توهین به سپاه، توهین به ملت ایران است

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه دشمنان فکر می‌کنند سپاه پاسداران صرفا بخشی از نیروهای مسلح ایران است، اشتباه می‌کنند. سپاه در سراسر کشور در همه صحنه‌های ملی و خدماتی حضور دارد و مردم سپاه را از خود و از آن خود می‌دانند. حدود ۱۰ روز پیش دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز پنج‌شنبه در مراسم روز ارتش در پاسخ به این اقدام آمریکا گفت: از زمانی که آمریکا تصمیم گرفت با مسلح کردن تروریست‌ها و حمایت جنگنده‌هایش، از این تروریست‌ها به‌عنوان قدرت نیابتی در منطقه استفاده کند و خود نظاره گر باشد، آن قدرتی که توانست نقش شوم آمریکا در منطقه را به هم بزند و نقش بر آب کند، نیروهای مسلح ما در منطقه به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «آمریکا از هر قدرتی که تسلیم و تحت سیطره و فرمان آنها نباشد، عصبانی است»، اظهار کرد: آمریکا به‌خاطر ۴۰ سال ایستادگی، از ملت ایران و از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، عصبانی است همان‌طور که از حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق و نیروهای مردمی یمن هم عصبانی است.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها و اذنابشان در منطقه و رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کردند که ملت‌های منطقه با کمک ملت ایران و نیروهای مسلح و سپاه پاسداران بتوانند همه تروریست‌ها را به‌عنوان نیروهای نیابتی آنها در منطقه، از میان برده و مضمحل کنند و همه آنها را از سرزمین‌های اشغال شده بیرون برانند. آمریکا امروز عصبانی است که نمی‌تواند نقشه‌ای را که برای منطقه طراحی کرده بود، پیش ببرد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راهی که آمریکا انتخاب کرد، غلط و اشتباه است و آمریکا و سردمداران آمریکا در اوهام خود غرق شدند، تصریح کرد: تردیدی نیست که امروز نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگری قدرتمندتر هستند. امروز آسمان ایران در سایه قرارگاه پدافند هوایی از هر زمان دیگری امن‌تر است و دریاهای کشور و آب‌های همجوار در سایه نیروی دریایی سپاه و ارتش از هرجای دیگری امن‌تر است.

روحانی ادامه داد: حضور نیروهای مردمی منطقه در کنار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این منطقه را از هر جای دیگر امن‌تر کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا قدرت منطقه‌ای ما و قدرت ایران و نیروهای مسلح ما و امنیت و ثبات منطقه ما را نمی‌خواهد، گفت: آنچه هدف ماست امنیت و ثبات منطقه، استقرار حکومت‌های منطقه و پایان تروریسم در منطقه است. روحانی افزود: امروز یکی از افتخارات نیروهای مسلح ما مبارزه با تروریسم است و به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه قدم‌های بلندی برداشته است. هیچ‌کس تردید ندارد که اگر امروز دست‌های تروریست‌ها در عراق، افغانستان، لبنان و سوریه هر روز بسته تر از دیروز می‌شود، در سایه تلاش ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران و به‌دلیل خواست دولت‌ها و کشورهای منطقه از آنها برای حمایت است.

قدردانی از ارتش

رئیس‌جمهور در بخش دیگری با تاکید بر اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار ارزشمندی در پیروزی انقلاب اسلامی، حتی از روزهای قبل از پیروزی انقلاب و ۲۲ بهمن ۵۷ داشته است، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره در کنار ولایت و مردم و برای پاسداری از تمامیت ارضی، استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران فداکاری کرده است. روحانی گفت: در دوران جنگ تحمیلی نیز ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروهای مسلح در کنار مردم از کشور، استقلال و عزت ملت ایران به‌خوبی دفاع کردند و امروز هم روز ظهور و تبلور هماهنگی و یکپارچگی بین نیروهای مسلح و مردم است و پیوند برادری و اتحاد بین مردم و نیروهای مسلح در کشورمان مثال‌زدنی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جزو ملت ایران بوده و همه قدرت خود را از آن حمایت از ملت می‌دانند، گفت: ملت ایران هم استقلال خود را در کنار حضور نیروهای مسلح می‌داند. روحانی در ادامه با قدردانی از فداکاری و ایستادگی نیروهای مسلح اظهار کرد: زمانی که نیروهای مسلح نیاز به حمایت مردم دارند همه مردم و نخبگان در کنار نیروهای مسلح قرار دارند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از ارتش جمهوری اسلامی ایران که امروز همزمان با رژه نیروهای مسلح در برخی از استان‌های کشور همچون گلستان، لرستان و خوزستان به‌دلیل وقوع حادثه سیل، خدمت به مردم را در دستور کار دارند و رژه خدمت امداد‌رسانی را انجام می‌‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

توصیه به کشورهای منطقه

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نیروهای مسلح ما در برابر متجاوزین ایستادگی می‌کنند و قدرت نیروهای مسلح ما قدرت کشورهای منطقه و جهان اسلام است. ریشه مشکلات منطقه یا از صهیونیسم یا از استکبار آمریکاست. ملت‌های منطقه قرن‌ها با هم برادرانه زندگی کرده‌اند و با حسن همجواری در کنار هم بوده‌اند. اگر مشکلی در منطقه است از سوی دیگران است. رئیس‌جمهور خطاب به مردم منطقه و کشورهای همسایه گفت: بیایید با هم در کنار هم باشیم و منطقه را از حضور متجاوزین پاک کنیم و در مقابل صهیونیسم غاصب که ۷۰ سال در منطقه در حال جنایت و کشتار است بایستیم و به ملت فلسطین و ملت‌های بزرگ منطقه کمک کنیم تا به حق تاریخی خودشان برسند که در این راه، پیروزی از آن حق خواهد بود.

رژه هوایی جنگنده ایرانی «کوثر»

پس از سخنان رئیس‌جمهور، یگان‌های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه تجهیزات و یگان‌های محمول نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی از مقابل جایگاه رژه رفتند. به گزارش «ایسنا» دراین مراسم جنگنده بومی و تمام ایرانی کوثر به اجرای نمایش هوایی پرداخت. همچنین بالگردهای ۲۰۵، ۲۰۶، بالگردهای ترابری سنگین شنوک و نیمه سنگین ۲۱۴ و بالگردهای تهاجمی کبرا در آرایش‌های مختلف رزمی در آسمان تهران به پرواز درآمدند. در این مراسم همچنین یگان‌های نمونه پیاده و محمول ارتش جمهوری اسلامی بخش‌هایی از توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) نیز در مراسم رژه دیروز نیروهای مسلح تجهیزات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت. همچنین نفربرهای بی‌ام‌پی ۲ مجهز به موشک دهلاویه در رژه روز ارتش حضور داشتند.