نسبت به تصویب «پالرمو» و «CFT» خوش‌بینم

لعیا جنیدی دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره سرنوشت «پالرمو و CFT»  در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه گفته می‌شود براساس شنیده‌ها مجمع به این لوایح رأی نخواهد داد، بیان کرد:‌ امیدمان را همیشه حفظ کرده‌ایم، زیرا معتقدیم از لحاظ کارشناسی و مصلحت کار درستی صورت گرفته است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: از لحاظ کارشناسی الحاق ما به این معاهدات مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد کرد و مزایای زیادی هم خواهد داشت. او تاکید کرد: ممکن است دغدغه‌هایی وجود داشته باشد که در پاسخ گفته‌ایم این دغدغه‌ها قابل اداره و مدیریت است. جنیدی با تاکید بر اینکه ما پیگیر این موضوع هستیم و من نسبت به تصویب این لوایح تا حدودی خوش‌بین هستم، بیان کرد: در فرصت‌های بعدی ما دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات، مواضع و نظرات کارشناسی و مصالحی که پشت آن می‌بینیم را بازگو خواهیم کرد. او افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تشخیص مصلحت کشور است، بنابراین مصالح را دوباره تبیین می‌کنیم و براساس آن توقع همکاری از مجمع با در نظر گرفتن دیدگاه کارشناسی، مدیریتی و مصلحتی دولت را داریم. معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه عده‌ای پشت تریبون‌های عمومی نسبت به تصویب لوایح چهارگانه موضع‌گیری می‌کنند و مطالبی را بیان می‌کنند که خلاف واقعیت است،‌ گفت: بعضی‌ها نظر مخالف کارشناسی دارند که در این حد ایرادی ندارد. جنیدی در عین حال تاکید کرد که سیاسی کردن موضوع و استفاده از تریبون‌های سیاسی برای این منظور درست نیست.

جنیدی توضیح داد: هنگامی که کار به اینجا کشیده می‌شود، در واقع مثل این است که گفته باشیم بحث‌های کارشناسی،‌ دقت‌های مدیریتی و هر موضوع فنی را که می‌تواند آثار مهمی بر مصالح جامعه داشته باشد، در هیاهوی سیاسی گم کنیم که این اصلا درست نیست. او درباره اینکه آیا یک تیم کارشناسی منسجم و قوی در بررسی این لوایح حضور دارند،‌ با تایید این موضوع گفت: تیم کارشناسی دولت این‌طور است،‌ مخالفان هم دیدگاه‌هایی برای خودشان دارند که هیچ ایرادی ندارد، اما با سیاسی کردن موضوع و کشاندن آن به تریبون‌های عمومی موافق نیستیم.

در روزهای گذشته و پس از اعلام رسمی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ازجمله احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و‌گوهایی، تصویب پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT را منتفی خوانده بودند. براساس گزارش الف، احمد توکلی بیستم فروردین‌ماه امسال در واکنش به تاثیر تصمیم ایالات‌متحده آمریکا درخصوص سپاه نسبت به سرنوشت تصویب FATF گفت: باید منتفی شود؛ زیرا هر قدر ما کوتاه بیاییم این‌ها پُرروتر می‌شوند. این اقدام آمریکا حتما بر روند تصویب FATF تاثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست می‌خواند یک متغیر بسیار مهم است؛ زیرا همین کشور از ما می‌خواهد که هر کار او می‌گوید انجام دهیم.

یک روز پیش از آن، غلامرضا مصباحی‌مقدم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌و‌گویی تاکید کرده بود که با قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، شانس تصویب FATF در مجمع تشخیص کاهش یافته است. او گفت که قطعا این اقدام آمریکا موضع اعضای مجمع در مورد FATF را مستحکم و تقویت می‌کند و احتمال تصویب نکردن آن قوی‌تر شد. البته محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی که در خبرآنلاین منتشر شد، تاکید کرد تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا به FATF ربطی ندارد.  او با انتقاد از این شبه‌استدلال که « چون آمریکا سپاه را تروریست خوانده، پیوستن به FATF عملا بستن دست این نهاد انقلابی برای کمک به نهضت‌های انقلابی و آزادی‌بخش است»، نوشت: این شبه‌استدلال، صرفا توسل به احساسات و سوار شدن بر جوی است که در روزهای اخیر ایجاد شده است.