همچنین ورودی و خروجی سد دز و دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز نیز روز گذشته روند کاهشی داشت. در همین راستا روز پنج‌شنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: با اقدام به‌موقع جهادی ازسوی همه دستگاه‌های امدادرسان و زمان‌بندی معین با یک طراحی ویژه مهندسی مناسب جلوی پیشرفت آب به شهر اهواز گرفته شد. پیش از این وزیر کشور به همه امدادگران در خوزستان اعلام آماده‌باش کرده بود. در همین حال به‌دنبال انتشار برخی شایعات مبنی‌بر جلوگیری وزارت نفت از آبگیری هورالعظیم، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: رهاسازی آب در جوار تاسیسات نفتی برای حفظ جان مردم خوزستان انجام شد و وزارت نفت مانع این کار نشد.

او با بیان اینکه شهادت می‌دهم که هیچ فشار و تاکیدی از سوی وزارت نفت برای آنکه به مردم فشار وارد شود و آب به تاسیسات نفتی نرسد، وجود نداشته است گفت: هیچ معذوریتی برای اینکه بخواهیم دکل‌های نفتی را رعایت کنیم و به مردم فشار بیاوریم نداشته‌ایم. شریعتی در ادامه گفت: بخشی از آبی که از اتصال کرخه و دز به سمت اهواز می‌آمد را از طریق کانال سلمان به مخزن شماره ۵ تالاب هورالعظیم هدایت کرده‌ایم تا آب وارد آن مخزن شود. در این مخزن دکل‌های نفتی وجود دارد و آب نیز در آنجا رهاسازی شده است. وی با اشاره به اهمیت برداشت از مخازن نفتی ایران گفت: برخی اصرار دارند تا تولید نفت در نقاطی مانند هورالعظیم مختل شود. در این زمینه ما متعهد به رعایت مسایل زیست‌محیطی و تامین حق آبه تالاب هستیم. همچنین متعهد به رعایت مسائل زیست‌محیطی میان نفت و تالاب نیز هستیم و علاوه‌بر آن باید به تولید نفت هم تعهد داشته باشیم. بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز جلوگیری وزارت نفت از آبگیری هورالعظیم را یک «دروغ بزرگ» توصیف کرد. او نیز تاکید کرد که رهاسازی آب در جوار تاسیسات نفتی برای حفظ جان مردم خوزستان انجام شده است.

همزمان احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با «ایسنا» از آلودگی نفتی برخی رودخانه‌ها در اثر نشت نفت و گازوئیل خبر داد. در همین حال علیرضا عالی‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آب‌گرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آب‌گرفتگی است. با تمام اینها نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد. سیلاب، سدهای عراق را سرریز و دجله و فرات را خروشان کرده است. از همین رو زین‌العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان از افزایش دبی رودخانه اروند و تلاش برای مهار آن خبر داده است.  قرار است امروز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به‌منظور بازدید از مناطق سیل‌زده به خوزستان سفر کند. روز پنج‌شنبه نیز وزرای کشور، دفاع، کشاورزی و نفت به‌صورت جداگانه برای رسیدگی به وضعیت سیل و طغیان رودخانه‌ها در خوزستان حضور یافتند.

باران‌های شدید از ۲۸ اسفند در استان‌های گلستان، فارس و لرستان و خوزستان منجربه وقوع سیل و خسارات شدید به این استان‌ها شده است. براساس آخرین گزارش‌ها آب تقریبا از محلات قسمت شرقی و شمال‌شرقی گمیشان در استان گلستان که از اولین روزهای سال جدید دچار سیل‌زدگی شد خارج شده است. در آق‌قلا نیز تخلیه آب موجود در محلات با کمک پمپ‌های ارتش، سپاه و نیروهای مسلح ادامه دارد. اما اهالی این مناطق با مشکلات بیشتر و جدی‌تری مانند، باتلاقی شدن زمین‌ها بعد از فروکش کردن سیل و همچنین پخش شدن فاضلاب در محل زندگی خود روبه‌رو هستند.

همچنین به گزارش «ایسنا» بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد امکان سکونت دوباره در ۳۰۰ واحد مسکونی مناطق سیل‌زده شهر پلدختر به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. سازمان هواشناسی نیز از بارش شدید باران در ۷ استان ازجمله استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه شرقی استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از خراسان رضوی و آب‌گرفتگی معابر  و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در این مناطق خبر داده است. مسوولان چابهار نیز برای مقابله با سیل احتمالی در آماده‌باش هستند.