سد کرخه کاهش یافته تا وضعیت اهواز بهبود یابد، اظهار کرد: می‌توان گفت که در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و شرایط نرمالی را در سدهای کشور شاهد هستیم. جعفرزاده با بیان اینکه کم کردن خروجی سد کرخه و گتوند به مناطق پایین دست همچون اهواز و شهرهای دیگر شرایط را نرمال خواهد کرد، ادامه داد: هیچ مشکلی برای این مناطق وجود ندارد.

انتقال هوایی ۵٠٠ مادر باردار از مناطق سیل زده

خبر دیگر آنکه پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور از انتقال هوایی ۵٠٠ مادر باردار در مناطق سیل‌زده توسط سازمان اورژانس کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون در مناطق سیل‌زده ٢۵٠٠ نفر از طریق اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند که از این تعداد ۵٠٠ نفر مادر باردار بودند. او ادامه داد: در مجموع ۶۵٠ هزار مصدوم و بیمار نیز در مناطق سیل‌زده به سازمان اورژانس کشور مراجعه کردند و ١٢٠هزار نفر با تشخیص متخصصان برای ادامه روند درمان بستری شدند.