رای مجلس به طرح  تقویت جایگاه سپاه

وحدت نمایندگان در مسائل ملی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز «رای قاطع و استثنایی مجلس به طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را  نشانه «وحدت نمایندگان در مسائل و موضوعات ملی» خواند. لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نشان داد پای منافع و امنیت ملی یک صداست که این موضوع بسیار ارزشمندی است که باید آمریکایی‌ها به‌خوبی آن را بفهمند.

ناکارآمدی حقه تحریم

ازسوی دیگر امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که به‌عنوان نماینده دولت در جریان بررسی طرح دوفوریتی «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات‌متحده آمریکا» در مجلس حضور داشت تاکید کرد که «قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی ازسوی آمریکا نشان از ناکارآمد شدن حقه تحریم ایران ازسوی آمریکا است».

وزیر دفاع ادامه داد: آمریکایی‌ها با تحریم‌های پی‌در‌پی و طولانی‌مدت با نتیجه معکوس خوداتکایی و ارتقای قدرت دفاعی و بازدارندگی ملت ایران مواجه شدند، سپاه یک نهاد دفاعی پرافتخار است که در کنار همرزمانش در ارتش و سایر نیروها در تامین امنیت و حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور و حمایت از مردم مظلوم منطقه در برابر تروریست‌ها نقش پیروز خود را ایفا کرده است. امیر حاتمی گفت: طبیعی است که آمریکا و حامیان تروریست از این موفقیت‌های سپاه عصبانی باشند، امروز پیداست که باطل‌السحر این تصمیم آمریکا علیه سپاه فقدان منطق عقلانی و مشروعیت قانونی آن است. وزیر دفاع افزود: استیصال آمریکا در قانع کردن مجامع بین‌الملل و پایان یافتن شعبه‌های جعلی در افزایش دامنه‌های تحریم علیه ایران است؛ به‌عبارتی حقه و تحریم آمریکا ناکارآمد شده و چرخه باطل تروریست خواندن بخشی از حاکمیت ایران آغاز شده است.  امیر حاتمی ادامه داد: ۲۶ دور تحریم آمریکا ظرف دو سال گذشته و خروج از برجام و روی آوردن به توطئه تروریستی خواندن سپاه گویای این واقعیت است که سلاح تحریم آمریکا قابلیت شلیک به هدف را از دست داده است.

جزئیات طرح

براساس ماده یک طرح دوفوریتی اقدام متقابل در برابر سازمان تروریستی اعلام کردن سپاه ازسوی آمریکا آمده است: به‌منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم یا اقدام ایالات‌متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده است، به موجب این قانون نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها یا نهادهای تحت‌اختیار این فرماندهی تروریست اعلام می‌شوند.

براساس این طرح هر گونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌شود. همچنین طبق ماده ۲ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به عمل آورد.

در ماده ۳ این طرح بیان شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات پیشگیرانه و دفاع پیش‌دستانه به‌گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هر گونه امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. براساس ماده ۴ این طرح، ستاد کل نیروهای مسلح مکلف است با همکاری وزارت اطلاعات و بهره‌گیری از امکانات و توانایی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر واحدهای اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فهرست و اسامی فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی را که تحت اختیار این فرماندهی هستند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند برای تعقیب قضایی اعلام کند.

قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران هم حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون باید سازوکاری ایجاد کند که براساس آن اسامی اعلام شده را به‌عنوان یک سازمان و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضایی - براساس قانون مجازات اسلامی- قرار دهد. براساس ماده ۵ این طرح، دولت موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری می‌کنند و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند حمایت حقوقی، مادی و معنوی کند.این طرح حاوی ۱۳ ماده است.

FATF  و اقدام آمریکا دو مقوله جدا هستند

ازسوی دیگر، دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که اقدام آمریکا علیه سپاه را موجب منتفی شدن تصویب دو لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه موسوم به FATF اعلام کردند، گفت که  FATF و اقدام آمریکا علیه سپاه دو مقوله جدا از هم هستند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  همچنین تاکید کرد که نباید فعالیت مرتبط با گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را در قالب روابط با آمریکا دید. همچنین باید از هر اقدامی که باعث انزوای بین‌المللی ایران می‌شود، پرهیز کرد.

براساس گزارش «ایسنا» فلاحت‌پیشه با بیان اینکه آمریکای امروز و تل آویو جریان‌هایی را راه انداختند که تلاش می‌کنند ایران را وارد میدان جنگ و کمین‌گاه تشنج کنند که نباید وارد این کمین‌گاه شویم گفت: ما به آمریکا اعلام جنگ نکردیم و این گفتار که آمریکایی‌ها باید منتظر تابوت باشند را قبول ندارم. تا زمانی که مقتضیات دفاعی ما اقتضا نکند از کشته شدن آمریکایی‌ها خوشحال نخواهیم شد. باید این موارد را در نظر گیریم و مانع  ورود به یک مرحله بحرانی شویم که به سود افراطیون شکل می‌گیرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: موضوع FATF و لوایح پالرمو و CFT مقوله‌های جدا از اقدام آمریکا هستند، جمهوری اسلامی ایران نباید فعالیت مرتبط با FATF را در قالب روابط با آمریکا ببیند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. او تاکید کرد: در شرایط کنونی تلاش دشمنان منزوی کردن ما در عرصه بین‌المللی است؛ بنابراین باید با هر اقدامی که باعث انزوای بین‌المللی ایران می‌شود، مخالفت کرد.