تشریح اهداف سفر به سوریه و ترکیه

به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف افزود: «با توجه به تحولات اخیر در منطقه خصوصا سیاست‌های خصمانه آمریکا بعد از شکست‌های پی‌در‌پی سیاسی و میدانی این دولت و رژیم صهیونیستی از جمله اقدام غیرقانونی ترامپ در اعلام پذیرش بلندی‌های جولان به‌عنوان بخشی از سرزمین رژیم صهیونیستی و همچنین اعلام قدس به‌عنوان پایتخت این رژیم و اقدام ابلهانه، غیرقانونی و بی‌سابقه دولت آمریکا در اعلام کردن سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی نیاز بود که تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری‌ پیروزی‌های میدانی و هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه صورت بگیرد و طراحی برای پیشبرد برنامه‌ها و گفت‌وگوها در رابطه با موضوع سوریه برای حل بحران سیاسی این کشور بعد از پیروزی میدانی ایجاد شده پیگیری شود. در این چارچوب به سوریه سفر کرده‌ام و قرار است در چارچوب تعاملات بین‌الملل بعد از سوریه سفری نیز به ترکیه داشته باشم.» این دیپلمات ارشد در ادامه تاکید کرد: بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سوریه در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و دیگر همکاری‌ها رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و نیاز است این رایزنی‌ها و توافقات پیگیری شود و ما در جریان ملاقات با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه سوریه این طیف از بحث‌های مختلف را پیگیری می‌کنیم.

ظریف عنوان کرد: شکست‌های پی‌درپی آمریکا از یکسو و دوم اینکه سیاست آمریکا و سیاست کنونی کاخ سفید صرفا در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است به‌عنوان هدیه انتخاباتی، از سوی ترامپ به نتانیاهو داده شد. او گفت: در این شرایط نیاز است کشورهای مترقی با هم همفکری داشته باشند؛ کشورهایی که معتقد به حقوق بین‌الملل هستند و معتقدند حقوق بین‌الملل باید از سوی همه رعایت شود نه قانون جنگل توسط ایالات‌متحده و[در این زمینه] نیاز به همفکری و همکاری است.

دیدار با بشار اسد

محمد جواد ظریف، پیش از ظهر دیروز با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه و پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.

دیدار با ولید معلم

همچنین محمدجواد ظریف در دیدار با همتای سوری خود اظهار کرد: مردم سوریه با مقاومت خود در برابر گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه را از یک خطر جدی نجات دادند. وزیر امورخارجه در جریان دیدار با ولید معلم، همتای سوری خود در دمشق در سخنانی گفت: مردم سوریه برای ما مردمی بسیار عزیز هستند مخصوصا اینکه آنها با مقاومت خود منطقه را از یک خطر جدی نجات دادند. این دیپلمات عالی رتبه گفت: بسیار خوشحال هستیم که در جریان مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای مردم منطقه و جهان، در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم. در پاسخ به این اظهارات ظریف، وزیر امورخارجه سوریه نیز اظهار کرد: پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است به این دلیل که هر دو کشور در یک جبهه هستیم. ظریف نیز در واکنش به این اظهارات گفت: البته کل دنیا در یک جبهه هستند ولی خیلی‌ها نمی‌فهمند.

بیانیه وزارت‌خارجه ترکیه

همزمان با این تحولات، وزارت امورخارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای با اعلام زمان سفر وزیر امورخارجه ایران به ترکیه برخی محورهای مذاکره میان هیات‌های دو کشور را مطرح کرد. صفحه رسمی توییتر وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ (امروز) به ترکیه خواهد آمد. در این دیدار تمام جنبه‌های روابط دوجانبه ما مورد بحث قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر خواهیم کرد.