وی ادامه داد: «نو‌محافظه‌کاران کاخ سفید می‌دانستند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خط قرمز ایران است و با این کار تلاش دارند آستانه تحمل و انعطاف‌پذیری ایران را بسنجند و اگر ایران در واکنش اقدام به‌خروج از برجام نکند به ترامپ اثبات می‌کند که باید از پیشنهادش برای مذاکره با ایران دست بکشد.»

قهرمان‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» انتخابات در اسرائیل و وضعیت شکننده نتانیاهو که موجب شد ترامپ به‌طور خاص به کمک نتانیاهو بیاید را یکی از عوامل تصمیم آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی این کشور دانست و افزود: «ترامپ در بحث انتقال سفارت به بیت‌المقدس، اعطای یک‌طرفه بلندی‌های جولان به اسرائیل و قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی به کمک نتانیاهو آمد و هر سه این موارد با استقبال گرم نخست‌وزیر اسرائیل مواجه شد و به نظر در پیروزی اخیر او نیز این اقدامات و کمک‌ها موثر بوده است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه برجام و مذاکرات هسته‌ای و خارج کردن اهرم «ایران‌هراسی» به‌واسطه پرونده هسته‌ای از سرفصل موضوعات بین‌المللی نتانیاهو را در هدفش برای امنیتی کردن منطقه به‌خطر انداخت، تصریح کرد: «نتانیاهو همیشه در مسیر امنیتی کردن فضای خاورمیانه و منطقه به نفع اسرائیل بوده است. وقتی موضوع هسته‌ای ایران مطرح بود و توافقی نشده بود این ترس وجود داشت و منافع اسرائیل را تامین می‌کرد. وقتی برجام امضا شد قاعدتا نتانیاهو نمی‌توانست دیگر از آن اهرم استفاده کند و فقدان ایرانی‌هراسی به‌واسطه مساله هسته‌ای او را از این امتیاز محروم کرد. از این‌رو او سعی کرد از امتیاز خروج آمریکا از برجام استفاده کرده و این هراس را مجددا ایجاد کند و در مساله سوریه و سپاه نیز از همین روش استفاده کرد.»

وی معادلات داخلی کاخ سفید را از دیگر عوامل تصمیم اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: «این عامل در بحث تحریم سپاه بسیار مهم و حائز اهمیت است چراکه همسویی موقت ترامپ با تیم نومحافظه‌کاران تندرو را در این مساله شاهد هستیم. مایک پنس به‌عنوان یک بال این تیم از قدرت زیادی در پیشبرد اهداف تندروانه نومحافظه‌کاران در کاخ سفید برخوردار است و بال دیگر آنها عربستان و اسرائیل و امارات‌متحده‌عربی هستند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: «نومحافظه‌کاران با اقدام اخیر در مورد سپاه ایران، ترامپ را متقاعد کردند که از پیشنهاد خود مبنی بر مذاکره با ایران دست بکشد و به ترامپ القا می‌کنند که مذاکره با ایران دیگر موضوعیتی ندارد و به بن‌بست رسیده است. آنها می‌دانستند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خط قرمز ایران است و با این کار تلاش داشته و دارند که آستانه تحمل و انعطاف‌پذیری ایران را بسنجند و وقتی ایران در واکنش، اقدام به‌خروج از برجام نکند یا اقدام تند دیگری انجام ندهد به ترامپ اثبات می‌کنند که ایران اهل مذاکره نیست و با این کارها هم پای میز مذاکره نمی‌آید پس بهتر است از پیشنهادش دست بکشد. این درحالی است که اگر ایران واکنش‌های تند هم نشان دهد باز این تندروها به اهداف جنگ‌طلبانه‌شان رسیده‌اند.»

وی گفت: «در این روند البته ترامپ هم ذی‌نفع است. کاملا روشن است که ترامپ مخالف جنگ و بروز درگیری است اما از طرفی براساس چارچوب ذهنی‌اش فکر می‌کند آسان‌ترین راه برای آن که حریف تجاری را وادار به مذاکره و امتیازدهی کند، تهدید به جنگ است.»

قهرمان‌پور درباره دلایل اینکه چرا ترامپ کشورها را حریف تجاری می‌بیند، نه سیاسی تصریح کرد: «ترامپ براساس استانداردهای امنیتی عمل نمی‌کند. اگر براساس این استانداردها می‌خواست عمل کند می‌دانست که تروریست خواندن سپاه خطرناک است، اما ترامپ از زاویه تجاری به کشورهای حریف نگاه می‌کند و در این چارچوب مهم نیست که از چه ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده می‌کند.»

وی اظهار کرد: «برای نومحافظه‌کاران مهم است که به ترامپ بفهمانند ایران قابل‌مذاکره نیست و ترامپ را وادار کنند که این سیاست و تلاش را کنار بگذارد تا به این شکل مسیر برای ورود به درگیری و جنگ با ایران هموار شود. از طرفی ترامپ می‌گوید به شرطی با این مساله موافقت می‌کند که ایران حاضر به بازنگری در برجام و سیاست‌هایش در منطقه شود، بنابراین هر دو منافع خاص خود را از یک مسیر مشابه دنبال می‌کنند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال درگیری و تنش در منطقه بعد از اقدام آمریکا درباره سپاه اظهار کرد: «به نظرم ترامپ به این زودی‌ها تسلیم نقشه‌های نومحافظه‌کاران نمی‌شود به‌ویژه درباره جنگ. حداقل تا چند ماه آینده این از خطوط قرمز ترامپ است.»

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند اگر بعد از دولت اوباما ایران سریعا کانال مذاکراتی خود با ترامپ را در چارچوب برجام حفظ می‌کرد ترامپ با تندروها در کاخ سفید به این شکل همراهی نمی‌کرد، گفت: «وزارت‌خارجه در اوایل ورود ترامپ به کاخ سفید با تیم او آشنا نبود و مواضع شدید ترامپ آنها را محتاط می‌کرد. به علاوه تا مدت‌ها بعد از آمدن ترامپ تیم مذاکره‌کننده ایران هنوز با جان کری در تماس بود و ملاقات داشتند و توصیه‌های جان کری شاید موجب شد که ایران برای مذاکره با ترامپ اقدامی انجام ندهد. در عین حال ایران محاسبه می‌کرد که نیت ترامپ برای مذاکره واقعی نیست و بخشی از وزارت‌خارجه معتقد بود چون ترامپ تجربه کار سیاسی ندارد دستمایه نومحافظه‌کاران می‌شود و هدف واقعی از موضوع مذاکره ندارد. در عین حال در شش ماه اول روی کار آمدن‌اش برداشت ایران از ترامپ این‌گونه بود.»

قهرمان‌پور ادامه داد: «وقتی مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی انجام شد درحالی‌که نومحافظه‌کاران با این مذاکرات مخالف بودند نشان داد که ترامپ یک خط‌مشی مستقل‌تر از آنچه در اذهان عمومی است را دنبال می‌کند.»