به گزارش «ایسنا» قاسمی افزود: «آقای مجید تخت‌روانچی درحال‌حاضر مسوولیت معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور را عهده‌دار هستند. وی در کارنامه فعالیت‌های خود در دوران خدمت در وزارت امورخارجه سمت‌هایی چون سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برن، معاون اروپا - آمریکای وزارت امورخارجه و دستیار ویژه وزیر امورخارجه را عهده‌دار بوده‌اند.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی که وی نیز قرار است تا چندی دیگر به‌عنوان سفیر ایران در پاریس خدمت کند، آقای دکتر روانچی همچنین در جریان مذاکرات حساس و مهم هسته‌ای که در نهایت منجر به توافق برجام شد، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بودند. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲، بخشی از استراتژی رئیس‌جمهور، ایجاد رابطه با کشورهای غربی بود. به همین دلیل حسن روحانی در ابتدای دولت، غلامحسین دهقانی را به سمت سرپرست نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد منصوب کرد. پس از دهقانی نیز غلامعلی خوشرو از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نماینده دائم ایران منصوب شد که اواسط سال گذشته در پی تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به تهران بازگشت و از آن زمان «اسحاق آل‌حبیب» معاون نمایندگی ایران سرپرست این نمایندگی بود. 

تخت‌روانچی کیست؟

مجید تخت‌روانچی معاون سابق  اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران و مرد سوم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اکنون به‌عنوان نماینده دائم ایران و جانشین آقای خوشرو راهی نیویورک خواهد شد. 

مجید تخت‌روانچی دیپلمات برجسته وزارت امورخارجه ایران قطعا در توافق ژنو نقشی کلیدی داشته است. دیپلماتی که متولد سال ۱۳۳۷ در تهران است. در آمریکا مهندسی عمران در دانشگاه کانزاس خوانده و در همانجا فوق لیسانس این رشته را دریافت کرده است. تخت‌روانچی مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی از دانشگاه فوردهام آمریکا را نیز دارد. او مدرک دکترای علوم سیاسی خود را نیز در سال ۸۹ از دانشگاه برن سوئیس دریافت کرده است. تخت‌روانچی در گذشته معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ بود. روانچی بعد از تغییرات ساختار وزارت امورخارجه در تاریخ ۲۲ آبان سال ۹۶ از سوی روحانی به‌عنوان معاون سیاسی رئیس‌جمهور منصوب شد.  تخت‌روانچی از سال ۱۳۶۵ به جمع دیپلمات‌های میان پایه کشور وارد شد. او در این سال به‌عنوان معاون اداره مجامع بین‌المللی، فعالیت می‌کرد و تا سال ۶۷ در این سمت باقی ماند. در سال ۱۳۶۷ به‌عنوان رئیس اداره سازمان ملل وزارت امورخارجه منصوب شد. وی یک‌سال در این سمت فعال بود. یک سال سرنوشت‌ساز سالی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و به جنگ هشت ساله با عراق پایان داد. مجید تخت‌روانچی نقش فعالی در مذاکرات قطعنامه داشت. او از سال ۱۳۶۸ تا سال ۷۱ رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک و از سال ۷۱ تا ۷۵ سفیر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود. این دیپلمات باسابقه از سال ۷۵ تا سال ۷۷ سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود. در آن زمان کمال خرازی مسوولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را برعهده داشت.