تحریم‌ها باید متوقف شود عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیرخارجه ترکیه که بارها مخالفت آنکارا با مواضع ضدایرانی دولت آمریکا را اعلام کرده، در نشست خبری دیروز (چهارشنبه) بازهم موضع ترکیه را تکرار کرد. مولود چاووش‌اوغلو در نشست خبری با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران درخصوص تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: تحریم‌ها باید متوقف شود. او افزود: وزرای ما صریحا تاکید کردند که آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند و با ترامپ در این‌خصوص صحبت شده است. وزیرخارجه ترکیه اظهار کرد: در این دیدارها درخصوص نگرانی‌های خود از تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر کل منطقه گفت‌وگو شده و نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم. مهم این است که برای توقف این تحریم‌ها تلاش جدی صورت بگیرد.

وزیرخارجه ترکیه تاکید کرد: بر مواضع خود در این زمینه ایستاده‌ایم و از برادران ایرانی حمایت می‌کنیم. او افزود: ما نیازمند افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بیشتر با یکدیگر هستیم. ما در زمینه همکاری‌های امنیتی، مرزی و مقابله با تروریسم اهتمام جدی داریم. وزیرخارجه ترکیه با بیان اینکه «مجازات مردم ایران ازطریق تحریم‌ها را نمی‌پذیریم»، یادآور شد: در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مطلق وجود ندارد. اگر در دوره افول روابط، نیروهای مسلح یک کشور را در لیست تروریسم قرار دهید، موجب هرج‌ومرج می‌شوید. چاووش‌اوغلو درخصوص روابط تجاری دو کشور نیز اظهار کرد: به تلاش‌های خود برای دستیابی به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ادامه می‌دهیم. در این زمینه موضوع تشکیل مکانیزم‌های جدید در کنار سازوکارهای موجود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

او همچنین درباره معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت: مقامات ترکیه در سطوح مختلف این موضوع را به مقامات ذی‌ربط در آمریکا اعلام کرده‌اند. همزمان سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه نیز از تلاش‌ها جهت کسب مجدد معافیت از تحریم‌های نفتی ایران از سوی واشنگتن خبر داد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه سه‌شنبه شب به وقت تهران درحالی‌که در واشنگتن به‌سر می‌برد اظهار کرد، آنکارا انتظار دارد آمریکا تمدید معافیت از تحریم‌های ایران برای کشورش را جهت تداوم خرید نفت‌خام تمدید کند.

او گفت: از دیدگاه ما به‌جای تحریم باید با ایران به توافق رسید. ترکیه از همان آغاز از برجام حمایت کرد و ما خواهان تداوم برجام هستیم. کالین که برای شرکت در سی و هفتمین کنفرانس مشترک سالانه شورای همکاری ترکیه - آمریکا و شورای آمریکایی- ترک در واشنگتن به سر می‌برد، طی سخنانی در این کنفرانس تاکید کرد: نباید از ترکیه انتظار داشته باشید که از ایران روی برگرداند. ترکیه از بدو امر حمایت خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرد و اکنون نیز بر همین دیدگاه است.

بر پایه این گزارش، آمریکا اوایل نوامبر گذشته (آبان) به ترکیه و برخی کشورهای دیگر از جمله ژاپن، هند و کره‌جنوبی معافیت از تحریم‌های ایران را ارائه داد و ترکیه بعد از وقفه‌ای یک ماهه واردات نفت‌خام از ایران را از سرگرفت. کره‌جنوبی، از دیگر مشتریان نفتی ایران نیز از مذاکرات فشرده با مقام‌های آمریکایی برای تمدید معافیت از تحریم‌های ایران خبر داده است. یکی از مقام‌های وزارت‌خارجه کره اعلام کرده که احتمالا تعداد کشورهای معاف شده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش خواهد یافت.

اقدام آمریکا علیه سپاه، بسیار خطرناک است

وزیرخارجه ترکیه در ادامه نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، در مخالفت با اقدام آمریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، این اقدام را «تصمیمی بسیار خطرناک» خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» مخالفت ترکیه با مواضع آمریکا علیه ایران در زمینه تحریم‌ها و تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکرار کرده است. او به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اشاره و در این باره تصریح کرد، اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه «تصمیمی بسیار خطرناک» است. وزیرخارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که رایزنی‌های این کشور با ایران درخصوص سوریه و مذاکرات آستانه ادامه دارد و «آنکارا درحال همکاری با ایران و روسیه برای حصول به یک آتش‌بس در سوریه است.»

هشدار ظریف به آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود گفت: معتقدیم که آمریکا نمی‌تواند روابط سایر کشورها را تحت کنترل خودش داشته باشد و هیچ‌وقت یک کشور نمی‌تواند برای حفظ دیدگاه‌های برخی عناصر داخل آن کشور، منافع سایر کشورها را قربانی کند. او یادآور شد: شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با بسیاری کشورها کاهش یافت ولی فروش آمریکایی‌ها به ایران افزایش یافته است و این نشانگر سیاست منافقانه دولت آمریکاست. وزیرخارجه با بیان اینکه ما مشکلی نداریم با شرکت‌های آمریکایی تجارت کنیم، تاکید کرد: ولی به آمریکا این اجازه را نمی‌دهیم که تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد یا آن را متاثر کند. ظریف اضافه کرد: را‌ه‌های فراوانی برای ادامه روابط کشورها وجود دارد، مکانیزم‌هایی مثل «اینس‌تکس» یکی از این راه‌هاست مخصوصا اینکه کل آمریکا با تحریم‌های آمریکا مخالف است، آمریکا کار غیرقانونی کرده و به‌صورت غیرقانونی سیاست‌هایش را بر دنیا تحمیل می‌کند.

او گفت: اقدامات آمریکا خلاف قطعنامه شورای امنیت است و حتما دنیا باید در برابر آن بایستد وگرنه باید منتظر این باشد که آمریکایی‌ها بخواهند در همه روابط اقتصادی دنیا به‌خاطر منافع خودشان مداخله کنند. «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران در این نشست خبری با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: «امیدوارم هر روز شاهد روابط بهتر باشیم.»

سفر به ترکیه دومین سفر ظریف طی ماه‌جاری (فروردین) است. او اول فروردین ماه در سفری دو روزه برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با اسلام‌ستیزی و پس از اقدام تروریستی نیوزیلند راهی استانبول شد و دوم فروردین ماه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و در حاشیه آن با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای، «شاه محمود قریشی» وزیرخارجه پاکستان و «نزار خیرالله» معاون وزیرخارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پیشنهاد ظریف به ترکیه و سوریه

وزیرخارجه ایران در ادامه گفت که بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشورهای منطقه، استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه و اطمینان از عدم انجام هرگونه حرکت تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه از سمت سوریه است. او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا حامل پیامی از سوریه برای مقامات ترکیه هستید؟ گفت: در سفر به دمشق گفت‌وگوی طولانی با آقای بشار اسد داشتم.  گزارشی از گفت‌وگویم را خدمت آقای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ارائه خواهم داد. حتما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران دوست داریم تمام کشورهای دوست ما در منطقه، رابطه خوب، رو به جلو و آینده نگر با هم داشته باشند. ظریف افزود: هیچ وقت در امور داخلی کشورها و در روابط بین‌المللی کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما تمایل خودمان را اعلام خواهیم کرد.

دیدار با اردوغان و رئیس مجلس

وزیر امور خارجه ایران همچنین با «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود گفته بود که گزارش دیدار مفصلش با بشار اسد را در گفت‌وگو با اردوغان ارائه خواهد داد. ظریف در ادامه دیدارهای خود در ترکیه با مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد.

 

02-02