دفاع همه جناح‌ها از سپاه عکس: احسان نادری‌پور، ایرنا

همزمان نمایندگان مجلس نیز با رای قاطع با دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا موافقت و آن را تصویب کردند. کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد تا از این طریق به‌زعم خود با آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده است، مقابله کند. این اقدام دونالد ترامپ حتی با انتقادهایی در واشنگتن همراه بوده است. در همین ارتباط، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه ایران دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در واکنش به اقدام دولت ترامپ در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت‌خارجه آمریکا، این تصمیم را خطایی راهبردی خواند که بر اساس آن آمریکا یکی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد کرده است.

عراقچی افزود: این تصمیم آمریکا تحولی بسیار جدی بین ایران و آمریکاست که با پاسخ قاطع و صریح مواجه می‌شود. او با اشاره به اقدام سریع وزارت امور خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی و پاسخ مناسب آنان به اقدام اخیر آمریکا گفت: اقدام وزارت امورخارجه در اجرای ماموریت مجلس و مصوبه مرداد ۹۶ نمایندگان برای قرار دادن عناصر آمریکایی حامی تروریست‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی از طرف شورای‌عالی امنیت ملی است. عراقچی افزود: وزارت امور خارجه در اجرای این وظیفه به شورای‌عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که فرماندهی سنتکام (نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا) و نیروهای آن به دلیل جنایات در منطقه و حمایت از تروریست‌ها و همچنین ارتکاب جنایات جنگی در فهرست تروریست‌ها قرار گیرد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه سنتکام را مسوول بسیاری از جنایات در منطقه خواند و گفت: نیروهای عملیاتی و پرسنل سنتکام به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در جنایات صورت گرفته در سوریه، یمن، فلسطین و حمایت از داعش نقش دارند.  

او افزود: تصمیم اخیر آمریکا می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد و از این پس آمریکایی‌ها در پایگاه‌هایشان در منطقه سرباز آمریکایی نیستند و از نظر ما این پایگاه‌ها، پایگاه‌هایی تروریستی و نیروهای مستقر در آن تروریست شناخته خواهند شد. عراقچی گفت: از این پس نوع برخورد با این نیروها متناسب با آنان خواهد بود و شرایط جدیدی را خواهیم داشت. او با اشاره به تردد نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس افزود: مسوولیت پاسبانی از خلیج‌فارس با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و ممکن است اتفاقات جدیدی رخ دهد. عراقچی گفت: پیش از این از طریق سوئیس به آمریکا به‌طور مستقیم پیام داده بودیم که در صورت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اقدام متقابل خواهیم کرد و مسوولیت پس از این اقدام با آمریکایی‌هاست. او تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا خطای سیاسی و راهبردی است. 

کیوان خسروی، سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی نیز در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: ماهیت این تصمیم، ماجراجویانه است؛ اما ارزیابی ما این نیست که این تصمیم، عملیاتی شود. یک مقام آمریکایی نیز با بیان اینکه ارتش این کشور دستوری برای برخورد نظامی با نیروهای ایرانی دریافت نکرده، گفته است: «این به معنی جنگ با ایران یا کشتن گروهی از ایرانی‌ها نیست. به هیچ‌وجه نیست.»

اقدامات مجلس

همزمان با این اقدام، تعدادی از نمایندگان مجلس در حرکتی نمادین با پوشیدن لباس سپاه و سردادن شعار «مرگ بر آمریکا‌» به اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه واکنش نشان دادند. این نمایندگان با رای قاطع با دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا موافقت و آن را تصویب کردند. به گزارش «ایسنا» در جلسه علنی نوبت عصر دیروز دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۸۹ رای موافق، ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس با این دو فوریت موافقت کردند و بعد از تصویب فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند. رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب این فوریت گفت که کمیسیون امنیت ملی این طرح را مورد بررسی قرار دهد و طرح سه فوریتی دیگری را که در این رابطه وجود دارد، در آن ادغام کند. از سوی دیگر ۲۱۵ نماینده مجلس طرح سه فوریتی با عنوان «اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام به عنوان گروه تروریستی» را امضا کردند که این طرح به هیات‌رئیسه تقدیم شده است. این طرح را فراکسیون امید مجلس تهیه کرده که به امضای ۲۱۵ نماینده رسیده است. همزمان کریمی قدوسی تاکید کرد طرح اصلاح‌طلبان بسیار انقلابی‌تر از طرح ماست. او با بیان اینکه باید از این پس شاهد انسجام ملی باشیم، گفت: یکی از مبانی اختلاف در داخل، آمریکا بود که حل شد.

هشدار وندی شرمن

از سوی دیگر، دیپلمات سابق آمریکایی اقدام ترامپ در قراردادن سپاه در لیست تروریست‌ها را اقدامی تحریک‌آمیز دانست که نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر می‌اندازد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه «دی ولت» آلمان، تا به حال هرگز یک واحد نظامی رسمی به‌عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی نشده بود. تحلیلگران و ناظران در آمریکا در این باره هشدار می‌دهند که دیگر کشورها هم از این طریق بتوانند گام‌های مشابهی را علیه نیروهای آمریکایی بردارند. این دقیقا همان تهدیدی است که نمایندگان مجلس ایران در مقابل این اقدام آمریکا انجام دادند.وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای منتهی به برجام هم در گفت‌وگویی با رویترز اظهار داشته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌صورت گسترده از طرف آمریکا تحریم شده است و این اقدام تحریک‌آمیز و تنش‌زا نیروهای ما را در منطقه به خطر می‌اندازد. این گفته شرمن با اظهارات اخیر فرمانده سپاه مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی دیگر روی آرامش را در منطقه نخواهند دید، منطبق است. 

انتقاد بن رودز

همزمان قائم‌مقام مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با انتقاد از اقدام دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران آن را گامی در جهت جنگ توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در صفحه توییتر خود نوشت: تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران تنها به معنی یک گام به سمت درگیری است. 

هشدار نماینده مسلمان آمریکایی

عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که اقدام رئیس‌جمهور کشورش علیه سپاه تنها موجب افزایش تنش و ایجاد خطر برای نیروهای آمریکایی می‌شود. به گزارش «ایسنا» ایلهان عمر که یک زن مسلمان عضو مجلس نمایندگان آمریکا است با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به اقدام روز دوشنبه دولت ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد. او گفت: این اقدام تنها تنش‌ها را تشدید می‌کند، نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد و خطر جنگ را بالا می‌برد. «تام یودال» عضو دموکرات پنج کمیته‌ مجلس سنای آمریکا نیز با انتقاد از اقدام اخیر دولت «دونالد ترامپ» علیه سپاه پاسداران گفت: «این کار نظامیان آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

تاکید فرانسه بر آرامش

از سوی دیگر، وزیرخارجه فرانسه خواستار خویشتن‌داری در موضوع تروریستی خواندن سپاه شد. وی ضمن حمایت از برجام، از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و مانع از تشدید تنش و بی‌ثبات شدن منطقه شوند.

واکنش چین 

همچنین سخنگوی وزارت‌خارجه چین ضمن انتقاد از اقدام آمریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، بر لزوم پرهیز کشورها به‌ویژه قدرت‌های بزرگ از قلدری و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

واکنش عراق

در ادامه وزیرخارجه عراق با یک‌جانبه توصیف کردن اقدام خصمانه آمریکا علیه ایران گفت که این کشور تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند. محمدعلی الحکیم در واکنش به اقدام آمریکا اعلام کرد که عراق اقدامات یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد.

حمایت اسرائیل، عربستان و بحرین

اسرائیل، عربستان و بحرین تنها رژیم‌هایی بودند که از این اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه ایران حمایت و ابراز خرسندی کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی پس از این تصمیم، با انتشار پیامی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام اخیر وی در تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران ایران تشکر کرد. بحرین نیز اولین کشور عربی بود که از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرد. یک منبع مسوول در وزارت‌خارجه سعودی نیز اعلام کرد عربستان سعودی از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی استقبال می‌کند.

 

02-01