با گذشت دو روز از انتشار ویدئویی از سعید قاسمی که واکنش کاربران فضای مجازی و برخی چهره‌ها را در پی داشت، دیروز رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات این فرمانده سابق تاکید کرد که اظهارات وی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نیست.بر‌اساس آنچه سپاه‌نیوز گزارش داده است، سخنگوی سپاه توضیح داد: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست.او افزود: مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است.سخنگوی سپاه با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای قلب واقعیات و وارونه جلوه دادن اقدامات سپاه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: تجربه نشان داده است مستنداتی که آمریکایی‌ها برای واقعیت‌سازی‌های موردنظر خود ارائه می‌کنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و باید با تردید و هوشمندی با آن برخورد شود. رمضان شریف با یادآوری اینکه این‌گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسوولیت اظهارات اخیر بر عهده وی است، از قاسمی و برخی افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و یا به گونه‌ای جدا شده‌اند، خواست که از اظهارنظرهای غیرمسوولانه و خلاف‌واقع پرهیز کرده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که گفت‌وگوی سعید قاسمی از فرماندهان سابق نظامی با برنامه اینترنتی رو‌در‌رو منتشر شد. او در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال مجری برنامه که از او پرسیده بود: «شما با چه عنوانی در بوسنی فعالیت می‌کردید؟» گفت: «حالا دیگر همه می‌دانند، ما هلال‌احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین (به بوسنی) ‌رفته بودیم.» او گفت: «واقعیت این است که در بوسنی در قلب اروپا اتفاقاتی افتاد، ما حضور پیدا کردیم.مجاهدین از سرتاسر دنیا به آنجا آمدند و یک اتفاق جدید رقم خورد.»

واکنش دولت

این اظهارات که واکنش‌های بسیاری از کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت، با واکنش دولت نیز همراه شد؛ دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهارات سعید قاسمی درباره هلال‌احمر را غیر قابل استناد عنوان کرد و گفت: چه لزومی دارد ایشان حرف‌هایی بزند که اصلا درست نیست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند؟

به گزارش «ایرنا» واعظی در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی منتشر شده از سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی گفت: اینکه فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند،قابل استناد نیست. آنچه که من دیدم هیچ‌کدام صحت ندارد. او تاکید کرد که این‌گونه حرف‌ها در این مقطع خاص که آمریکایی‌ها این‌گونه علیه سپاه تلاش می‌کنند، پاس گل دادن به آمریکا و دشمن است.

پاسخ جمعیت هلال احمر

جمعیت هلال‌احمر نیز در حساب توییتر خود، به اظهارات سعید قاسمی واکنش نشان داد و نوشت: «هلال‌احمر هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون ۴ گانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‎طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعی هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعا بدون هماهنگی بوده است.» در این پیام، جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد که از سعید قاسمی برای اظهاراتش مبنی بر استفاده از پوشش هلال‌احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.