ورود داوطلبانه حشدالشعبی برای کمک به سیل‌زدگان عكس: خبرگزاری صدا وسیما

وی همچنین در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: تعدادی از موکب‌های مردمی و خودجوش عراقی نیز از برخی از شهرهای عراق از جمله بصره در قالب کاروان‌هایی در شهرهایی از لرستان و خوزستان برای کمک به سیل‌زدگان مستقر شده‌اند و فقط روز گذشته ۲۰۰ نفر از جوانان و روسای عشایر عراق برای رساندن کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگان با ده‌ها خودرو عازم استان‌های خوزستان و لرستان شدند.

دلیل عدم‌حضور وزرا در مجلس

در همین حال قرار است امروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی برای ارائه گزارشی در مورد سیل به مجلس بروند. قرار بود این نشست هفته گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل آنچه حضور وزرا در خوزستان عنوان شد این جلسه به تعویق افتاد. هرچند نمایندگان مجلس این دلیل را قابل قبول ندانسته و با بیان اینکه وزرا به خوزستان نرفته بودند خواستار توضیح دولت برای عدم‌حضور وزرای مذکور در مجلس شدند. در همین راستا روز گذشته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: روز یکشنبه هفته گذشته مجلس از تعدادی از وزرای مرتبط با سیل دعوت کرده بود تا در جلسه حضور پیدا کنند و قرار بود آقایان در جلسه حاضر شوند. اما شرایطی شب قبل از این برنامه در چند استان از جمله خوزستان پیش آمد و شاهد بارندگی‌های شدیدی بودیم.

وی با بیان اینکه شرایط خاصی به وجود آمد و ما برای رسیدگی به این مشکلات نیاز به تصمیم جمعی داشتیم، گفت: بنده به عنوان معاون پارلمانی دولت با هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی صحبت و اعلام کردم باتوجه به شرایط فوق حضور آقایان در مجلس می‌تواند به کار آسیب بزند، بنابراین از آقایان هیات‌رئیسه خواستم حضور وزرا را به وقت دیگری موکول کنند. امیری ادامه داد: بر همین اساس نامه‌ای به هیات‌رئیسه نوشتم و شرایط موجود را در آن بیان کردم و با موافقت مجلس شورای اسلامی حضور آقایان به امروز موکول شد. امیری همچنین درباره اینکه عده‌ای از نمایندگان مطرح می‌کنند عملکرد دولت در برخورد با حادثه سیلاب‌های اخیر ضعیف بوده است و رئیس‌جمهور باید استعفا دهد یا مجلس باید او را استیضاح کند، گفت که به هیچ عنوان چنین چیزی مطرح نیست.

ازسوی دیگر امروز طرح دو فوریتی حمایت از سیل‌زدگان که در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.  جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در جلسه نحوه تامین مالی جبران خسارت‌های ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده گفت: همه دستگاه‌های کشور موظفند با برآورد دقیق خسارات ناشی از سیل، برنامه‌های شفاف و زمان‌بندی شده خود را برای جبران خسارات و نیز اصلاح و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده تا سه‌شنبه همین هفته نهایی و ارائه کنند.

تمدید وضعیت فوق‌العاده در اهواز

آخرین خبرها از سیل خوزستان نیز از تمدید وضعیت فوق‌العاده در اهواز حکایت می‌کند. استاندار خوزستان از همان روزهای ابتدایی جدی شدن بحث سیلاب در استان، در کلان‌شهر اهواز حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود با این حال ظهر دیروز غلامرضا شریعتی گفت با وجود اینکه سیلابی که سمت اهواز در حرکت بود کنترل شد، اما همچنان بر حالت فوق‌العاده در مناطق تاکید داریم. همزمان وزارت بهداشت درباره گزش مار، عقرب و سگ‌های ولگرد در خوزستان به مردم این استان هشدارداده است. در همین حال سازمان هواشناسی ضمن هشدار وقوع سیل در ۵ استان از بارش‌‌‌ بی‌سابقه در خراسان‌ رضوی و شمالی از امروز خبر داده است. این سازمان همچنین نسبت به احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در بوشهرهشدارداده است. در خبری دیگر دومین محموله کمک‌های فرانسه برای سیل‌زدگان به هلال‌احمر تحویل شد. همچنین دولت واتیکان، اعلام کرد که رهبر کاتولیک‌های جهان به نشانه همبستگی روحی با سیل‌زدگان ایران یکصد هزار یورو برای کمک به آنان اهدا کرده است.

در همین حال علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هلال‌احمر تا این لحظه حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل دریافت نکرده است، گفت: به‌دنبال بسته بودن حساب سوئیفت و حساب ارزی هلال‌احمر در اثر تحریم‌ها، با وجود اعلام عددها و ارقام، مبلغی به حساب هلال‌احمر ایران واریز نشده است.